Iets over 99Batu-Batuan99 14 door SI BANGAU - Jakarta Indien U tijdens een bezoek aan Indonesië de man in de straat met een kritisch oog observeert, zal het U opvallen dat vrijwel iedere man een ring of zelfs meerdere ringen met een steen draagt. Als je erover vraagt krijg je meestal een antwoord in de trant van "Oh, itu dikasih sama orang tua" (zonder nadere ex plicatie), of "yaah, supaya selamat di perjalanan" of "supaya dagang saya lancar" of "supaya perempuan senang sama sayavaak gevolgd door een kraken de "hè-hè-hè-lach". Als je er serieus op doorgaat, krijg je zelden een duidelijk antwoord, tóch moeten die stenen een belangrijke plaats innemen in de Indonesische sa menleving. Dat is ook zo. Het zou ver moedelijk een Moesson kunnen vullen indien uitvoerig wordt ingegaan op de (magische) krachten die men de ver schillende stenen toekent! Ik beperk mij dan ook alleen maar tot de meest algemene stenen. De stenenhandel concentreert zich in vrijwel iedere grote stad in 1) toko- handel en 2) "pinggir jalan" handel. Deze laatste is weer onder te verdelen in a. goed opgezet op een bepaalde locatie of b. solitaire stoeprand han del. 1) en 2) a. houdt zich voornamelijk bezig met handel in edelstenen (bril jant, safier, robijn, jade etc.) en bij zondere (halfedel) stenen (bijv. grote stukken turkoois (pirus), grote maan stenen (biduri bulan), grote "kalimaya" opaal) etc.) De handel in het dure spul is in handen van Indiërs, Arabie ren en natuurlijk Chinezen. Deze laat- sten bijvoorbeeld zijn nog steeds gek op de batu Giok (Jade). Voor-overigens steeds zeldzamer wordende-grote ste nen worden door de liefhebbers mil joenen rupiahs neergelegd (een mil joen rupiah ong. 3300,De "Batu Giok" zou welstand verschaffen, een helder verstand geven, een stabiel huwelijksleven verzekeren en - door verkleuring - waarschuwen bij "nade rende ziekte"iedere bezitter weet dan ook wel een smakelijk verhaal over "zijn Giok" te vertellen. Tegen woordig zijn er echter vele imitaties van de Giok op de markt, al dan niet gemaakt van "Jadiet". De Indonesische bevolking gelooft niet zo in de Giok. "Wah... itu sih batu orang Cina". Is dat omdat deze steen relatief duur is? Omdat men niet is opgegroeid met een door de ouders ingeboezemd respect voor deze steen??? Welgestelde Indo nesiërs zie je wel met de twee andere in Indonesië belangrijke edelstenen t.w. de "batu rubi" (robijn) en de "safir" (waarvan de "safir biru" de belangrijk ste is). Beiden liefst met een "setèr" (een van deze stenen met een "wande lende" 6 potige ster is bijvoorbeeld pasti geen imitatie!) Doch belangrijker zijn de mystieke krachten die deze stenen in zich zouden verbergen. De "Rubi" zou de intuïtie van de drager verscherpen, hem van een "pegecut" lafaard in een "pembrani" doen veranderen, superieure krachten op wekken, doch zou een heethoofd "ter- lalu panas" kunnen maken, onbesuisd. De meest gezochte robijn - en iedere handelaar kan U dit verhaal opdissen - is de "merah delima", die zo'n inner lijke kracht zou hebben dat indien je hem in een glas water stopt het water in helder rood doet veranderen Indien ik dan "Mungkin permainan sa ma sirop...?" te berde breng, volgt bij na altijd een "Jangan begitu dong tuan! Benar! Saya tidak bohongl" Toch heeft ook "hij" het meestal nog nooit met eigen ogen gezien! "Tapi, benar-benar ada", zal hij wel volhouden en ik houd het op "main sulap" (goochelen)! Al! Over de blauwe saffier, ook nog steeds zeer populair bij alle inwoners van Indonesië, bestaan minder spectacu laire verhalen. Deze steen met zijn koele grijsblauwe kleur zou goed voor de handel zijn en de eigenaar in goede welstand kunnen brengen, indien aan een "kekasih" of aan zijn echtgenote gegeven zou dit een begin van een benar-benar trouwe relatie betekenen. De stersaffieren zijn het meest ge liefd, doch schaars en duur in Indone sië! De zwarte stersaffier - niet te ver warren met de 4-potige "Black Star of India" die oppervlakkig veel op de zwarte saffier lijkt - is eveneens schaars. Briljanten/Diamanten zijn populair bij de dames (waar niet op deze wereld), niet zo zeer om evt. magische krach ten, doch meer nog om de glitterwer king, waarmee natuurlijk weer heel wat ogen tijdens "kumpulans" kunnen wor den uitgestokenWat niet wordt geïmporteerd (yang paling bagus bril- yan dari Hollan) komt vooral uit Kali- mantan (Borneo). Een onderzoekje met een loupe leert al gauw dat veel ste nen tot de kwaliteit "spotted" behoren, maar ze schitteren bij goede slijping (in Solo zou dat het beste gebeuren) in ieder geval! Toch erg oppassen met aankoop, er wordt veel geknoeid met "zirkonen". Het resultaat is in ieder geval wel fraai, kijk maar eens bij de toko mas. Maar pas op voor een "ku- tjing dalam karungOver poezen gesproken, gezocht, doch razend duur is de "Mata Kucing" (Chrysoberil, "Cat's eye") die veelal uit Ceylon wordt geïmporteerd of soms wel eens uit een collectie van iemand uit een oud vorstengeslacht te voorschijn komt. Deze steen, zo hoorde ik, zou het "derde oog" bij de mens verscher pen. De doorsnee Indonesiër heeft geen van deze stenen, nee, hij draagt half edel of "gewone" stenen die hij het liefst aan de pinggir jalan koopt of doorverkoopt en dan gezet zijn in zil ver of in goedkope legeringen. Deze laatste lijken bedriegelijk veel op gou den ringen, maar na een paar maal grondig "tjutji tangan" blijkt de ring er opeens erg blikkerig uit te zien. Tidak apa apa, want het gaat uitein delijk om de steen. Sommige stenen, zo zegt de dukun, mogen zelfs niet eens in goud worden gedragen. Zoals bij de "Pirus" turkoois), op de 'akik' (agaat) na, de meest populaire steen bij de Indonesiërs. De belangrijkste zijn a. de Pirus Daun Blad) b. de Pirus Sutji C heilig) c. de "Abdul Razak" (Pirus urat mas goudader turkoois) De Pirus Daun is groenachtig, met soms wat blauwe vlekken, met een variatie aan groen-tinten. Als deze dan (lees verder volgende pagina)

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1980 | | pagina 14