Mijn vrouw is ook dol op oude kerkhoven Annie Salomons POIRRIÉ Maar soms verkeert de stilte in haar tegendeel. Onze vriend Rogier vreest voor gek te worden versleten, wanneer hij (in het Kerstnummer '79) bekent "dol te zijn op oude kerkhoven"'. Ik kan hem gerust stellen: zo zijn er meer en die worden dan hóógstens voor personen met een wat bijzondere smaak gehouden. Bepaald niet voor gek. De oplossing ligt in zijn volgende zin: "Misschien die serene rust, die stilte, die verlatenheid" In ieder geval was het die "der Welt abhanden gekommen" - atmosfeer, die mijn vrouw telkens, als wij er waren, dreef naar het Islamitisch kerkhof van Madja- lengka, of all places. Zó vreemd was dat niet. Wij vertoef den nogal eens op de in de nabijheid gelegen suikerfabriek, bezit van een vooraanstaande Haagse famlilie. De zoon des huizes was directeur in Indië en wij waren met hem bevriend. Het fabriekscomplex had een eigen Euro pees kerkhof, ook een oase in de drukte van de maaltijd. Maar mijn vrouw zou nooit, als zij op de suiker fabriek logeerde, verzuimen naar het kerkhof van Madjalengka te gaan om daar, onder het prachtige geboomte neer te zitten en zich te beraden op de raadselen van het menselijk bestaan en zijn vergankelijkheid. Zij kwamen altijd diep onder de indruk weer thuis in de besaran. Tot de laatste maal, dat wij gasten waren op de suikerfabriek. Wij waren gedrieën logees op de fabriek: een van ons zou binnen een week Indonesië voorgoed verlaten; mijn vrouw en ik zouden binnen enkele weken eveneens voorgoed vertrekken. Wij schreven herfst 1956. Het gezelschap kwam- tegen de avond op de fabriek aan. De vplgende och tend werd een plan de campagne op gemaakt: ik zou met de administrateur de tuinen ingaan, mijn vrouw en onze reisgezel zouden de tocht naar Madja lengka ondernemen, die mijn vrouw in haar diepste innerlijk beschouwde als het ware afscheid van Indonesië. Nog eenmaal in de serene rust van het kerkhof de goede en de kwade tijden, die achter ons lagen, gedenken en de pijn van het afscheid lenigen door de haast aanraakbare aanwezigheid van de allesverzoenende vrede van deze gewijde plaats. Gedenk te sterven, maar leef voluit zolang het u gegeven is. Ik keerde met mijn begeleider om- steeks het middaguur terug in de be saran en vond alles in rep en roer. De fabrieksjeep, die mijn vrouw en haar begeleider naar Madjalengka had gebracht, was slechts met de bestuur der, maar zonder de gasten terugge keerd. Mijn vrouw en onze vriend wa ren door de politie aangehouden. De regent, met wie de fabriek uitstekende relaties onderhield werd geïnformeerd. Na veel heen en weer-gepraat tussen de punten van de driehoek besaran- regent-politie en de verzekering van de regent, dat hij voor de goede trouw en het behoorlijk gedrag van de gas ten van de besaran instond, werden in de middaguren de "gevangenen" vrijgelaten en met een fabrieksjeep met spoed naar de veilige have van de besaran teruggevoerd. Maar het verhaal, dat mijn 'vrouw toen vertelde, bleek nog meer kanten dan een vertoef op de post van de veld politie in Madjalengka te hebben. Op de begraafplaats in het hart van het plaatsje aangeland, werden mijn vrouw en haar metgezel plotseling omringd door een woedende menigte. De ka- firs zouden door hun aanwezigheid de begraafplaats hebben ontheiligd. Ten slotte was de politie gekomen voor er ongelukken gebeurden en had de bei de vreemdelingen meegenomen naar de politiepost. Gedurende het verhoor bleef de menigte voor de post dreigen de kreten slaken. Het was een onzalig en onheilspellend spektakel. De politie wilde weten, wat die blan da's