Nieuwe contacten. Jaap heeft, nadat hij in 1933 was terug gekeerd naar Indië, nauwelijks meer contact gehad met de andere zeven jongens, met wie hij in 1928 in Londen de grammofoonplaten maakte. In 1978 was hij er van overtuigd dat hij de enige nog levende was van "The Big Eight". Dat zat Hannie Maks (73), ukelele- speler bij de plaatopnamen in 1928, niet lekker. Toen hij mijn eerste artikel in december 1978 las, was hij ernstig ziek en dat verhinderde hem om snel te reageren. En het duurde tot half november 1979 voordat hij, begeleid door zijn zoon Frans, bij mij thuis zijn visie kon komen geven. "Ik geloof dat Jaap zich in de datum van de opnamen heeft vergist", for muleert Hannie zorgvuldig. "Het is-mo gelijk dat de band tweemaal naar Lon den is gereisd, maar in ieder geval was ik er in december niet bij. Dat kan gewoonweg niet omdat ik half december 1928 naar Indië vertrokken ben. Ik weet namelijk zeker dat ik op 15 januari 1929 in Batavia arriveerde". Ik onderbrak hem: "Van Frans hoorde ik dat U nog enkele oude foto's hebt..." Glimlachend maar zwijgend haalde hij uit de linkerzak van zijn colbertjasje een envelop met zo'n vijf tien foto's, die hij voorzichtig op de lage tafel voor hem uitspreidde. "Kijk", reikte hij mij een van de foto's toe, "dat waren wij in Londen, in de studio". Wat er op dat ogenblik door me heen ging laat zich niet beschrijven. Daar zag ik voor het eerst mensen, mensen met gezichten, persoonlijkheden. Tien. tallen malen had ik de namen voor mezelf uitgesproken, opgeschreven, gelezen en hèrlezen. En plotseling zag ik die mensenhet was of ik per soonlijk kennis met hen maakte. "Daar staat John Benjamins, dat is Frans Mogot, dat is George Baker, dat Het krontjongorkest in de studio van Edison Bell Records Ltd. London. V.l.n.r.: Een be stuurslid van "Eurasia", John Benjamins, Augie von Söhsten, Frans Mogot, Jaap Rosen- quist, een studiotechnicus, George Baker, Nol Berkhuysen, Hannie Maks, Freek de Koek en een unieke oude koolmicrofoon op houten standaard. Adrianus Marinus (Hannie) Maks: "Ik ben een echte Sinjo Betawie ben ik- het klonk of ik aan de band werd voorgesteld! Andere orkestbezetting. Er was één verrassing. "Dat is Augie von Söhsten", wees Hannie Maks aan. "Hee, was die dan in Londen? Jaap ver telde me dat hij geen vaste krontjong klant was." "Daar heeft Jaap volkomen gelijk in, maar hij was er in Londen toch wél bij!" Deze mededeling met de foto als bewijs sloot onverwacht aan bij het geen Charles Monod me twee jaar ge leden schreef: "Ik weet bijna zeker dat Von Söhsten mee geweest is naar Londen voor de opnamen." Geen Wim Jordan in Londen dus? Nee, dat hoeft ook weer niet. Al in eeri vroeg stadium van m'n onderzoek, zo'n twee jaar geleden, werd door iemand gesuggereerd dat de band wel eens twee keer naar Londen zou kunnen zijn geweest. Hannie Maks gaf op een heel merkwaardige manier daarvan het be wijs. Toen ik hem de bijna volledige discografie van krontjongorkest Eura sia liet lezen, keek hij plotseling ver baasd. "Er zijn enkele titels bij die ik helemaal niet ken en die ik ook nooit heb gespeeld". Hij wees ze exact aan. Jaap heeft me ooit verteld dat hij in Londen jarig was. In mijn vorige ver haal was het niet van belang om hier nader op in te gaan, maar nu werd dit gegeven belangrijk. Jaap's geboorte datum was 13 december, maar Hannie had achterop de studiofoto geschreven "Ih the studio's of The Edison Bell Records Ltd. London, 29 oct. - 3 nov. 1928". Het orkest reisde dus vrijwel zeker tweemaal naar Londen, éénmaal in eind oktober en éénmaal in decem ber 1928. De eerste keer met Hannie Maks als ukelele-speler en de tweede maal met Wim Jordan die ook ukelele speelde. Even een intermezzo. Van de orkest bezetting uit najaar 1928 bleek, behal ve Hannie Maks, nóg iemand in leven te zijn: Nol Berkhuysen. Dat ontdekte ik bij toeval enkele weken geleden. Hij bleek er echter geen behoefte aan te hebben om het verleden op te rakelen. In een kort telefoongesprek zei hij mij: het klinkt misschien wat onvrien delijk maar ik kan U echt niet helpen". Ik heb zijn opvatting geëerbiedigd en niet verder nagevraagd. Discografie Krontjongorkest "Eurasia". Om eerlijk te zijn: een complete disco grafie is het nog niet, ondanks de aanvullende gegevens die ik van ver schillende kanten mocht krijgen. Zon der de anderen te kort te willen doen wil ik hier met name vermelden Gerard Hoffmann uit Spijkenisse die, in zijn eigen woorden "probeer(t) te redden wat er te redden is van een verdwij nend cultuurpatroon." Hij heeft zijn zolderkamer als "Oud Indisch Disco- Museum" ingericht. In lange handge schreven brieven maakte hij me deel genoot van alles wat hij over kront jongorkesten en -platen had verzameld. Hannie Maks vertelde met stelligheid: "We kregen alle platen die er werden opgenomen. Het waren er vijftien, maar ik heb niet aan alle opnamen meege werkt." Ook was het wel eens goed opletten geblazen. Freek de Koek noemde als veel verkochte plaat "Djangan mandi kali persapen" wat hetzelfde nummer is als "Ajoen, ajoen". En "Ramboet itam, matanja galak" is hetzelfde als "Wat brandt daar op de bergen?" (lees verder volgende pagina) 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 11