Inflatie baart Indonesische regering zorgen P0IRRIÉ Naar aanleiding van de mededeling der regering dat de inflatie in Indonesië haar zorgen baart, omdat ze een percentage heeft bereikt, dat niet meer ver antwoord is, hebben verscheidene deskundigen op monetair gebied hun mening gegeven in het dagblad "Merdeka". Drs, Soedardji, voorzitter van commissie VII van de D.P.R. (afd. Financiën en economie van het Ind: parlement) verklaarde dat de voornaamste oorzaak van de inflatie de regering zelf is. Ze is, volgens hem, niet het gevolg van invloeden van de algemene wereld-inflatie of de ver hoogde olie-prijzen. Die zullen zich pas in 1980 hier doen gelden. Volgens het verslag van de Bank In donesia .was het totaal in omloop zijn de geld (giraal en kartaal) in juli 1979 ruim Rp. 3 trillioen. Vergeleken met een productie totaal van US 52 milliard of Rp. 32 trillioen (jaar-rede pres. Soeharto van 16 aug. '79) be tekent dat niet meer dan 10% van het G.N.P. Er is dus, zegt Drs. Soedardji (Merde ka van 22 sept. '79) geen sprake van "inflatie", maar wel van "geld-ont- waarding", omdat iedere rupiah 9 ma len in omloop moet komen in het pro ces van de G.N.P. In de ontwikkelde landen is gebleken dat inflatie pas een aanvang neemt bij een geldomloop van 30% van het G.N.P, Hoe zou dan in Indonesië bij een geldcirculatie van 10% reeds normaal sprake kunnen zijn van "inflatie"? Volgens Drs. S. moet derhajve een groot deel van de in om loop zijnde gelden gebruikt worden voor niet-productieve doeleinden. En dat kan alleen maar het gevolg zijn van de "lekken" in het gebruik van 's Lands gelden. De voornaamste oorzaak van de geld ontwaarding is volgens hem de 'Ke- nop 15". Inflatie, zegt hij is de "anak- kandung" van devaluatie ("anak kan- dung" echt kind). Vervolgens wijst hij op de prijsverhoging (door de re gering) van de beras met Rp. 40,tot Rp. 50,per kg. Die prijsverhoging heeft geen enkel nut gehad, omdat de meerdere ontvangsten van de Tani werden opgesoupeerd door de - o.a. als gevolg daarvan - ontstane geld ontwaarding. Onze economie is van oudsher een "beras-economie". De regering heeft met de verhoging van haar tarieven een inflatoir beleid ge volgd. Volgens S. moet een drastisch einde worden gemaakt aan de huidige con sumptie-economie. Alle niet-productie- ve investeringen, zowel in de regerings als in de particuliere sector dienen verboden te worden. Het gebruik van het nationale product dient sterk ge stimuleerd te worden (zoals in Aus tralië). Geen verdere invoer van luxe goederen en niet direct voor de pro ductie bestemde goederen. De export moet slechts geheel of minstens half afgewerkte producten omvatten. Hij wijst op de export van grondstoffen, die - indien hier bewerkt - veel meer hadden kunnen opbrengen en de werkgelegenheid hadden kunnen op voeren. Er moet voor gezorgd worden dat de voorraad levensmiddelen - nu de "patjeklik" voor de deur staat - wer kelijk (en niet alleen op papier) vol doende is. Kortom de regering dient een "national oriented" economisch beleid te voeren. Drs. Frans Seda, gep. lid van de De- wan Pertimbangan Agung (Hoge Ad viesraad) en ex-Minister van Finan ciën, becritiseert eveneens het rege- rings beleid. Als de regering, zegt hij, zich ongerust maakt over de huidige inflatie, dan had zij dat moeten voor zien en niet moeten overgaan tot de valuatie en als gevolg daarvan de prijzen van brandstoffen en vervoer moeten verhogen. De