te zoeken hadden op een Islami tisch kerkhof. Mijn vrouw gaf het ant woord, dat Rogier bijna 25 jaar later zou herhalen: "Ik vind er vrede en rustZij verloor haar zelfbeheer sing geen ogenblik, ofschoon zij geen steun had in haar begeleider, die geen verstaanbaar Indonesisch sprak en met een onbegrijpend gezicht de beraad slagingen volgde. Zij begreep, dat een paniekreactie fatale gevolgen zou kun nen hebben. Zij zei tegen de politie: "Als u naar Europa gaat, is ook daar het kerkhof een plaats van meditatie en diepe gedachtenen de serene rust van uw kerkhof is mij al jaren dier baar. Dus wilde ik, alvorens dit land te verlaten, nog eenmaal, in deze om geving, de vrede inademen Eerst toen de regent had uitgelegd, dat de beide arrestanten gasten van de fabriek waren en niets kwaads in de zin hadden, werd het hen toegestaan te vertrekken. Onder politiegeleide, want de tierende menigte was niet te vreden met de gang van zaken. Het is ons tot de huidige dag een raad sel, wat deze plotselinge uitbarsting van de volkswoede tegen twee vreem delingen, die zich behoorlijk gedroe gen, heeft veroorzaakt. Wel bleek ons later, dat de politie een (ons onbekend) motief had, om de vreemde gasten te wantrouwen. Aan de begraafplaats grensde namelijk de gevangenis en in die gevangenis bevond zich een Ne derlandse arrestant, verdacht van me deplichtigheid in het befaamde Jung- slager-Schmidt proces, dat in de vijf tiger jaren geheel Indonesië in rep en roer bracht. Natuurlijk waren deze blanda's gekomen om contact te leg gen met de gevangene, misschien wel om te trachten hem te bevrijden Na vele jaren is de herinnering aan deze gebeurtenis verflauwd. Het af scheid van Indonesië was niet wat mijn vrouw ervan verwacht en gehoopt had. Er is geen bedevaart naar het kerkhof van Madjalengka op gevolgd in de tijd, die wij sedert onze repatriëring nog weer eens in Indonesië zijn geweest. Ondanks deze aangrijpende ervaring denkt mijn vrouw nog altijd met wee moed aan de serene rust van het kerk hof in Madjalengka. De angst, die zij heeft ondergaan bij haar laatste be zoek aan deze tempel van rust en vre de, die plotseling in een hels tafereel veranderde, heeft zij vergeten. Zij heeft Rogier's pennevrucht dan ook met aan dacht en instemming gelezen. Zó was het JHR. Annie Salomons is, 94 jaar oud, over leden. De jongeren onder ons zullen nauwelijks van haar bestaan geweten hebben. De ouderen hebben haar ge kend als een schrijfster die in de tijd van haar productiviteit zeer populair was. Zij heeft ook een eigen, zij het zeer beperkte plaats gehad in de koloniale literatuur. Zij vertrok na haar huwelijk met haar echtgenoot naar Deli en ver bleef daar enige vooral in den beginne moeilijke jaren. Drie boeken hebben betrekking op dit verblijf: "Het Huis in de hitte", "Ballingen" en een bundel verhalen. De titel van het tweede boek spreekt voor zichzelf. Ofschoon ge ïnteresseerd in het leven en werken van de Delianen - zo heel anders van karakter dan dat op Java - gevoelde zij zich niet thuis in de ruwe blanke gemeenschap van het cultuurgebied aan de Oostkust. Annie Salomons was een der eerste vrouwelijke studenten in een tijd dat de opvoeding van meisjes gericht was op een taak als moeder en huishoudster. Een belangrijk deel van haar produc tie houdt zich bezig met de rol van de vrouw in de maatschappij. In de loop der jaren heeft zij mogen ervaren hoe zeer de rol van de vrouw in de 20e eeuw is gewijzigd, sedert haar jeugd. JHR. "Als we met Telebingo meedoen, winnen we misschien wel zo'n Datsun!" 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1980 | | pagina 19