Lebaran in de vorstenlanden Wisma Indonesia B. R. A. Partini Djajadiningrat, met wier door ons hogelijk gewaardeerde bijdragen onze lezers al hebben kennisgemaakt, is ook voor de Nederlandse radio opgetreden in 1937! Haar radiopraatjes werden in Indië op de plaat opgenomen en naar Nederland gezonden. Welke omroep ze uitzond, weet de auteur niet meer. De Wereld-omroep misschien? Hoe dit zij, haar radio-toespraken over Indonesische onderwerpen heeft zij ons thans afgestaan en wij vinden ze interessant genoeg om ze alsnog in de Moesson op te nemen. Hier volgt dan de eerste van de serie De vastenmaand in Indonesië. door B. R. A. Partini Djajadiningrat Luisteraars! Daar er bij vele Hollanders nog steeds de vergissing begaan wordt, de Indo nesiërs op de Lebarandag geluk te wensen, alsof het hun Nieuwjaar is, wil ik er U een en ander van vertellen, zodat het voor U duidelijk wordt, wat voor ons de betekenis van die dag is. Daartoe moet ik U eerst uitleggen, hoe het in de Vorstenlanden toegaat in de Poeasamaand, dat is onze vas tenmaand, die aan de Lebarandag voorafgaat. Het vasten duurt van 's- morgens wanneer de "salat soeboeh" begint, dat is van ongeveer 5 uur, tot 's avonds ongeveer half 7. Deze eer ste salat, er zijn er 5 per dag, wordt evenals de andere aangekondigd door de "bedoek", dat is de grote trom in de moskee. Als er nu om half 7 des avonds de "bedoek" geslagen wordt, dan is dat niet alleen de aankondiging voor de 4de salat, maar ook voor het "boeka", de opheffing van het dage lijkse vasten. De verdere avond is eten en drinken weer toegestaan. Dit eten in de nacht, het "saoer", gebeurt ge woonlijk tussen 1 en 5 uur. Zo gaat het gedurende de gehele poeasa maand. U begrijpt, dat de mensen, die het vasten de gehele maand stipt hebben volgehouden, natuurlijk ook echt blij zijn met de Lebarandag en die dag als een ware feestdag aanvoelen. De Poe asamaand is voor de Mohamedanen een maand van gebed en smeekbeden, een maand van zware beproeving, een maand om tot inkeer te komen. En als je die gehele maand goed hebt door staan, dan wordt je gelukgewenst met je volharding en je succes. Die geluk wens geldt ook voor het feit, dat je elkaar gezond en wel terugziet. Men zegt dan ook: "gelukgewenst met het einde van de Poeasa." Het is de dag van bezoek voor familie leden en vrienden, want gedurende de Poeasamaand worden geen bezoe ken gebracht. De Mohamedanen be schouwen die dag als de dag van ver geving van alle fouten, die ze het ge hele jaar jegens elkaar hebben be gaan. Bij de Javanen beperkt de Leba- ran-viering zich echter niet alleen tot de dag zelf, maar dit elkaar over en weer bezoeken, gaat nog dagen lang door. In het bijzonder brengen de jongeren aan de oudere familieleden de kniekus. Bij de hogere standen is dit zelfs een plechtige ceremonie. De jongeren spreken met elkaar af wan neer ze het bezoek zullen brengen. De ouders, grootouders of oudooms en tantes ontvangen hen, zittend op een tapijt, dat op de vloer is uitgespreid. De jongeren gaan op een rij tegen over hen zitten, op enige meters af stand van hen. Op een wenk van het echtpaar begint de oudste der aan wezige jongeren naar hen toe te ko men, zich in hurkende houding voort bewegend. Dit heet "lakoe dodok." Vlak tegenover het paar gekomen, maakt hij eerst de "sembah", dat is een eerbiedige groet met de gevouwen handen voor het gelaat. Dan vouwt hij de handen open, raakt met de vinger toppen de knie der oudjes aan en buigt zich dan voorover om de knie kus te geven. Zo wordt de gehele rij afgewerkt, tot ook het jongste lid zijn beurt gehad heeft. Daarna komt het personeel aan de beurt, dat eveneens zijn eerbied wil betuigen. Het brengt echter niet de kniekus, doch de voet kus. Het slot is een gezellig samen zijn met de jongeren, die