BALI EN DE DIEREN BALI, DIEREN EN TOURISTEN 6 We zijn teruggekomen van een reis naar Indonesië, na een afwezigheid van 25 jaar. Het was een onvoorstel bare belevenis om alles terug te zien en ik voelde me dadelijk weer hele maal thuis. Ik ga U niet vertellen waar we van genoten hebben, want daar is al meerdere malen over geschreven door anderen, die dat beter kunnen dan ik. Er zit mij iets erg dwars en ik hoop dat het een publicatie in Moesson waard is. We zijn namelijk behalve op Java, ook op Bali geweest en dat is een enorme teleurstelling geworden. Als we dat van te voren geweten hadden, waren we langer in Jakarta gebleven en had den we Singapore in het reisprogram ma kunnen opnemen in plaats van de 8 dagen die we op Bali doorbrachten. Helaas de langste stop in deze reis, omdat iedereen zei: Bali is zo gewel dig! En waarom? De natuur is erg mooi, maar niet mooier dan op Java. Er zijn veel mooie tempels, maar als je de tempel-complexen bij Yogya hebt gezien, maken die van Bali niet zo n indruk' meer. Wat er overblijft is het prachtige strand en de zee. We lo geerden in een klein bungalow-hotel aan Sanur Beach en zouden genoten hebben, als het zitten op het strand en het wandelen langs de zee niet van 's morgens tot 's avonds verknoeid werd door de souvenir-verkopers, die in niet aflatende stroom als een stel horzels op je af vlogen. Als je de ene troep van je afgeschud had, kwam de volgende er al weer aan. Op Java wor den toeristen natuurlijk ook belaagd; tenslotte moeten de souvenir-verko pers aan hun kostje komen, maar het gaat er toch lang niet zo brutaal en opdringerig toe als op Sanur Beach. Maar wat we nog veel erger vonden en wat voor ons beslist onverteerbaar was, is de wreedheid ten opzichte van dieren. Er zijn veel zwerfhonden, om dat de Balinees elke hond die te veel is, gewoon weggooit (dit zijn hun eigen woorden). De honden worden aan de lopende band overreden en mishan deld en niemand die zich daarover opwindt. Integendeel, ze vonden het heel erg gek dat wij dat wèl deden. In één geval, toen er in een goedang van ons hotel een hond werd doodge knuppeld, hebben we met hulp van hotelpersoneel daar een eind aan kun nen maken, maar een paar dagen later, toen we in een restaurant zaten te eten, hoorden we weer datzelfde hart verscheurende gejank en gekerm van een hond die ergens mishandeld werd en ik verzeker U dat we geen trek in eten meer hadden. Nu weet ik wel dat dierenmishandeling overal voor komt, ook hier in Holland, maar dan wordt het toch als een exces be schouwd. Er komen verontwaardigde stukken in de krant en de boosdoe ners kunnen zelfs voor de rechter ge sleept worden. Maar wat ons zo er gert op Bali, is het feit dat het daar als de gewoonste zaak van de wereld wordt beschouwd; ook door de Bali nezen die zich niet zelf schuldig maken aan mishandeling. Zelfs het excuus, dat een hond een onrein dier is, geldt niet voor de Balinezen, die immers geen Islamieten zijn. Nog een voorbeeld: In het programma van een dagtocht was een Barong- dansvoorstelling opgenomen. Aan het slot werden er bloemen en wierook gestrooid, maar ook werd er van een levend kuiken de kop afgerukt en voor onze voeten gegooid, waar het stuiptrekkend lag te fladderen. Het was om misselijk van te worden. Hoort dat nu werkelijk bij het ritueel? Bij een voorstelling waar de toeschouwers voor 100% toeristen waren? Zouden deze tonelen niet snel afgelopen zijn als alle toeristen hun afkeuring lieten blijken tegenover hun Balinese gidsen, zoals wij dat hebben gedaan? Opnieuw: waarom worden zulke din gen nooit verteld? Als wij dit van te voren geweten hadden, waren we nooit naar die voorstelling gegaan. In de korte tijd dat wij terug zijn, heb ben wij deze verhalen zo veel mogelijk rondverteld en ik heb al