P0IRRIÉ Nieuws uit Indonesië Kabar angin over Jakarta Voor de 80er jaren is een spectaculair wegenplan voor Jakarta opgezet. Rond Jakarta zal een grote, minimaal vier baans ringweg worden aangelegd en door Jakarta in de vorm van een kruis twee vermoedelijk even grote wegen. Het zullen tolwegen worden die tot doel hebben de enorme verliezen aan tijd, die momenteel verloren gaan bij bijvoorbeeld een rit van Kebayoran Baru naar Tanjung Priok, tot een mini mum te beperken; het zullen dan ook naar Amerikaans voorbeeld tolwegen worden! Het nieuwe vliegveld "Ceng- kareng" bij Tanggerang zal zowel voor domestic- als voor foreignflights in ge bruik worden genomen; over de exac te opleveringsdatum wordt nog gespe culeerd. Het huidige internationale vliegveld HALIM Perdanakusumah zal weer een legervlieghaven worden en ons zo vertrouwde Kemayoran zal ver moedelijk worden volgebouwd met huizencomplexen! GARUDA slaat haar vleugels uit! Rond september 1980 zal GARUDA INDONESIAN AIRWAYS beschikken over 8103 passagiersplaatsen. De vier, vorig jaar bestelde, Jumbojets type "B 474" zullen tussen juni en septem ber a.s. worden afgeleverd. Medio '80 worden vijf toestellen van het type Fokker "F-28 MK 4000" verwacht. Na aankomst van deze toestellen zal de totale armada bestaan uit 67 toe stellen t.w. 28 "Fokker F-28 1000", vijf "Fokker F-28 MK 4000", 24 "DC-9-30", zes toestellen van het type "DC-10-30" en de vier reeds genoemde Jumbojets 474 en beschikt deze 31 jaar oude Hoe kan dat? Die consul lijkt zo op het eerste gezicht een hele mannetjes putter. Die zal toch wel groter emoties in zijn leven hebben meegemaakt? In de donkere tuin met de stroom mee lopend naar de uitgang, stoot vriend Frans mij aan: "Je begrijpt zeker wel, dat deze man volledig kapot is, hè" Verwonderd kijk ik hem aan. "Net vóór wij het hek binnengingen, heb ik het gehoord. Pétain heeft om wapenstil stand gevraagd. Frankrijk legt dus het bijltje er bij neer." God alle goden! Frankrijk kapot. Onder de hiel van de Pruisische laars. In de klauwen van het Nazi-beest. Is dit slechts een benauwende droom, waaruit wij straks met een zucht van verlichting zullen ontwaken of is dit de kille genadeloze werkelijkheid? En deze man, die dit alles reeds wist, die een schone schijn heeft moeten bewaren, wat moet onze betoging voor hem een foltering geweest zijn. Inderdaad, zo iets maakt een mens kapot! Hoe onze terugreis naar Soebang ge weest is, herinner ik mij niet. Gelukkig maar! SI ANOE maatschappij hiermede uitsluitend over modern materieel, twee reeds bejaarde DC-8 jets zijn onlangs uit het vluchten- schema gehaald en zullen binnenkort verkocht worden. In 1981 en 1982 zul len zes "Airbus jets" worden afgele verd, deze zullen uitsluitend worden ingezet op binnenlandse vluchten. Mo menteel tracht GARUDA toestemming te krijgen voor een frequent vluchten- schema naar Londen. De grote Jumbo's zullen de DC 10 ten dele gaan vervan gen op de vluchten naar Europa, de DC 10 zal worden ingezet op vluchten naar Japan en Hongkong en ook tus sen Medan-Jakarta-Bali. Het ligt in de bedoeling de Jumbojets ook in te zet ten op de z.g. "Hadjivluchten". In 1979 ontving GARUDA (bruto?) een ruime Rp. 204 miljard 1,Rp. 300) volgens een krantenbericht en werden 4.244.880 passagiers vervoerd in 1979 tegen 3.932.274 in '78. Enthousiaste berichten dus; in het betreffende ar tikel stond