De H.B.S. van Soerabaja Op 1 november a.s. is het 105 jaar geleden, dat de Soerabaiase H.B.S. haar poorten opende. Aanvankelijk was de H.B.S. gevestigd in een particulier huis aan de driesprong Baliwerti-Gemblongan-Pasar Besar, daarna in 1881 in de voormalige Regentswoning aan de paseban, op de plaats, waar later het nieuwe Hoofdpostkantoor werd gebouwd. Tenslotte werd in 1923 een geheel nieuw ge bouw betrokken op Ketabang. In onderstaand artikel laat Drs. Bettink in kort bestek de historie van de Soerabaiase H.B.S. de revue passeren. In Nederland had Thorbecke met zijn wet op het M.O. in 1863 de weg ge opend voor het tot stand komen van een Hogere Burger School met 3- of 5-jarige cursus. De eerste Indische HBS werd in Batavia - naast een reeds bestaand gymnasium - opgericht. En toen volgde Soerabaja op 1 november 1875 met een drie-jarige, waarop 18 leerlingen waren ingeschreven. In 1879 reeds werd onze HBS een vijf jarige en was het aantal discipelen al aangegroeid tot 100. De school was gevestigd in een van die oud-Indische huizen, die zoals Rob Nieuwenhuys eens zo treffend heeft gezegd: "geen stijl maar wel allure" hadden. Als merkwaardig detail het feit dat een leraar destijds begon met een maand salaris van 530,met een uitloop tot f 850,Niet gek voor die tijd en dan te bedenken dat in de crisisjaren in 1936 een jong academisch gevormd leraar de somma van 220,per maand in zijn hand gedrukt kreeg. De eerste Indonesische leerling kwam in 1876 op de Sekolah Radja, zoals de HBS bij het grote publiek bekend stond. Hij werd Regent van Modjoker- to en werd wegens zijn verdiensten op het gebied van de Javaanse oudheid kunde benoemd tot erelid van het Ko ninklijk Bataviaasch Genootschap van Kunsten en Wetenschappen. Een latere Indonesische leerling met zelfs internationale bekendheid is ir. Sukarno. Hij kwam in 1916 op school en was van 1949- 1967 de eerste Pre sident van Indonesië. Het merkwaar dige was dat tien jaar eerder de laatste Gouverneur-Generaal, dr. H. J. van Mook, ook bij ons op school zat en in 1911 eindexamen deed. Les extremes se touchent. Ook de latere Indonesische Minister van Buitenlandse Zaken, Abdul Gani, was een abituriënt van onze HBS. Javaanse en Chinese leerlingen waren in de beginjaren wel min of meer uit zonderingen. De HBS was in principe gesticht voor Europese leerlingen, die dan later in Holland hoger onderwijs konden volgen. In die dagen werd de bevolking van Indonesië verdeeld in: Nederlanders, Inlanders en Vreemde Oosterlingen. Namen die de tegen woordige progressieve generatie bijna als scheldwoorden in de oren klinken, maar die toen eenvoudig als feit wer den geaccepteerd, het onderscheid be stond eenmaal. Op school was er ech ter tussen leerlingen onderling, noch tussen docenten en leerlingen, enige Drs. P. J. Bettink sprake van discriminatie, de slechte uitzonderingen, die de regel bevesti gen, daargelaten. Nu na veertig jaren wordt er tussen Nederland en Indone sië een hechte band door oud-leerlin gen onderhouden, zich uitend in een regelmatige correspondentie en bezoe ken over en weer. Bij sportwedstrijden waren de Indonesische en Chinese deelnemers zeker even fanaat als de Nederlandse. De HBS-band was mach- thematische problemen konden zij zich alleen van het Nederlands bedienen. Men moet een diep respect hebben voor de intelligentie en de ijver van de niet-Nederlandse scholieren, dat zij deze taalbarrière hebben kunnen overwinnen. Voeg daarbij de feiten dat alleen het Europese toelatingsexamen de deur van de HBS opende en dat in het algemeen een relatief hoge wel stand of adellijke afkomst punten wa ren die positief een eventuele toe gang beïnvloedden. Maar laten wij terugkeren tot de his torie. Op vrijdag 16 november 1900 werd ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan een schoolfeest gegeven. Het programma en de nog bestaande ju bileumfoto leren ons dat de school vereniging UNI (Uitspanning na In spanning) reeds bestond en dat het gebruik van de fameuze schoolpet in volle glorie was. Het was een platte zwarte pet met glimmende lakklep. Het in 1923 geopende H.B.S.-gebouw op Ketabang. tig en sterk. Helaas bestond er minder aanpassing tussen de vrouwelijke leer lingen. Een Chinees meisje kreeg nu eenmaal een heel andere opvoeding dan het vrije Nederlandse meisje en het verschil was nog sterker met het Islamitische Javaanse meisje. Een schoolfeest met na afloop dansen, dat juist zo bindend kan werken, was voor hen taboe. En gemengd zwemmen was er ook niet bij. Bij de conferentiekam pen, die na het eindexamen werden gehouden en welke voor vele deelne mers nog een bijzondere herinnering zijn, waren gelukkig de Chinese deel nemers en deelneemsters een integre rend deel, helaas ontbraken de Javaan se vrienden en vriendinnen. Een kwes tie van godsdienst of van milieuof was het iets anders. Wij hebben ze gemist. De offers die Indonesiërs en Chinezen zich moesten getroosten om een HBS- diploma te behalen, mogen niet wor den onderschat. Het programma van de HBS was geheel gebaseerd op Ne derlands onderwijs. Precies als in het "Moederland" was de voertaal voor alle vakken het Nederlands. De mees te leraren kwamen uit Nederland en kenden algemeen gesproken, van de Inheemse talen slechts wat Maleis. Bij het uitleggen van taalkundige en ma- Middenvoor een gouden ster en boven de klep een losse gouden band. leder een kon nu zien dat je HBS-er was. Als status-symbool van hoge waarde. De bekende gynaecoloog, prof. Wim Plate, prijkt op een foto van 1917 met deze pet. Na 1920 raakte de pet lang zamerhand in onbruik. De eerste wereldoorlog ging niet on gemerkt aan onze HBS voorbij. Door de verbreking van de verbindingen met Nederland kwam er gebrek aan docen ten en leerboeken, met alle problemen van dien. Toen de contacten weer wa ren hersteld en de toevloed van Hol landers weer op gang kwam, bleek het dat in die stroom zich een verandering had voorgedaan. Er kwamen veel meer Hollandse vrouwen uit en dit beteken de in de dertiger jaren een steeds gro ter wordend contingent Hollandse leer lingen. Dit had ongetwijfeld invloed op de verhouding leraar-leerling. Adat en Boeddhistische traditie geven aan de goeroeh-leraar een bijzondere waarde. Bij de westerse leerling is er wel respect voor het ambt maar telt de persoon van de ambtsdrager meer. Dit betekende aan de ene kant een vrijere gedachtenwisseling, maar an derzijds door de kritischer houding der leerlingen een groter orde-probleem, (lees verder volgende pagina) 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1980 | | pagina 14