regering heeft zelf de inflatie in de hand gewerkt door allerlei prijs- en tarief-verhogin gen (in dit verband moge ook gewe zen worden op de verhoging van post- tarieven en de recente verhoging van gabah en kedelee). Drs. Seda wijst ook op de verspilling van gelden voor overmatig luxueuse gebouwen en nieuwe auto's. Hij wil niet zeggen dat hoge regeringsfunctio narissen met de fiets naar kantoor moeten gaan (zoals destijds in de "Jogja-republiek") maar waarom moe ten zij ieder jaar een nieuwe auto hebben? De regering had de gevolgen van "Ke- nop 15" moeten voorzien. Nu zal blij ken of dat inderdaad het geval is ge weest. Als die Europeanen net zo eenvoudig zou den leven als wij, bestond er geen energie probleem I Mr. Jusuf Wibisono, ex-Minister van Financiën, is het in grote lijnen met Drs. Soedardji en Frans Seda eens. Volgens hem was de devaluatie met "Kenop 15" duidelijk een foute maat regel, die niemand enig voordeel heeft gebracht. Hij ziet als de beste moge lijkheid om aan de huidige geldont waarding een eind te maken, een re valuatie (herwaardering) van de Ru piah. En verwijst als voorbeeld naar de revaluatie van de Franc onder de Gaulle. De mislukte revaluatie in 1965 (door wijlen Cairul Saleh) was te wij ten aan de op dat moment zeer on gunstige omstandigheden. Maar nu In donesië over zo'n groot dollar-bezit beschikt (ruim 3 milliard) ziet hij reva luatie als de beste weg. (Merdeka 23 sept.). Natuurlijk moet de export dan niet in het gedrang komen, meent hij. Mr. Soetikno Slamet, ex-Minister van Fi nanciën, meent ook dat er sterk be zuinigd moet worden om de geld circulatie te verminderen. (Merdeka 24 sept.) maar laat zich niet over de oorzaken (Kenop 15, prijs- en tarief verhogingen) uit van de tegenwoor dige geld-ontwaarding. Uit zijn betoog valt af te leiden, dat hij overigens ook voorstander is van bezuiniging op de lands uitgaven, o.a. - valt te vrezen - op lonen. De ex-Gou- verneur van de Bank Indonesia, Drs. Rachmat Mulyomisono meent dat - gezien het stevige dollar-bezit van de regering - de devaluatie van de Rupiah door "Kenop 15" (Keputusan Nopem- ber 15) van november 1978 fout is ge weest, vooral nu de koers van de dollar steeds lager wordt en dus die van de rupiah ook. Want al is in the orie de rupiah los gemaakt van de dollar, in de praktijk zijn beide nog stevig met elkaar verbonden. "Kenop 15" heeft de koopkracht van het volk doen dalen en de lasten verzwaard. In Merdeka van 1 oktober '79 kwam als "berita penting" (omlijnd) een be richt voor, dat volgens AFP. in bank- kringen beweerd wordt dat de regering inderdaad een revaluatie overweegt. Drs. Soedardji reageerde daarop met een zeer fel interview (Merdeka van 2 oktober) waarin hij verklaarde dat zo iets onmogelijk waar kon zijn, om dat daardoor het vertrouwen in de ru piah geheel verloren zou gaan in binnen- en buitenland. Hij meent dat zo iets gelijk zou staan aan een sub versieve daad. In Merdeka van 4 okt. kwam de re gering met een tegenspraak. Van re valuatie is geen sprake. Tot zover dus. Maar intussen weet niemand hoe hoog het inflatie-percen tage is. Want de regering wil dat niet bekend maken. Om mogelijke paniek te voorkomen. Dat percentage is dus een groot geheim voor ons allemaal. Behalve voor de huisvrouwen dan. Die merken het aan de lijve bij de dage lijkse uitgaven voor de belandja AGUS DAR.UCH Bogor 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 4