ORIENT TRAVEL B.V.
Roller Disco Anno 1912
MOTORCRACKS
f
In Uw blad Moesson van 1 oktober
1979 las ik over het overlijden van onze
vriend Frits van Demmeltraadt. Aan
hem en die tijd terug denkende, leek
het mij een goed idee om ook andere
motorrijders uit die tijd uit het ver
geetboek terug te halen, voornamelijk
uit de periode van 1931 tot 1936.
Als eerste wil ik dan noemen Gerrit
de Raadt, de toenmalige Java-kam-
pioen, die later zo noodlottig door een
jachtongeluk om het leven kwam. Hij
was de ster van het veld en bereed
voornamelijk de "Norton", welk merk
hij gezamenlijk met de Sturler impor
teerde. Ik herinner me nog de dag, dat
hij op een kleine 250 cc Rudge With-
worth de "Free for all" won, in welke
klasse verschillende 500 cc motor
fietsen meereden.
De grote rivaal van de Norton stal was
de Harley Davidson, geïmporteerd
door van Laar met als hoofdrenner
"Halbach". Hij was een onverschillige
rijder, die veel risico's nam, maar
waardoor hij veel publiek trok.
Om nog enkele namen te noemen van
rijders uit die tijd, zoals Willy Becker,
Piet Koopmans en niet te vergeten
Piet Matzen. Deze laatste was een
individuele rijder, die alles uit eigen
zak bekostigde. Hij bereed een oude
500 cc A.J.S., waaraan geregeld ge
sleuteld moest worden. Dikwijls zag
men hem tot op het laatste ogenblik
aan zijn motor werken, wat hem hele
maal niet down bracht. Integendeel was
hij altijd optimistisch en vol humor,
gaf goed partij en bleef tot het laatste
ogenblik doorvechten. Ja, dat oude
raceterrein aan het eind van Sawahan
herbergt heel wat goede herinnerin
gen.
Ik weet nog goed, dat op de trainings-
dagen één week voor de races het
daar dan zo gezellig druk was en we
met een stopwatch dan de verschil
lende tijden opnamen. Het was altijd
een eerlijke open strijd. Zo zag ik
eens, dat Piet Matzen gratis enkele
onderdelen kreeg van de "Norton"
stal, zonder welke hij anders niet mee
had kunnen rijden. Dit was in die tijd
iets heel gewoons en werd hier verder
niet over gesproken.
Ik meen, dat het record van de Banjoe-
wangi-Anjer rit eerst op naam stond
van Gerrit de Raadt. Dit record werd
in 1936 gebroken door Ko van Hemert
op een 1000 cc Kopklep Harley David
son. Ik kan dit bevestigen, want Ko van
Hemert was toen agent van de H.D. te
Batavia, waar ik toen ook woonachtig
was en zodoende heb meegeholpen
aan het organiseren van deze rit.
En nu eens iets over mijzelf, want ik
heb namelijk ook één record op mijn
naam. In 1936 maakte ik met Robert
Mesman en nog een andere jongeman
op drie kleine 98 cc D.K.W. een rit
rond Zuid-Celebes, welke non stop 26
uur duurde. We vertrokken 's morgens
om 6 uur en kwamen de volgende
morgen om 8 uur weer in Makassar
aan. De bewijzen van deze rit gete-
kend door de verschillende controleurs
heb ik nog steeds in mijn bezit.
Makassar had in die dagen een actieve
motor Club, onder leiding van Robert
Mesman, die geregeld allerlei wed-
"Hij heeft me geïntroduceerd op de Sim
pang Club, de mooiste sociëteit van heel
Oost-Azië. Reusachtige marmeren dans
zalen, rolschaatsbaan, biljardzaalik wil
wel geloven dat in Soerabaja rijk Java zit",
schreef Friedericy in 1922 toen hij als jong
controleur op doorreis naar Celebes Soe
rabaja aandeed. Wie de schitterende so
ciëteiten in Hein Buitenwegs "Soos en
Samenleving" bekijkt is geneigd Friedericy's
enthousiasme wat af te remmen, maar moet
toch toegeven dat de Simpang Club altijd
een stralend middelpunt is geweest van de
uitgaande society in Soerabaja. Niet ieder
een kwam er in, men moest lid zijn van de
"club", die overwegend totok-leden had en
"Indisch" alleen als introducé getolereerd
werd.
Maar dat er kon worden gerolschaatst in
1912 al! - laten deze foto's zien. De lieflijke
jonge vrouw is Mevrouw Takken-Schmid,
namen van de kinderen zijn onbekend.
Beeldschoon met die witte jurkjes en hoed
jes (tegen de zonnesteek, het was een
openlucht-baan). De Simpang Club is tot na
de oorlog in tact gebleven en de feesten,
concerten en bijzondere evenementen over
spoelden de afschuwelijke herinneringen
van de Soos in de bersiaptijd. Linksboven
een recente foto van de hoofdingang. Het
gebouw heeft zijn tijd gehad, we hoorden
dat het afgebroken zal worden, wat er voor
in de plaats komt, weten we niet. L.D.
strijden hield, zoals onder andere Be-
trouwbaarheidsrit "Vossenjacht" en
terreinritten en niet te vergeten de
tochten, die we gezamenlijk maakten.
JAN MOLENKAMP
is Specialist op het Verre Oosten en biedt nog steeds de laagste
tarieven naar Indonesië aan
Retour AMSTERDAM/JAKARTA 1 maal per week 1.825,—
inclusief olietoeslag
Geen Risico: U betaalt de reiskosten pas bij ontvangst van uw tickets
(slechts 10% deposito bij de boeking)
Singel 486 - 1017 AW Amsterdam
Tel.: 020-23 74 84
Laan van Meerdervoort 291 - Den Haag
Tel.: 070-63 83 67
18