O De rechtsgeldigheid van het Islamitisch huwelijk en de verstoting in Nederland 4ft In 1976 heb ik over dit onderwerp een artikel gepubliceerd in "Moesson" in een tijd, dat de rechtsgeldigheid van volgens de Islamitische rite gesloten huwelijken en verstotingen (talak) nog allerminst vaststond in Nederland. Ik beperk mij tot drie voorbeelden: a) Mevrouw J. E. M., ex-vrouw van J. C. P., was in 1974 in staat mij een verklaring te over leggen van het Ned. Ministerie van Buitenlandse Zaken, waarin verklaard werd, dat zij haar te Jakarta volgens de Islamitische rite gesloten huwelijk met P. als non-exis tent kon beschouwen. Dit standpunt van B.Z. werd, zo bleek mij in een te lefoongesprek met Prof. A.V.M. Struy- cken te Nijmegen (die lid is van de Permanente Commissie voor de Bur gerlijke Stand van het Ministerie van Justitie in Den Haag) niet in het alge meen gedeeld door het Min. van Jus titie in Den Haag. "Als wij niets an ders hebben om op af te gaan, is een uit Indonesië of ander Islamitisch land afkomstig huwelijks- en verstotings document wel degelijk rechtsgeldig", aldus Prof. Struycken in 1976. Terloops vermeld ik nog, dat een doch ter van Mevr. M., Mej. E. (uit haar eer ste huwelijk) in januari 1974 bij mij kwam voor de vertaling van een isla mitisch huwelijkscontract, dat zij op 8-6-71 gesloten had met R. M. S. Deze had haar al een jaar in de steek gela ten. Zij wilde hertrouwen met de heer F.S. Het geval plus mijn vertaling van haar huwelijkscontract bracht zij voor bij de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand in Rheden-de Steeg. Deze con stateerde dat zij verzuimd had zélf een echtscheidingsextract aan te vragen bij het godsdienstgerecht in Jakarta. Het geval is toen, uiteraard, opgelost door dat de arrondissementsrechtbank in Arnhem alsnog de echtscheiding uit sprak tussen Mej. M. en R. M. S. Ik voeg hier en passant nog aan toe, dat sommige ambtenaren van de Burger lijke Stand echtscheidingsextracten van "het Kantoor van Godsdienstzaken" (Kantor Urusan Agama) wantrouwen. Er zijn er, die alleen extracten van rechterlijke vonnissen willen zien. In zulke gevallen kan men zich voor ad vies wenden tot Mr. Kampers, ambte naar van de Burgerlijke Stand in Am- sterdarrn telef. 020 - 22 01 32, tevens voorzitter van de Ned. Vereniging van Ambtenaren van de Burgerlijke Stand. b) Dat de rechtsgeldigheid van het Is lamitisch huwelijk intussen nog een omstreden zaak was, moge blijken uit het volgende geval, dat zich heeft af gespeeld in Ridderkerk: Een Pakistaan se man en een Indonesische vrouw trouwden volgens de moslimse rite op 31-1-1975 te Karachi. Zij trokken naar Nederland en kregen alras moeilijk heden met de vreemdelingenpolitie. In Ridderkerk werd in 1976 hun kind ge boren, dat door de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand aldaar prompt als onwettig werd geregistreerd. Zij moes ten dus "overtrouwen" op 14-1-1977 in Ridderkerk om het kind te "wetti gen". Omdat de Ambtenaren van de Burger lijke Stand alle gegevens betreffende gesloten huwelijken moeten overleg gen aan de Rechtbank, kwam de offi cier van justitie te Rotterdam erachter dat hier een islamitisch huwelijk on geldig was verklaard. De Rotterdamse rechter heeft toen - zo meldde Prof. Struycken in het Weekblad voor Pri vaatrecht, Notariaat en Registratie" van 22-11-1980, p. 834 - op 16-10-78 vonnis gewezen, waarin de rechter doorhaling gelastte van het te Ridderkerk gesloten huwelijk, overwegende, dat hieruit volgt, dat aan het op 14-1-1977 te Rid derkerk gesloten huwelijk geen rechts gevolg kan worden toegekend, aange zien partijen op dat tijdstip reeds wet tig gehuwd waren. Sindsdien is de Burgerlijke Stand veel terughoudender geworden