c.'Bandung 1980 13 kaliklei gemaakte bakstenen op. Toch iees je regelmatig in de kranten, dat deze secundaire spoortjes één voor één weer in gebruik worden genomen. We dachten de weg af te snijden door een secundaire weg naar Kadipaten te nemen. Met een jeep was het ze ker vrij gemakkelijk te doen, doch met een lage auto verre van plezierig; klap na klap kreeg het onderstel te verdu ren. Links en rechts van ons onafge broken suikerrietvelden. We waren dan ook blij, dat na Kadipaten de weg naar Sumedang vlot verliep. U raadt het al. Ook wij hebben Tahu Sume dang geprobeerd met lontong kerrie erbij. Met de ene hand de tahu en lontong naar binnen te werken en met de andere hand continu vliegen te verdrijven, was een kunst apart. Ook dat had charme. Even na het middag uur reden we een zondags Bandung binnen. Over de Jl. Dago reden we naar het Dago-theehuis, waar tegen woordig een speeltuintje is bijge bouwd. Het was gelukkig helder en we konden genieten van een tiental len kilometers ver reikend uitzicht. Kasian, we ontmoetten een jong Ne derlands echtpaar, dat voor het eerst Indonesië bezocht, pech. Hij was op een van de eerste dagen in een put- gat gelopen in Jakarta. Inderdaad is de handel in oud ijzer weer opge leefd. Overal blijken dan ook, even als begin 1970 weer putdeksels mee naar huis te worden genomen en ille gaal verkocht. Na twee weken te heb ben gerust en onder doktersbehande ling te zijn geweest (wat is een reisver zekering toch belangrijk!) waren ze op de bonnefooi toch nog wat schade aan het inhalen. Ze overnachtten in Jl. Da- mar, bij een hen n.b. door het reis bureau aangeraden adres, en bleken aldaar slachtoffer te worden van wei nig "gastvrij" onthaal. Kijk, zaken en zaken doen is twee, doch om met een stalen gezicht het vel over iemands oren te trekken, gaat te ver. Te Uwer informatie, de in Moesson vermelde adressen staan alle als zeer goed bekend. Jammer, zij hadden weieens van "dat tijdschrift" gehoord, doch enz., enz. Nogmaals, vooral voor hen, die voor de eerste maal deze kant op komen, plan Uw reis. Een afstand van 400 - 500 km. per dag over de weg is al bijzonder afmattend, dat is echt niet overdreven. Er kan n.l. van alles gebeuren onderweg. De nacht zouden we oorspronkelijk doorbrengen in Grand Hotel Lembang, doch dit Hotel bleek in verband met een groots opgezet huwelijksfeest met vele tamoes van buiten de stad, die er bleven overnachten, tjokvol te zitten. Als alternatief kozen we toen het nog nieuwe bungalowpark (motel) Tangkuban Prahu te Tjikoleh. De oude kampementen worden nu gebruikt door de "BRIgade MOBil", een keur corps. Ook de schietterreinen zijn er nog. Het bungalowcomplex ligt vlak bij het militair kampement. De nacht is er "poèk djeung keueung pisan!" De volgende morgen vroeg vertrok ken we naar de niet veraf gelegen krater van de Tangkuban Prahu. We waren op de souvenirverkopers na, "postkaart Mevrouw, heus leuk en erg goedkoop", of "ketting maar, nee, van mij moet U kopen", de eerste bezoe kers. Hun Nederlands wordt werkelijk steeds beter, over vijf jaar eredocto raten?Ter afsluiting reden we langs schitterende theetuinen nog even door naar Ciater om een warm waterbad te nemen. Het leek als je de kieedhokjes en badkamers be keek, net of er terroristen hadden huisgehouden. Een van de aanwezige schilders vertelde me, tuan, het is on begonnen werk. Zo hebben we de zaak geschilderd, of de nog natte verf wordt weer besmeurd en beschreven met viltstiften. Een bezoek op zater dag of zondag zou ik dan ook, van wege de drukte, ten sterkste afraden. De zwembasins zijn echter keurig netjes en ook het restaurant. Rond een uur of elf zakten we verder af naar Bandung en wandelden nog even over de Jl. Braga. We waren op de terugreis, dus hadden eigenlijk weinig lust om nog verder rond te kijken. Na ongeveer drie en een half uur rijden, via de