echter nog niets over een oplossing van het salarisprobleem dat steeds sterker gevoeld wordt onder het Garudapersoneel; in een - overi gens keurig netjes verlopende actie - spraken onlangs Garudapersoneels- leden n.l. hun misnoegen uit over het personeelsbeleid van de laatste jaren; een first captain op bijvoorbeeld een DC 10 haalt met zéér veel moeite en pijn nog geen 2000,per maand..., het verschrikkelijk belangrijke grond personeel zit daar nog schrikbarend ver onder. De ticket prijzen zijn het zelfde als bij alle andere IATA maat schappijen. Enfin, de klachten worden nu nader bekeken en de ervaring leert dat er wel een gunstige oplossing uit de bus zal komen. Ondanks deze strub belingen mag toch wel eens gezegd worden dat er relatief zéér veilig wordt gevlogen door GARUDA Rijstimport neemt toe Helaas is Indonesië reeds jarenlang niet meer in staat voldoende eigen rijst te produceren. In het eerste kwartaal "Miss Halidjah, chef stewardess van de economy class!" van 1980 zal de import 1,055 miljoen ton bedragen; de totale import voor 1980 zal 2,7 miljoen ton bedragen. Toe- leveringslanden zijn voornamelijk: "Muangthai", de U.S.A., Birma en Japan. Bandjir De januariregens hebben ook dit keer weer, naast nattigheid, ook voor ontregeling gezorgd. Krawang kreeg het weer zwaar te verduren, in het ge bied rondom Kebon Sirih Dalam in Jakarta was het niet mogelijk om zon der opgetrokken knieën te ontbijten vanwege het water dat de huizen bin nenliep. De wellicht miljoenen Rp's dure verhoging van Jl. Sabang (vroe ger Laan Holle) en de verbetering van het rioleringssysteem aldaar hebben er voor het eerst voor gezorgd dat het water niet meer de toko's binnen is gelopen. Alleen in het midden van Jl. Sabang stond een laagje van 10 cm, de hoge stoepranden behoedden de toko's voor wateroverlast. Ook Oost Bandung (Tjitjadas en omgeving) heb ben het weer zwaar te verduren gehad en onlangs ook Semarang e.o. Op 24 januari begaf ten gevolge van de zware regenval de brug bij Tawangmangu het, waardoor het wegverkeer tussen Mid den- en Oost Java over deze weg vol komen gestagneerd werd. Waarom juist overheidsgebouwen? Deze vraag stelde minister Daoed Yoe- soef, minister voor Onderwijs en Cul tuur, toen hij tijdens een inspectiereis over Lombok te Mataram met eigen ogen aanschouwde dat het juist de overheidsgebouwen waren die tijdens de recente aardbevingen waren inge stort dan wel zwaar waren beschadigd. "Of zou dit komen door een onjuiste tjampoeran van cement?"... (zoals U weet trachten "slimme" aannemers hier, vooral in de moeilijk te bereiken buitengewesten vaak te knoeien met de cementverhoudingen e.dEin delijk werd een en ander nu eens hardop gezegd. Hij voegde er nog aan toe dat bij een aardbeving op West Java de toen pas gebouwde SMP (MULO) het begaf, doch dat er van de aangrenzende voor de oorlog ge bouwde Lagere School nog zelfs geen stukje verf had losgelaten. Dat kan kloppen want voor zover ik weet werd zelfs bij de voorlopige dakconstructies rekening gehouden met een (uiteraard nimmer voorkomende!) laag sneeuw! Kom, wie schrijft er weer eens wat leuks over de architectuur en wijze van bouwen in de Nederlands Indische tijd? SI BANGAU, Jakarta Ontvlied de menigte: de olifant verlaat de weg, als hij een troep varkens ziet aankomen - Pythagoras. 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1980 | | pagina 11