met over trouwen, zo meldde Mr. Kampers mij op 14-1-1981, omdat derhalve de Rid- derkerkse ambtenaar het betreffende kind niet onwettig had mogen verkla ren, en een huwelijk heeft voltrokken dat nietig is. c) Op 24-12-1980 kwamen de heer S. en de Indonesische vrouw M. bij mij met een Islamitisch echtscheidings extract van M., omdat die twee wil den trouwen. Ik heb dat vertaald, maar een week later kwamen ze ge schrokken bij mij en zeiden dat de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand in Rheden-de Steeg de geldigheid van het extract betwijfelde (de ambtenaar wilde niets te maken hebben met het Kantoor van Godsdienstzaken), zodat deze twee mensen niet burgerlijk kon den trouwen. Opeens kwamen zij met twee Islamitische buku nikah (trouw boekjes) te voorschijn. Het bleek, dat zij volgens de Islamitische rite ge trouwd waren op 9 augustus 1980. In overleg met de ambtenaar in de Steeg heb ik toen het voor de man bestemde trouwboekje (geheel identiek met het voor de vrouw bestemde exemplaar) vertaald op 6-1-1981. Een week later belde ik de Ambtenaar van de B.S. in de Steeg op. Hij bleek ineens rotsvast te geloven in de rechtsgeldigheid van het Islamitische huwelijk op grond van het bovenvermelde vonnis van de Rot terdamse rechter, dat hij terloops noemde, en waarvan ik tot dat tijdstip onkundig was geweest. M.a.w. de heer S. en zijn vrouw kun nen wegens dat huwelijk geen moeilijk heid krijgen met de vreemdelingenpo litie, hoewel de ambtenaar in Rheden- MEDEDELINGEN VAN DE OORLOGSGRAVENSTICHTING De huidige president van de Raad van Bestuur der Oorlogsgravenstichting, mr. E. O. Baron van Boetzelaer, heeft de wens te kennen gegeven om, in verband met zijn gevorderde leeftijd, per 20 januari 1981 af te treden. Hij zal op die datum worden opgevolgd door Brigade-generaal tit. W. F. K. Bischoff van Heemskerck, grootofficier en adj. i.b.d. van H.M. de Koningin. Van de oorlogsgravenstichting ontvin gen wij een opgave van de Nederland se erevelden in het Verre Oosten, die rechtsstreeks worden beheerd door de Oorlogsgravenstichting. Indonesië In Indonesië bevonden zich oorspron kelijk 22 Nederlandse erevelden. Na de souvereiniteits-overdracht zijn deze on der beheer van de Oorlogsgraven stichting gesteld. Op verzoek van de Indonesische autoriteiten is het oor spronkelijke aantal erevelden terugge bracht tot 7 zich op het hoofdeiland Java bevindende erevelden. Alle oor logsslachtoffers van de opgeheven kleinere erevelden werden herbegraven op deze zeven erevelden. Deze zijn als volgt gesitueerd: Jakarta - erevelden Menteng Pulo en Ancol - Semarang - erevelden Candi en Kalibanteng - Surabaia - erveld kembang Kuning - Bandung - erevel den Pandu en Leuwigaja In het Columbarium van het ereveld Menteng Pulo bevinden zich bovendien 728 urnen met asresten van in Japan gecremeerde krijgsgevangenen. Op het eiland Ambon zijn 167 Neder landse oorlogsgraven op het ereveld te Ambon-Galala, dat door de Britse Commonwealth War Graves Commis sion wordt beheerd. Thailand-Burma. Bijna 3.000 Nederlandse krijgsgevan genen lieten het leven bij de aanleg van de beruchte Birma-spoorweg. Zij werden na de oorlog herbegraven op de door de zorg van Commonwealth aangelegde erevelden Kanchanaburi en Chungkai in Thailand en op het ereveld Thambyuzayat in Birma. de Steeg weigerde hen over te trou wen. Zijn verwijt dat ik er hem "bijna had laten instinken" was echter niet geheel gerechtvaardigd, omdat de heer S. mij pas op 5 januari 1981 de twee huwe lijksboekjes toonde, dus nadat hij mij op 24 december 1980 het echtschei- dingsbewijs van zijn vrouw had laten vertalen. Drs. H. D. VAN PERNIS 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1981 | | pagina 15