P0IRRIÉ
Nieuws uit Indonesië
Kabar angin over Jakarta
Voor de 80er jaren is een spectaculair
wegenplan voor Jakarta opgezet. Rond
Jakarta zal een grote, minimaal vier
baans ringweg worden aangelegd en
door Jakarta in de vorm van een kruis
twee vermoedelijk even grote wegen.
Het zullen tolwegen worden die tot
doel hebben de enorme verliezen aan
tijd, die momenteel verloren gaan bij
bijvoorbeeld een rit van Kebayoran
Baru naar Tanjung Priok, tot een mini
mum te beperken; het zullen dan ook
naar Amerikaans voorbeeld tolwegen
worden! Het nieuwe vliegveld "Ceng-
kareng" bij Tanggerang zal zowel voor
domestic- als voor foreignflights in ge
bruik worden genomen; over de exac
te opleveringsdatum wordt nog gespe
culeerd. Het huidige internationale
vliegveld HALIM Perdanakusumah zal
weer een legervlieghaven worden en
ons zo vertrouwde Kemayoran zal ver
moedelijk worden volgebouwd met
huizencomplexen!
GARUDA slaat haar vleugels uit!
Rond september 1980 zal GARUDA
INDONESIAN AIRWAYS beschikken
over 8103 passagiersplaatsen. De vier,
vorig jaar bestelde, Jumbojets type
"B 474" zullen tussen juni en septem
ber a.s. worden afgeleverd. Medio
'80 worden vijf toestellen van het
type Fokker "F-28 MK 4000" verwacht.
Na aankomst van deze toestellen zal
de totale armada bestaan uit 67 toe
stellen t.w. 28 "Fokker F-28 1000", vijf
"Fokker F-28 MK 4000", 24 "DC-9-30",
zes toestellen van het type "DC-10-30"
en de vier reeds genoemde Jumbojets
474 en beschikt deze 31 jaar oude
Hoe kan dat? Die consul lijkt zo op
het eerste gezicht een hele mannetjes
putter. Die zal toch wel groter emoties
in zijn leven hebben meegemaakt?
In de donkere tuin met de stroom mee
lopend naar de uitgang, stoot vriend
Frans mij aan: "Je begrijpt zeker wel,
dat deze man volledig kapot is, hè"
Verwonderd kijk ik hem aan. "Net vóór
wij het hek binnengingen, heb ik het
gehoord. Pétain heeft om wapenstil
stand gevraagd. Frankrijk legt dus het
bijltje er bij neer." God alle goden!
Frankrijk kapot. Onder de hiel van de
Pruisische laars. In de klauwen van
het Nazi-beest.
Is dit slechts een benauwende droom,
waaruit wij straks met een zucht van
verlichting zullen ontwaken of is dit de
kille genadeloze werkelijkheid? En deze
man, die dit alles reeds wist, die een
schone schijn heeft moeten bewaren,
wat moet onze betoging voor hem een
foltering geweest zijn. Inderdaad, zo
iets maakt een mens kapot!
Hoe onze terugreis naar Soebang ge
weest is, herinner ik mij niet. Gelukkig
maar!
SI ANOE
maatschappij hiermede uitsluitend over
modern materieel, twee reeds bejaarde
DC-8 jets zijn onlangs uit het vluchten-
schema gehaald en zullen binnenkort
verkocht worden. In 1981 en 1982 zul
len zes "Airbus jets" worden afgele
verd, deze zullen uitsluitend worden
ingezet op binnenlandse vluchten. Mo
menteel tracht GARUDA toestemming
te krijgen voor een frequent vluchten-
schema naar Londen. De grote Jumbo's
zullen de DC 10 ten dele gaan vervan
gen op de vluchten naar Europa, de
DC 10 zal worden ingezet op vluchten
naar Japan en Hongkong en ook tus
sen Medan-Jakarta-Bali. Het ligt in de
bedoeling de Jumbojets ook in te zet
ten op de z.g. "Hadjivluchten".
