SURABAYAoud en nieuw
Kajoon nu
Toen en nuVeel is veranderd, ook in Soerabaja, daarvan getuigen deze foto's. Maar gelukkig is ook veel hetzelfde
gebleven sedert de "oude" foto's in deze serie rond de eeuwwisseling werden vervaardigd door stadgenoten-ama
teurs en beroeps-kiekjes-makers.
Het opvallende in deze reeks is het ontbreken van motorisch verkeer toen en de overvloed van gemotoriseerd transport
nu. Zelfs in "mijn" tijd (1921-1926) was de auto en de motorfiets nog zoal geen zeldzaamheid dan toch geen alles beheer
send verschijnsel in het drukke centrum van de havenstad, zodat ik mij zonder levensgevaar per fiets van mijn "huis"
(een garage in een der Embongs) naar mijn kantoor in de benedenstad kon begeven.
Ofschoon elke vergelijking mank gaat, wil ik het erop wagen Soerabaja te projecteren op Rotterdam en dan wordt Batavia
Den Haag, het centrale bestuurscentrum. Nog altijd wordt in Surabaya rechttoe-rechtan hard gewerkt en neemt het
vertier een bescheiden plaats in.
Batavia, indertijd een wat nuffig en quasi-superieur geheel, waar men een beetje de neus optrok voor de ruwe bolster
(met de traditionele blanke pit!), is sedert uit de kleren gegroeid, maar kon toen toch niet wedijveren met Soerabaja's
spirit, activiteit en ondernemingsgeest.
Deze bijzondere foto-reportage werd gemaakt door Frans Lokonanto (Kho Siem Lok) en kwam in ons bezit door ent
housiaste bemiddeling van de heer en mevr. J. van der Linden. Zij is indirect aanleiding geweest tot het uitgeven van dit
speciale Surabaya-nummer. Tussen de oude en nieuwe foto's ligt een tijdsverschil van 75 jaar.
Brug Plampitan Aloon Aloon Tjontong Peneleh toenen nu
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiw
11
Pasar Gelap nu
Pasar Gelap toen