ORIENT TRAVEL B.V. Roller Disco Anno 1912 MOTORCRACKS f In Uw blad Moesson van 1 oktober 1979 las ik over het overlijden van onze vriend Frits van Demmeltraadt. Aan hem en die tijd terug denkende, leek het mij een goed idee om ook andere motorrijders uit die tijd uit het ver geetboek terug te halen, voornamelijk uit de periode van 1931 tot 1936. Als eerste wil ik dan noemen Gerrit de Raadt, de toenmalige Java-kam- pioen, die later zo noodlottig door een jachtongeluk om het leven kwam. Hij was de ster van het veld en bereed voornamelijk de "Norton", welk merk hij gezamenlijk met de Sturler impor teerde. Ik herinner me nog de dag, dat hij op een kleine 250 cc Rudge With- worth de "Free for all" won, in welke klasse verschillende 500 cc motor fietsen meereden. De grote rivaal van de Norton stal was de Harley Davidson, geïmporteerd door van Laar met als hoofdrenner "Halbach". Hij was een onverschillige rijder, die veel risico's nam, maar waardoor hij veel publiek trok. Om nog enkele namen te noemen van rijders uit die tijd, zoals Willy Becker, Piet Koopmans en niet te vergeten Piet Matzen. Deze laatste was een individuele rijder, die alles uit eigen zak bekostigde. Hij bereed een oude 500 cc A.J.S., waaraan geregeld ge sleuteld moest worden. Dikwijls zag men hem tot op het laatste ogenblik aan zijn motor werken, wat hem hele maal niet down bracht. Integendeel was hij altijd optimistisch en vol humor, gaf goed partij en bleef tot het laatste ogenblik doorvechten. Ja, dat oude raceterrein aan het eind van Sawahan herbergt heel wat goede herinnerin gen. Ik weet nog goed, dat op de trainings- dagen één week voor de races het daar dan zo gezellig druk was en we met een stopwatch dan de verschil lende tijden opnamen. Het was altijd een eerlijke open strijd. Zo zag ik eens, dat Piet Matzen gratis enkele onderdelen kreeg van de "Norton" stal, zonder welke hij anders niet mee had kunnen rijden. Dit was in die tijd iets heel gewoons en werd hier verder niet over gesproken. Ik meen, dat het record van de Banjoe- wangi-Anjer rit eerst op naam stond van Gerrit de Raadt. Dit record werd in 1936 gebroken door Ko van Hemert op een 1000 cc Kopklep Harley David son. Ik kan dit bevestigen, want Ko van Hemert was toen agent van de H.D. te Batavia, waar ik toen ook woonachtig was en zodoende heb meegeholpen aan het organiseren van deze rit. En nu eens iets over mijzelf, want ik heb namelijk ook één record op mijn naam. In 1936 maakte ik met Robert Mesman en nog een andere jongeman op drie kleine 98 cc D.K.W. een rit rond Zuid-Celebes, welke non stop 26 uur duurde. We vertrokken 's morgens om 6 uur en kwamen de volgende morgen om 8 uur weer in Makassar aan. De bewijzen van deze rit gete- kend door de verschillende controleurs heb ik nog steeds in mijn bezit. Makassar had in die dagen een actieve motor Club, onder leiding van Robert Mesman, die geregeld allerlei wed- "Hij heeft me geïntroduceerd op de Sim pang Club, de mooiste sociëteit van heel Oost-Azië. Reusachtige marmeren dans zalen, rolschaatsbaan, biljardzaalik wil wel geloven dat in Soerabaja rijk Java zit", schreef Friedericy in 1922 toen hij als jong controleur op doorreis naar Celebes Soe rabaja aandeed. Wie de schitterende so ciëteiten in Hein Buitenwegs "Soos en Samenleving" bekijkt is geneigd Friedericy's enthousiasme wat af te remmen, maar moet toch toegeven dat de Simpang Club altijd een stralend middelpunt is geweest van de uitgaande society in Soerabaja. Niet ieder een kwam er in, men moest lid zijn van de "club", die overwegend totok-leden had en "Indisch" alleen als introducé getolereerd werd. Maar dat er kon worden gerolschaatst in 1912 al! - laten deze foto's zien. De lieflijke jonge vrouw is Mevrouw Takken-Schmid, namen van de kinderen zijn onbekend. Beeldschoon met die witte jurkjes en hoed jes (tegen de zonnesteek, het was een openlucht-baan). De Simpang Club is tot na de oorlog in tact gebleven en de feesten, concerten en bijzondere evenementen over spoelden de afschuwelijke herinneringen van de Soos in de bersiaptijd. Linksboven een recente foto van de hoofdingang. Het gebouw heeft zijn tijd gehad, we hoorden dat het afgebroken zal worden, wat er voor in de plaats komt, weten we niet. L.D. strijden hield, zoals onder andere Be- trouwbaarheidsrit "Vossenjacht" en terreinritten en niet te vergeten de tochten, die we gezamenlijk maakten. JAN MOLENKAMP is Specialist op het Verre Oosten en biedt nog steeds de laagste tarieven naar Indonesië aan Retour AMSTERDAM/JAKARTA 1 maal per week 1.825,— inclusief olietoeslag Geen Risico: U betaalt de reiskosten pas bij ontvangst van uw tickets (slechts 10% deposito bij de boeking) Singel 486 - 1017 AW Amsterdam Tel.: 020-23 74 84 Laan van Meerdervoort 291 - Den Haag Tel.: 070-63 83 67 18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 18