SPIRITUELE REINIGING VAN TE YOGYAKARTA DE POESAKA Op dinsdag Kliwon van de maand Soero, de eerste maand volgens de Javaanse jaartelling, wordt in de kraton van Yogyakarta een ceremonie ge houden met 't reinigen van de poe- sakas. Gewoonlijk wordt de ceremonie twee dagen gehouden, op dinsdag Kliwon en woensdag Legi, van 8.00 a.m. - 3.00 p.m. Op de eerste dag worden de hoofd- poesakas van de kraton 't eerst ge reinigd en op de tweede dag de an dere poesakas. De opperste hoofd poesaka wordt gewoonlijk door de Sultan zelf gereinigd, of bij diens afwezigheid door de alleroudste pan- geran, maar soms ook door een van de pangerans die door de Sultan zelf wordt aangewezen. Deze ceremo nie of plechtigheid is altijd gesloten voor buitenstaanders en het is ook verboden om te komen kijken en foto graferen. Tegelijkertijd met deze plechtigheden in de kraton wordt in de hofgarages van de staatsiekoetsen van de Sultan te Rotowidjajan ook zo'n ceremonie of plechtigheid gehouden met 't reinigen van de door hen nog heilig beschouw de koetsen. De allerheiligste is een zeer oude koets uit de tijd van Sultan Hamengkoe Boewono I en volgens betrouwbare bron een gift van de Gou verneur Generaal Jacob Mossel (1750- 1761). Deze plechtigheid is openbaar voor zoals de dokter dit moet, wil verplaat sen, kruipt op een paard en gaat onder hoeken van 45° helling op en helling af: wie zich niet wil verplaatsen is verstandig en blijft op Kalabahi. De volgende morgen worden we op verzoek om 5 uur gewekt. Het schip is intussen voorbij het eiland Lomblen met zijn tweeling-vulkanen en bevindt zich in de zeestraat tussen de eilanden Solor en Adoenara in. In het maanlicht zijn achter ons twee grote vulkanen te zien, links enige hoge bergen en vóór ons in Westelijke richting de vulkanen van Noord-Flores. Op het schavotje bij het peilkompas boven de brug ,zijn stoelen voor ons neergezet en wij be reiden ons voor op de zonsopgang, die ons in gloeiende kleuren was geschil derd. De voorwaarden voor een mooie zons opgang zijn aanwezig: er is een zware bewolking, die op verschillende plaat sen onderbroken is. Achter ons staat de hemel dan ook spoedig in vuur en vlam, waartegen de silhouetten van de vulkanen scherp afgetekend staan. Een van de kegels vormt van de top tot aan de zee een zuivere parabool! Vóór ons liggen, als wij de straat uit zijn, de drie machtige vulkanen van het Noordelijk schiereiland van Flores goudgekleurd in de horizontale be lichting van de juist opgekomen zon. De zadels tussen de kegels liggen door Noordi Pakoeningrat iedereen, daarom komen er veel men sen om deze ceremonie te kunnen zien, ook buitenlandse toeristen die in hun hele leven misschien alleen maar voor een keer komen om deze cere monie te mogen zien. Voor de buiten staanders is deze ceremonie een unie ke ervaring, voor de Javanen, vooral voor de Yogyanezen, heeft het een eigen, bijzondere betekenis. Vele men sen komen met flessen, kruiken en zelfs met plasticzakken om 't was water van die heilige koets te kunnen meenemen. Onder hen zijn er niet weinigen die er nog sterk in ge loven, dat indien men het waswater van die heilige koets kan krijgen, hun wens in vervulling zal gaan. Het water dat ze kunnen krijgen schenken ze in hun badkamer- of drinkwaterbakken. Ze gebruiken dat als drinkwater en ook voor 't baden. Op andere dagen, gewoonlijk op don derdagavond of de avond van maan dag Wagé tussen 7 en 9 uur komen er veel mensen, merendeels vrouwen, slechts even boven zee en hierdoor komt het dat de gehele Oostkust van Flores in één machtig vergezicht voor ons ligt. Nu $aat het recht aan op Larentoeka, gelegen aan de voet van de Noorde lijkste vulkaan, welk plaatsje tevens zijn naam gaf aan de