OM EN BIJ EEN KLEINE REÜNIE Indische mensen zijn mensen van gezellig bij elkaar komen. Beetje eten, drinken, ngobrol, dansen. In Indië stikte het van die "zomaarfuifjes", hier in Nederland hebben we er een formule voor gezocht en gevonden: reünie. li 11 U 1 -•I iH i i iI iMI Il ium ii HI H i Hoewel er natuurlijk geprobeerd wordt zoveel mogelijk mensen van een be paalde stad, school, instelling, bedrijf bij elkaar te brengen, faalt dat streven doorgaans grandioos. Mensen uit Indië zijn als pluisjes ver strooid naar alle windstreken en op een reünie ontmoet men dan ook alles en iedereen, maar het minst degenen voor wie de reünie bedoeld is! Zo loop je op een Semarang-reünie een hele club Soerabajanen tegen het lijf, op de Soerabaja-reünie zie je KWIII- ers en op een KWIII-bijeenkomst ont moet je ongetwijfeld je buurman uit Djogja. Trouwens wat doe je zelf als Malanger op een KWIII-reünie? Als Trix Hinten-de Vries Reiling me dan ook nadrukkelijk uitnodigt voor de P.M.W.- en J.W.I.-reünie in Wageningen op 13 september, wordt mijn verweer dat ik geen enkele relatie heb met beide weesinrichtingen radicaal weg gewimpeld. Ook het probleem van de afstand: "je kunt zo met iemand mee rijden!" De fraaie schouwburgzaal in Wagenin gen straalt de gemoedelijkheid uit van een open voorgalerij van een oud In disch huis. Het gedruis en de stemmen zijn ook Indisch. Kinderen spelen op de trappen, rennen telkens diagonaal door de zaal, opgewonden over niets. Opmerkelijke van Indische kinderen is dat ze wel leven kunnen maken maar dat dat nooit ontaardt in het brullend lawaai dat je hier altijd op speelplaat sen hoort. De aanwezigen zitten in groepjes bij elkaar, ieder bemoeit zich alleen met de eigen kring. Er heerst geen bijzon dere vrolijkheid of gezelligheid, altijd is daar die gereserveerde houding waar nooit plaats zal zijn voor feest neuzen, hoedjes en overmatig veel alcohol. Het is juist door die terug houdendheid dat ik (die helemaal nooit van feesten hou) me er wel thuis voel. Als iemand tegen me had ge schreeuwd: "Kom er bij joh!" en me een toeter in de hand had gedrukt had ik rechtsomkeert gemaakt! Trix Hinten is een geweldige organisa trice, een beminlijke gastvrouw. Samen met de heer Lutam en Maggie de Veer- Voorneman proberen ze wat lijn te brengen in dit grote weerziens-feest. Er is een geïmproviseerde batikshow, twee buitengewoon aardige buikdanse resjes die ondanks goed vakwerk, geen seconde ordinair of provocerend zijn. Misschien ook een wisselwerking van het publiek, dat anders reageert. Er wordt gedanst op goede muziek van de "Hot Jumpers" die kans zien van alle tophits goede dansmuziek te ma ken met een aangename geluidsterkte. Dan verbaas ik me voor de zoveelste keer weer hoe perfect Indische men sen kunnen dansen, ook de aller-oud- Het gebouw van de J.W.I. op Embong Malang. sten, een genot om er naar te kijken. Tegelijk doet het even vervelend aan, te constateren dat de heren zo bleu zijn, dat ze niet de moed hebben een onbekende dame ten dans te vragen. Dit is toch een reünie? Waarom moes ten zoveel lieve dames met elkaar dansen (ze hadden het grootste ple zier hoor, daar niet van) en bleven zo veel heren en jongens doodgemoede reerd zitten. Koerang vlotheid en ei genlijk ook een beetje koerang goede manieren. Soedah, iedereen deed waar hij of zij zin in had. Indische mensen mogen dan verlegen en bescheiden zijn, knap wie hun gedragspatroon kan veranderen! Al mijmerend zie ik de weesinrichtingen op Boeboetan, op Embong Malang en later in de bezettingstijd het tehuis