In 1979 ontving GARUDA (bruto?) een
ruime Rp. 204 miljard 1,Rp. 300)
volgens een krantenbericht en werden
4.244.880 passagiers vervoerd in 1979
tegen 3.932.274 in '78. Enthousiaste
berichten dus; in het betreffende ar
tikel stond echter nog niets over een
oplossing van het salarisprobleem dat
steeds sterker gevoeld wordt onder
het Garudapersoneel; in een - overi
gens keurig netjes verlopende actie -
spraken onlangs Garudapersoneels-
leden n.l. hun misnoegen uit over het
personeelsbeleid van de laatste jaren;
een first captain op bijvoorbeeld een
DC 10 haalt met zéér veel moeite en
pijn nog geen 2000,per maand...,
het verschrikkelijk belangrijke grond
personeel zit daar nog schrikbarend
ver onder. De ticket prijzen zijn het
zelfde als bij alle andere IATA maat
schappijen. Enfin, de klachten worden
nu nader bekeken en de ervaring leert
dat er wel een gunstige oplossing uit
de bus zal komen. Ondanks deze strub
belingen mag toch wel eens gezegd
worden dat er relatief zéér veilig wordt
gevlogen door GARUDA
Rijstimport neemt toe
Helaas is Indonesië reeds jarenlang
niet meer in staat voldoende eigen rijst
te produceren. In het eerste kwartaal
"Miss Halidjah, chef stewardess van de
economy class!"
van 1980 zal de import 1,055 miljoen
ton bedragen; de totale import voor
1980 zal 2,7 miljoen ton bedragen. Toe-
leveringslanden zijn voornamelijk:
"Muangthai", de U.S.A., Birma en
Japan.
Bandjir
De januariregens hebben ook dit keer
weer, naast nattigheid, ook voor
ontregeling gezorgd. Krawang kreeg
het weer zwaar te verduren, in het ge
bied rondom Kebon Sirih Dalam in
Jakarta was het niet mogelijk om zon
der opgetrokken knieën te ontbijten
vanwege het water dat de huizen bin
nenliep. De wellicht miljoenen Rp's
dure verhoging van Jl. Sabang (vroe
ger Laan Holle) en de verbetering van
het rioleringssysteem aldaar hebben
er voor het eerst voor gezorgd dat het
water niet meer de toko's binnen is
gelopen. Alleen in het midden van Jl.
Sabang stond een laagje van 10 cm,
de hoge stoepranden behoedden de
toko's voor wateroverlast. Ook Oost
Bandung (Tjitjadas en omgeving) heb
ben het weer zwaar te verduren gehad
en onlangs ook Semarang e.o. Op 24
januari begaf ten gevolge van de zware
regenval de brug bij Tawangmangu het,
waardoor het wegverkeer tussen Mid
den- en Oost Java over deze weg vol
komen gestagneerd werd.
Waarom juist overheidsgebouwen?
Deze vraag stelde minister Daoed Yoe-
soef, minister voor Onderwijs en Cul
tuur, toen hij tijdens een inspectiereis
over Lombok te Mataram met eigen
ogen aanschouwde dat het juist de
overheidsgebouwen waren die tijdens
de recente aardbevingen waren inge
stort dan wel zwaar waren beschadigd.
"Of zou dit komen door een onjuiste
tjampoeran van cement?"... (zoals U
weet trachten "slimme" aannemers
hier, vooral in de moeilijk te bereiken
buitengewesten vaak te knoeien met
de cementverhoudingen e.dEin
delijk werd een en ander nu eens
hardop gezegd. Hij voegde er nog aan
toe dat bij een aardbeving op West
Java de toen pas gebouwde SMP
(MULO) het begaf, doch dat er van
de aangrenzende voor de oorlog ge
bouwde Lagere School nog zelfs geen
stukje verf had losgelaten. Dat kan
kloppen want voor zover ik weet werd
zelfs bij de voorlopige dakconstructies
rekening gehouden met een (uiteraard
nimmer voorkomende!) laag sneeuw!
Kom, wie schrijft er weer eens wat
leuks over de architectuur en wijze van
bouwen in de Nederlands Indische
tijd?
SI BANGAU, Jakarta
Ontvlied de menigte: de olifant verlaat
de weg, als hij een troep varkens ziet
aankomen - Pythagoras.
11