Puncak, sloegen we rechtsaf de Jogorawi tolweg af en waren weer in Betawi. Ietwat versuft kwamen we thuis. Bij een kop "tubruk" lieten we de belevenissen nog eens de revue passeren en konden alleen maar con cluderen, dat het een bijzonder in teressante reis was geweest. Voor Oom en Tante was deze reis een onderdeel van een weerzien, na bijna twintig jaar. Voor mij was het een les. Na zo'n acht jaar Java denk je, dat je het allemaal wel gezien hebt, doch van dat idee ben ik helemaal af. Ergo, ik ben tot de conclusie gekomen, dat ik eigenlijk nog maar een "kelorblad" van het "echte Indonesië" heb gezien. Si BANGAU - JAKARTA Er is in Bandung in het laatste jaar weer veel veranderd. Dat betreft in de eerste plaats het verkeer. Er is de laatste jaren, zoals overal, een con stante toename geweest van het aan tal motorvoertuigen, en de, meestal smalle, staten van deze Bergstad ble ken steeds minder in staat te zijn dit allemaal te verwerken. In een poging om hier verbetering in te brengen, heeft men allerlei veran deringen in het verkeer aangebracht, voornamelijk door het instellen van éénrichting-verkeer. Behalve dat een aantal straten nu slechts in één rich ting bereden mogen worden, zijn de bestaande regelingen vrijwel alle ge wijzigd. Zo mag bv. de Bragaweg nu alleen van zuid naar noord worden bereden, dus het tegenovergestelde van vroe ger. Pasar Baru daarentegen, mag men nu alleen maar rijden van noord naar zuid, dus van Suniaradja naar de voor malige Grote Postweg. Verder is het eenrichting-verkeer op Gardujati opgeheven; en mag Kebon- jati slechts van west naar oost worden bereden, en Suniaradja alleen maar van oost naar west Tenslotte is Banceuj van het postkan toor tot aan de gevangenis in beide richtingen berijdbaar; na de "boei" moet het, uit het zuiden komende, ver keer links of rechts afslaan, terwijl het verkeer uit het noorden heel Banceuj af mag rijden, tot het postkantoor. U ziet, allerlei veranderingen, die het rijden in deze stad er niet eenvoudiger op gemaakt hebben. En er is ook nog al verzet tegen dit alles (geweest). Zo schijnen de winkeliers van de Bra gaweg geklaagd te hebben dat het aan tal klanten met de nieuwe regeling, aanzienlijk is verminderd. Dit is ook wel te begrijpen, want het is algemeen bekend dat de prijzen op Braga hoger liggen dan bv. op Pasar Baru. Maar de bewoners van het "welvarende" deel van Bandung hadden het voordeel dat zij van het noorden Braga ineens in konden rijden, en dat gemak maakte dat men de hogere prijzen op de koop toe nam. Nu, evenwel, moeten dezelfde bewo ners eerst via Pasar Baru naar het zuiden rijden, en daardoor koopt een groot deel van hen maar liever daar: gemakkelijker, en bovendien vaak goedkoper. Of dit alles geholpen heeft? Ach, niemand weet hoe het zou zijn geweest zonder deze maatregelen; maar ook nu zijn er nog vele opstop pingen. Vroeger werden deze "ma- cets" veroorzaakt door de becas, maar die zijn uit het grootste deel van de binnenstad verbannen. Maar de beca- opstoppingen veroorzaakten geen la waai, en geen pollutie, en ze gebruik ten geen benzine Met het toenemende motorverkeer is Bandung, dat tot voor enkele jaren nog een "oase" van kalmte en rust was, vergeleken met bv. Jakarta, nu ook een drukke, overvulde en lawaaïge stad geworden. Alleen in enkele zijstraatjes van de Da- goweg (nu Jl. Juanda) kan men soms ineens nog iets van de rust vinden van vroeger jaren. Onder de hoge scha duwen van de bomen die daar nog zijn gespaard, beweegt het verkeer zich nog op dezelfde rustige, en stille, ma nier als "toen froeher". Maar op het terras van "Braga Permai" (het vroegere Bogerijen) kan men el kaar meestal niet verstaan vanwege het lawaai van het verkeer; en kan men de koffie en de, nog altijd heer wees verder volgende pagina onderaan)

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1980 | | pagina 13