RUDY WAIRATA IS STILL TICKLING THE STRINGS Rudy Wairata en George de Fretes zijn bij Indo's en Ambon- nezen en niet bij hen alleen sinds lang (muzikale) begrip pen. Die namen zijn onverbrekelijk verbonden met hawaii- en krontjongmuziek van de afgelopen decennia. Naast de hawaii-muziek heeft De Fretes - die thans in Californië woont - zich ook een meester getoond van een bepaald krontjong-genre; de kenners en liefhebbers kennen zijn "Schoon ver van U", zijn "Stambul fantasie" en zijn "O, Ambonland". Helaas (voor ons) woont hij nu ver weg en horen we weinig van hem. Rudy Wairata heeft nog nooit een specifieke krontjongplaat gemaakt maar hij heeft zich toegelegd op hawaii-muziek. Op zijn gitaar weet hij een techniek en snelheid te ontwikkelen zoals slechts weinigen dat maar kunnen. Toen Wairata onlangs optrad op de ope ningsavond van de "Gambir Fair" te Den Bosch wilde ik de gelegenheid grijpen om zijn "story" voor ons en voor ons nageslacht vast te leggen èn om mijn eerste interview te maken op het pad van de (free lance) journalistiek. Tijdens de pauze ging ik met een blocnootje schuchter ach ter het podium waar Wairata, 1.65 m groot, witte broek en schoenen en een zwart/wit hawaii-hemd met een blijk baar oude bekende stond te praten. "Natuurlijk kan dat", antwoordde hij op mijn bedeesd gestelde vraag of ik hem een paar vragen mocht stellen voor een artikeltje. Toen we gezeten waren vroeg ik met meer durf of hij "iets kon vertellen over zijn geboorteplaats en datum en hoe het kwam dat hij zich zo aangetrokken voelde tot de hawaii- gitaar". Toen begon hij te vertellen op zo'n ontspannen wijze die me toen pas deed beseffen dat hij vaker een verslaggever te woord had gestaan. Nu voelde ik me helemaal op mijn gemak. Rudy Wairata is op 25 december 1934 geboren in Ternate, een plaatsje op de Halmaheira eilanden (Molukken). Hij groeide op in een muzikaal gezin: zijn vader leidde een zangkoor en zijn oudere broer was leider van een ha- waii-band. Het is dan ook niet ver wonderlijk dat Rudy zich al vroeg aan getrokken voelde tot de hawaii-muziek. Hij woonde de repetities van zijn broer altijd bij, stil in een hoekje. In die tijd begon hij bij zijn moeder te zeuren om grammofoonplaten. Eindelijk kreeg hij op zijn 10e verjaardag twee platen van de toenmalige koningen van de hawaii- gitaar: Sal Hoopi en Andy lona. Nach tenlang heeft Rudy naar deze platen geluisterd en hij heeft daardoor ook een pak slaag van zijn vader opgelo pen omdat Rudy zijn school dreigde te verwaarlozen. Toen de platen grijs ge draaid waren dacht Rudy: "dat kan ik ook". Deze gezonde eerzucht bracht hem ertoe, een ukelele om te bouwen tot een kleine hawaii-gitaar en met behulp van een potlood heeft hij toen stilletjes geoefend. Wanneer zijn broer weer ging repete ren zat Rudy nog steeds in een hoekje maar nu speelde hij zachtjes mee. Door steeds maar te oefenen heeft Rudy de hawaii-gitaar onder de knie gekregen; men mag hem dan ook een auto-didact noemen. Op twaalfjarige leeftijd (het gezin Wairata woonde inmiddels in Djokja) trad Rudy bij toeval voor het eerst in het openbaar op. Zijn broer, die met zijn band voor radio VERAL moest optreden, was plotseling ver hinderd om te spelen. Hij verzocht Ru dy voor hem in te vallen. En zo zat Rudy met rode oren in de studio. Toen de stem zei "we zijn in de lucht" be gon de band met de openingsmelodie. Rudy speelde de eerste maten vals maar hij herstelde zich snel. Het op treden werd een succes en afgespro ken werd dat Rudy voortaan de ha waii-gitaar zou spelen en zijn broer de gewone gitaar. Tijdens zijn schooltijd trad Rudy vaak op voor bruiloften en partijen. Wan neer er op een Chinees feest - waar een overvloed van lekkere dingen was - gespeeld moest worden was er altijd een groot aanbod van jongens die de instrumenten wilden sjouwen. Rudy nam inmiddels ook pianolessen en door toedoen van zijn vader kreeg hij een muziekbeurs voor Europa. Rudy liet Rome en Londen vallen en koos in 1952 voor Nederland. Twee dagen na aankomst in dit heerlijke land hoorde Rudy 's nachts een bel. Hij stond op en ging naar de voordeur. Nadat hij op die manier tweemaal de wondere Hollandse nacht aanschouwd had licht te zijn hospita toe dat het de telefoon was. Het was zijn vaders broer die Rudy verzocht om een band op te rich ten en voor een stichting te spelen. Na een tweestrijd: muziek studeren of spelen toog Rudy de volgende dag naar Den Haag waar hij van zijn oom een compleet instrumentarium kreeg. De band werd opgericht: het grandioze quintet "THE MENA MOERIA MIN STRELS" was geboren. Behalve uit Rudy bestonden de Minstrels uit: Ming Luhulima (t), Jack Salakory (t), Charlie Kuipers (thans in USA) en David Na- nuru; later kwam Joyce Aubry er als zangeres bij. De platenmaatschappijen ontdekten de Minstrels en daags na de Grote watersnoodramp in 1953 werd de eerste plaat opgenomen: Lim- be Limbe; bij deze opname moest Lu hulima twee instrumenten inspelen want een van de jongens was voor dienst naar Zeeland geroepen. Platenmaat schappij Dureco zorgde voor een tour nee door Duitsland, Frankrijk, België en Denemarken terwijl de Minstrels ook op de grote Expo te Brussel in 1958 niet ontbraken. De band heeft verschillende platen ge maakt; om maar enkele nummers te noemen: "be mine, sweethart, be mine", "beautiful kohana" en "my sweet gardenia". Interessant om te weten is dat de "Me- na Moeria Minstrels" o.l.v. Rudy Waira ta identiek was aan de "Amboina Sere nades" o.l.v. Ming Luhulima. Reden voor dit dubbelleven was gelegen in zakelijke belangen. In 1959 kwam er na vele successen een splitsing in de Minstrels. Ming Luhulima ging de "krontjong" in (krontjong ensemble "Pantja Warna") terwijl Rudy bij de hawaii-muziek bleef. Twee jaar heeft hij toen bij de Kilima Hawaiians ge speeld waarna hij een aanbieding uit Amerika kreeg om als solist op te tre den. In die tijd sloot hij vriendschap met de broer van de bekende zanger Nat King Cole. Met deze Ike Cole for meerde Rudy een band die optrad voor Amerikaanse militairen in Europa. Toen een tournee naar Vietnam ter sprake kwam koos Rudy terecht voor veiliger oorden. Een contact met Philips Ne derland resulteerde in de plaat "Stereo Cruise" waarop Rudy begeleid wordt (lees verder volg. pag., Ie kolom, onderaan) 10

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1980 | | pagina 10