op de hoek van de Van Hogendorplaan- Daendelsstraat in Soerabaja. Daar ben ik een paar keer geweest om de meis jes Tïchauer op te zoeken. Niet veel bekende gezichten. Er ligt ook bijna een halve eeuw tussen toen en nu. Een gering aantal kinderen van toen is op deze avond samengekomen, herinneringen delend. Het doet er ook niet toe, elders en later zullen ze el kaar ontmoeten op een heel andere reünie, dat zit altijd wel goed. LD. Ik ben van mening dat deze meer de mocratische verhoudingen ook haar betekenis hebben gehad voor de niet- westerse leerlingen. Zware problemen ontstonden er bij de tweede wereldoorlog. In mei 1940 wer den de verbindingen met Nederland verbroken. Geen probleem echter met leerboeken. Wolters Noordhoff en Kolff zorgden voor herdrukken en nieuwe uitgaven. In het docentencorps ont stonden echter langzamerhand wel hia ten door de mobilisatie-oproep van reservisten bij Marine en Luchtmacht. Voor een groot gedeelte van het on derwijspersoneel werd de regeling ge troffen dat zij alleen in de vakanties moesten opkomen, zodat een eventu eel instorten van het onderwijs kon worden voorkomen. Dit gebeurde ech ter wel door de Japanse bezetter in 1942. In hun toenmalige afkeer en haat jegens hun blanke ex-leermeesters boorden zij het gehele Europese on derwijs de grond in. Scholen werden opgeheven en onderwijs verboden. Er ontstond een soort onderduikorganisa tie de "Zwerf HBS". De heer H. M. van Praag had de leiding, terwijl o.a. me vrouw Van der Linden-Briel hem als leerkracht trouw in deze riskante baan terzijde stond. Het einde van dit on dergrondse onderwijs kwam op 31 au gustus 1943 toen Van Praag als leider en vrijmetselaar werd opgepakt en achter de kawat verdween. Als een zwaar gehavende Phoenix kwam de school eind 1945 als "Her stel HBS" weer in bedrijf. Leraren en leraressen uit krijgsgevangen-, burger- internerings- en vrouwenkampen be manden zo goed en zo kwaad als het ging, weer de lege docentenplaatsen. Boeken werden van de vreemdste plaatsen opgeduikeld en wat aan erva ring van docenten en gebrek aan leer boeken te kort werd gekomen, werd ruimschoots gecompenseerd door de enorme ijver en vlijt van de leerlingen. Ook de UNI werd heropgericht en op 8 maart 1946 vond het eerste daveren de schoolfeest na de oorlog plaats. Na de soevereiniteitsoverdracht in de cember 1949 kwamen er weer nieuwe moeilijkheden. In het mooie, in 1923 geopende HBS-gebouw op Ketabang werd de Sekolah Menengah Atas (S.M.A.), de Indonesische Middelbare School, gevestigd. De Stichting Ne derlands Onderwijs werd opgericht, welke in enkele particuliere scholen, zoals de CAS in Djakarta en de Gen- tengschool in Soerabaja, de zogenaam de Neutrale Concordante HBS organi seerde. Opmerkelijk was het dat - hoe wel de "Concordante" was ingesteld ten behoeve van de Nederlandse jeugd - zich zowel Indonesische als Chinese leerlingen bij dit op westerse leest ge baseerde onderwijs lieten inschrijven. De school leidde zeven jaar een betrek kelijk succesvol bestaan met een ei gen schoolvereniging "Inter Nos", een schoolblad "Spectrum" en had in 1957 nog 180 leerlingen. Door politiek-mili- taire omstandigheden (de Nieuw-Gui- nea kwestie) kwam abrupt in 1958 het roemloos einde. Had in 1875 de heer De Cavere de eerste kaars ontstoken, drs. H. Radstake doofde eind maart 1958 het laatste licht. Zo kwam na 83 jaar een einde aan onze HBS, die in al die jaren zo glorieus haar licht had verspreid. Het meisjesweeshuis op Boeboetan. 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1980 | | pagina 15