een keer mensen ontmoet, die dezelfde erva ringen hebben opgedaan en die net als wij zeggen: nooit meer naar Bali. Mevr. G. P. VAN KUIK-TER LAAG Er is qeen volk ter wereld, dat zich niet schuldig maakt aan wreedheid jegens dieren Voor elke wreedheid heeft de mens in de loop der beschaving een etiketje uitgevonden dat de motivering voor die wreedheid aanduidt: religieuze rite winstbejag vermaak, wetenschap en doodgewoon sadisme. Het komt in feite allemaal neer op het ontbreken van elk respect of liefde voor andere levende wezens. Als de mens zijn naaste met groot gemak mishandelt en ver moordt, wat telt een dierenleven dan nog? In hoeverre de Balinees met die kuiken- scene beseft, hoe wreed hij is en hoe weerzinwekkend dit op normale toe schouwers moet overkomen, weet ik niet. Wel dat hij deze scene uit zijn draaiboek zou knippen, als alle toe schouwers en bloc zouden opstaan en hij aan deze hele show-business geen stuiver meer zou verdienen. Dan zou er in ieder geval één kuiken gespaard zijn. En wat doen we dan tegen de hanen- en stierengevechten, het konijnenknup pelen in Brabant, de afschuwelijke (ver boden) "dog-fights" in bepaalde stre ken van Amerika en dan de evenemen ten waar dieren tegen elkaar worden opgehitst, gedresseerd, tentoongesteld tot vermaak van mensen die waar schijnlijk op hun eigen soort zijn uit gekeken? Ronduit wreedheden, ondergebracht onder de rubriek "tot lering en ver maak" dus: onstrafbaar. En dan gaan we ook maar voorbij aan de bio-indus- trie, de bontindustrie en de 80.000 troeteldiertjes die Nederlanders ook dit jaar weer hebben "weggegooid om eens lekker met die onverdiende va kantie te kunnen gaan. Ik heb brieven van mensen die nooit meer naar Spanje willen omdat ze de wreedheid van de Spanjaarden jegens honden en katten niet meer kunnen aanzien. Idem dito van touristen over Thailand. Wel eens in Singapore (de mooiste, schoonste, gedisciplineerdste stad van Azië) door de Kingstreet ge lopen? En gezien hoe Chinese huis vrouwen daar levend slangen, legua nen en andere reptielen laten villen om het vlees zo vers mogelijk mee te nemen? En de aapjes in hun wurgend kooitje, die zich weerloos een gaatje in de kop laten boren omdat hun her sentjes zo bijzonder heilzaam heten te zijn voor de viriliteit van mijnheer? Ik ben dol op Singapore, als ik er ben, moet ik dus maar niet aan Kingstreet denken. Zo heeft ieder land, ondanks dierenbescherming vele wreedheden onder het tjap "culinair". In geen enkel heilig boek staat dat dierenlevens ge spaard moeten worden, in vele religies wordt geofferd bij het leven, goden schijnen alleen tot goedgunstigheid be reid als er bloed gevloeid is. Van de mensenoffers zijn we nu zo goed als helemaal af, ja, we zijn me daar een haartje betoeterd, als er toch zoveel dieren zijn! In Azië bestaat, voor zo ver ik weet geen dierenbescherming. Wel zijn er hier en daar wetten (naleving met een stevige lepel zout nemen) ter bescherming van bepaal de diersoorten. Het heeft een groep mensen veel geld en moeite gekost (World Life Funds) dat voor elkaar te krijgen. Maar in Bali vallen honden zeker niet onder beschermde diersoor ten! Honden worden in Bali getolereerd omdat ze de boze geesten van het erf houden. Zo heeft elke desa een aan tal van die vaste "djaga's" die af en toe ook wel voedsel toegeworpen krij gen. Wanneer een vreemde hond bij de gemeenschap komt, wordt die ver jaagd of doodgeknuppeld. De 9 honden die zich in de tijd dat ik er woonde, op mijn erf bivakkeerden, hebben zich van hun taak als geestenverjager goed gekweten. Maar dat was dan ook alles. Ze bleken niet ingesteld op het ver jagen van de aardse wezens die sys tematisch mijn bezittingen in- en bui tenshuis wegsleepten.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 6