daarna ook vaak ten eten worden genodigd. In de Vorstenlanden wordt, in af wijking van de andere gebieden op Java, waar de gamelan de gehele Poeasamaand niet geslagen mag wor den, op de oneven avonden, vanaf de 21ste tot de 29ste, van de vasten maand reeds feest gevierd. Het geloof zegt namelijk, dat op één van deze avonden, wélke is onbekend, de Koran op aarde wordt neergelaten en de Heilige Schrift moet natuurlijk waardig ontvangen worden. Een bijzonder ken- heeft voor Sint en Kerst heel aparte kado's voor U, o.a. beeldige avondschoentjes met doorzichtige hakjes in diverse model len. Crocodile damestassen, zowel klassiek als sportief model. Chinese brokaat jasjes, aan beide zijden te dragen. Nieuwe kollektie Yogya zil veren sieraden, ook met echte steen tjes, zeer exclusief en met Ned. keurmerk. Batik wandkleden, olieverf landschapsschilderijen. Chinese handgeborduurde tafellakens Chinese dekenkisten. Komt U vrijblijvend eens kijken, wel graag na tel. afspraak 01860-3718, Jeroen Boschstraat 4, Oud Bijerland, bij Rotterdam. merk van deze Vorstenlandse feest avonden is, dat overal in de voorgale rijen der woonhuizen lampions gehan gen worden van de meest kunstige makelij. Dit veroorzaakt een grote drukte in de straten van de hoofdstad, want iedereen wil graag de verschil lende soorten van lampions bewonde ren, vooral de kinderen. Deze hebben natuurlijk thuis ook hun eigen lam pions, maar ze zijn nieuwsgierig om te weten, wat voor lampions anderen voor hun huizen hebben opgehangen. Een speciale verlichting geven aarden potjes, waarin onzichtbaar een kaarsje brandt, doch waarin op verschillende plaatsen in de bodem gaatjes zijn ge boord, zodat er lichtstralen uit te voorschijn komen, die grillige cirkel tjes op de vloer toveren. De buiten muren van de kraton, dat is het paleis van de Soesoehoenan van Solo, wor den versierd met talloze glazen potjes waarin oliepitjes branden en die tot allerlei vormen worden samengevoegd, zoals een halve maan, een ster, elkaar snijdende cirkels etc. Deze flikkeren de lichtjes geven een bijzonder leven dig effect, heel anders dan het effect zou zijn van evenzovele electrische peertjes. De uiteenlopende vormen der lam pions zijn aanleiding geworden tot wedstrijden in de lampionbouw. Een ieder, die een bijzonder model ge construeerd heeft, zendt dat in. In de Sriwedari, de zogenaamde dierentuin van Solo, doch voornamelijk de plaats van openbaar vermaak, worden ze al le tentoongesteld. Dit trekt natuurlijk drommen bezoekers. Vooral trekken de aandacht de bewegelijke lampions. Het hoofdbestanddeel daarvan is een cylinder van met gekleurde figuren versierd doorschijnend papier. Deze cylinder wordt door de opstijgende warme lucht van het kaarsje aan het draaien gebracht, doordat hij aan het boveneinde van schroefvormige schoe pen is voorzien. De afgebeelde figu ren rennen als het ware achter elkaar aan. Daarom worden er bij voorkeur jachtscènes, gevechten van wilde die ren, wajangfiguren etc. op afgebeeld. Er zijn bovendien lampions in mense lijke gedaante, die door een vernuftig mechanisme allerlei lichaamsdelen kunnen bewegen. Soms zijn die bewe gingen zeer koddig en doen de jeugd schateren van het lachen. Meestal worden de prijzen uitgereikt op de 27ste avond en wordt bij die gelegen heid ook groot vuurwerk afgestoken. De 29ste avond heet "malam djagal", dat is de avond van de slagers. Op die avond namelijk brengen alle sla gers hulde aan de Vorst door hem een proefje van hun beste vlees aan te bieden. Na de laatste dag van de vastenmaand komt dan de dag van de Lebaran, waar ik U in het begin over gesproken heb. In de kraton wordt deze dag plechtig gevierd. Alle Lands- en Zelfbestuurs- (lees verder volgende pagina) 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 20