SURABAYAoud en nieuw Kajoon nu Toen en nuVeel is veranderd, ook in Soerabaja, daarvan getuigen deze foto's. Maar gelukkig is ook veel hetzelfde gebleven sedert de "oude" foto's in deze serie rond de eeuwwisseling werden vervaardigd door stadgenoten-ama teurs en beroeps-kiekjes-makers. Het opvallende in deze reeks is het ontbreken van motorisch verkeer toen en de overvloed van gemotoriseerd transport nu. Zelfs in "mijn" tijd (1921-1926) was de auto en de motorfiets nog zoal geen zeldzaamheid dan toch geen alles beheer send verschijnsel in het drukke centrum van de havenstad, zodat ik mij zonder levensgevaar per fiets van mijn "huis" (een garage in een der Embongs) naar mijn kantoor in de benedenstad kon begeven. Ofschoon elke vergelijking mank gaat, wil ik het erop wagen Soerabaja te projecteren op Rotterdam en dan wordt Batavia Den Haag, het centrale bestuurscentrum. Nog altijd wordt in Surabaya rechttoe-rechtan hard gewerkt en neemt het vertier een bescheiden plaats in. Batavia, indertijd een wat nuffig en quasi-superieur geheel, waar men een beetje de neus optrok voor de ruwe bolster (met de traditionele blanke pit!), is sedert uit de kleren gegroeid, maar kon toen toch niet wedijveren met Soerabaja's spirit, activiteit en ondernemingsgeest. Deze bijzondere foto-reportage werd gemaakt door Frans Lokonanto (Kho Siem Lok) en kwam in ons bezit door ent housiaste bemiddeling van de heer en mevr. J. van der Linden. Zij is indirect aanleiding geweest tot het uitgeven van dit speciale Surabaya-nummer. Tussen de oude en nieuwe foto's ligt een tijdsverschil van 75 jaar. Brug Plampitan Aloon Aloon Tjontong Peneleh toenen nu iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiw 11 Pasar Gelap nu Pasar Gelap toen

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 11