IMPORT Vanaf Pasar Rumput tot aan 'zwembad Manggarai lijkt het trottoir van de ouwe J. P. Coenweg langs het Banjirkanaal een lange ketting van feestelijk gepavoiseerde 2de-hands schoenen- en jeanskraampjes. Vooral de schoenententjes vallen op door de heel speciale manier van etaleren. In vrolijke rentengs hangen daar de afgedankte status-sym- bolen van de Jakartaan. Want denkt U niet dat dit zomaar schoenen zijn. No Sir, uitsluitend Kickers, Clarks, McGregor en Adidas, dus import, zal je er vinden. En bij de jeans kraampjes is het alleen maar Levi's, Lee, Amco en meer van dat dure spul uit het buitenland. Import! Altijd mooier I Import! Altijd betere kwaliteit Import! Altijd duurder Maar het verhoogt wèl enorm je status positie. Dus kopen als je je salaris binnen hebt. En desnoods een week later weer verkopen als de honger te erg wordt Jaja, zo gaat dat vaak hier. (Maar soedah, je hebt in elk geval een week geleefd als een minister-president of een 4-sterren-generaal!) En zie je in deze tentjes voor minstens de helft nog haast gave, bijna niet gebruikte, exemplaren in trossen hangen. Bij de dames is vooral de Dr. Scholl-klomp zeer gewild. En voor de gewone huisvrouw niet te betalen. Van een Haagse kennis hoorde ik net dat dit merk niet zo best meer gaat in Holland omdat, zegt men, het niet zo gezond voor de voeten is. Ze raken doorgezakt en je kreeg er waaier tenen van vertelde hij. Waarbij een Javaanse in ons ge zelschap opmerkte: Ah, laat maar hoor, voor ons Indone siërs is dat niet erg. Omdat we vroeger door op blote kakkies liepen zijn onze tenen tóh al djembrètI Maar dat dit blindelingse ophemelen en klakkeloze aan schaffen en gebruiken van alles wat maar import is toch wel wat vervelend is, las ik net in een Yogyase krant. Indonesia moet nog steeds erg veel studieboeken/materiaal importeren uit het buitenland. Maar, vond Drs. Hari Mulyono, Rektor van de IKIP (Kweekschool) te Semarang, dit studie materiaal moet toch wel met veel meer zorg en voorzichtig heid gekozen worden. Want, zo waarschuwde hij, om een voorbeeld te geven: De anatomieboeken die men impor teert om hier de chirurgen op te leiden. Wist U dat Indone sia voor deze anatomische lessen ook de "bijbehorende kikkers" moet importeren? Omdat de kikkers hier niet ge heel tjotjokken met die in deze lessen beschreven staan, zodat de Indonesische kikker niet gebruikt kan worden in de snij-lessenI ROGIER naar Holland en bleef de moeder ach ter in de kampong. Veel leed is hier geleden, want de Javaanse vrouw was ook moeder. De kinderen werden soms ondergebracht bij de grootouders in Holland. De niet meer zo jeugdige grootouders begon nen dan opnieuw aan de opvoeding van kinderen, verdienden daarmee een plaats in de Hemel. Was er in familie verband geen redelijke oplossing voor handen en dreigden de kinderen ver loren te raken, dan waren daar de maatschappelijke en geestelijke instel lingen, die zich over de kinderen ont fermden en deze een liefderijk thuis boden. Vele van deze kinderen zijn later op rijpere leeftijd als nuttige mensen in onze samenleving opge gaan. De Europese gemeenschap van Sumatra's Oostkust is zich altijd be wust geweest van een bepaalde ge zamenlijke verantwoordelijkheid. Ik herinner me nog hoe ééns per jaar een lid van het Leger des Heils - dat zoveel goed werk deed op velerlei maatschappelijk gebied - op een Har- ley Davidson (motorfiets) een bezoek bracht aan alle over de onderneming verspreid wonende employé's. Hij ging dan met de hoed rond en er werd gul gegeven. Wat gaf dat offeren een vol doening! En we woonden niet aan de Coolsingel of het Damrak. Het moet voor de man zelf een puzzel-rit zijn geweest. Kort voor de bezetting van Neder- lands-lndië door het Japanse leger, zijn vele van deze vrije verbintenissen nog door een wettelijk huwelijk bezegeld, zulks om deze vrouwen een andere status en meer zekerheid te verschaf fen. Een vrij huwelijk van de hoogste graad was in die jaren de verbintenis met een Japanse vrouw. Japanse huishoud sters waren vrij zeldzaam, er waren maar enkele alleenstaande Japanse vrouwen, meestal familieleden van Ja panse fotografen, drogisten, wasba- zen en speelgoedwinkeliers. In de be zettingstijd bleken deze mannen in Japans uniform ook nog andere func ties te hebben gehad. Ik heb onder een baas gewerkt, die een Japanse concubine had. Wij kre gen haar nooit te zien, ook niet als wij bij zeldzame gelegenheden bij hem thuis op bezoek waren. Deze was zijn tweede Japanse huishoudster. Zijn eerste had harakiri gepleegd. Zij kwam tot deze daad toen zij bemerkte, dat hij bij een bepaalde gelegenheid - in zijn wilde jaren - uit de huwelijksrails was gelopen. In de Japanse gemeen schap gaf dat een geweldige beroe ring. Na verloop van zekere tijd deed hij weer een "aanzoek" bij een Japanse vrouw, doch dit ging niet zo maar. De plenaire Japanse gemeenschap beleg de een samenkomst, waar uitgemaakt moest worden of toestemming gege ven zou worden tot het aangaan van een nieuwe verbintenis. Na ampele overweging gaf men zijn zegen. In het begin van de dertiger jaren leg de mijn baas zijn functie neer, oud, en der jaren zat. Zijn Japanse huis houdster bracht hij terug naar haar familie en zelf nam hij de boot naar het moederland. In de gruwelijke ma laise tijd van die jaren stonden "linke" jongens in Rotterdam de z.g. rijke re patrianten op te wachten. "We hebben nog een beste transactie voor U klaar liggen, mijnheer, U het geld en wij het zakelijke inzicht. Over een jaar Uw kapitaal verdubbeld en wij pikken ook een graantje mee". Gelukkig was hij net een greintje "linker" en verdub belde niet zijn bezit. Familie was nauwelijks meer aanwe zig, het sprookje van de rijke suiker oom in Indië was hier blijkbaar niet van toepassing. Ontnuchterd ging hij met de volgende boot weer Indië-waarts zocht zijn voor malige Japanse huishoudster weer op, trouwde nu officieel volgens de wet met haar en samen vertrokken ze naar Japan. "En ze leefden nog lang en ge lukkig." (lees verder volgende pagina) 29

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1980 | | pagina 29