nauwe doorgang, waarin de zeestraat langs Flores zich aan de Noordelijke zijde oplost: het Nauw van Larentoeka, waaraan wij dit maal niet doorheen hoeven, doch dat inderdaad een zeer smal vaarwater is. Flores is de Katholieke missie als ar beidsveld aangewezen (op Alor daar entegen werkt de Protestantse Kerk) en bij de nadering van Larentoeka valt al dadelijk het kerkje op. Er ligt een vrij belangrijk garnizoen onder com mando van een kapitein. Larentoeka is een alleraardigst gele gen en aangelegd plaatsje waar al meer vertier is dan op Alor. Ook zijn er meer Europeanen en zijn er ook wegen. De controleur heeft een auto en daarmede gaan wij een tochtje ma ken om de berg heen, een goede 40 km. Dit blijkt zeer interessant te zijn, want hierdoor krijgen wij een goede indruk van de bevolking. Deze is ook nog zeer primitief. Onderweg wordt een model dorp bekeken met een hei dense tempel, die niets anders is dan een open loods op palen gebouwd en met riet bedekt, terwijl overal in snij- die bloemen voor de heilige koets brengen en lekkernijen, sigaretten en geld voor de wachters. Ze vertellen de bedoeling van hun komst en over handigen al deze dingen aan de wach ters. De wachters nemen alles aan en beginnen met het branden van wie rook. Bij het branden van wierrook prevelt de loerah van de wachters onverstaanbare woorden, dan over handigen ze in kranten gewikkeld iets aan de mensen en daarna mogen ze weer gaan. Deze ceremonie wordt ge woonlijk door de middenstanders ge daan, maar de rijken maken zelfs een grote Selamatan voor de koets met nasi goerih, kip enz. Naast deze heilige koets die de offers krijgt, zijn er ook nog een paar andere koetsen,o.a. de nieuwe staatsie koets, gebruikt sinds Sultan Hamengkoe Boe- wone VI tot en met de huidige Sultan Hamengkoe Boewono IX bij diens troonsbestijging. Volgens de wachters van de koetsen, is deze koets een gift van Koning Willem III. Er is ook een lijk-koets, gemaakt tijdens de re gering van wijlen Sultan Hamengkoe Boewono VIII, die ook bij diens be grafenis werd gebruikt. Ook de koets speciaal voor de Kroonprins, de koets die ooit door Pangeran Diponegoro gebruikt werd tijdens zijn ambtsperio de als voogd voor de toen nog zeer jong gekroonde Sultan Hamengkoe Boewono V, enz. Gewoonlijk worden deze plechtigheden op dinsdag Kliwon in de maand Soero gehouden, maar heeft de Soero he lemaal geen dinsdag Kliwon, dan wordt de vrijdag Kliwon ervoor gebruikt. werk op het hout zinnebeeldige voor stellingen zijn verwerkt. Zo zijn de dakbalken in prauw-vorm uitgevoerd. Veel kleren dragen de inboorlingen niet. De langs rijdende auto bleek een evenement en alles liep uit om ons te bekijken, waarbij de Hitler-groet werd gebracht onder de uitroep "Slamat pagi toewan" (goede morgen mijn heer). Tegen 12 uur wordt er gezegd "slamat tengah hari toewan" (goeden middag op den dag mijnheer) en zo verder telkens anders naarmate de dag vordert. Als het erg officieel toe gaat, dan neemt de oudste het initia tief en dan wordt door hem tot drie geteld, waarop de groet in koor wordt gebracht. Het maleis is echter aange leerd en sommigen begrijpen dit niet; zo kan het voorkomen dat een enke ling óók begint te tellen en dan komt er uit "satoe, doea, tiga, slamet pagi toewan", omdat hij denkt dat het tellen er nu eenmaal bij hoort. Wij rijden langs kleine katoenplanta ges en tuintjes, waar djarak- rici nus- of castor-) olieplanten worden ge kweekt. Beide cultures gaan er goed, maar er is nog veel te weinig van. Na een gastvrij onthaal in in de contro leurswoning volgt een reünie aan boord en om 12 uur 's middags ver trekt de boot, thans naar Koepang. (wordt vervolgd) 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 14