Nieuws uit Indonesië Uitbreiding van de suikerindustrie Wij hebben al eens melding gemaakt van de plannen van de Indonesische regering tot vestiging van suikerfabrie ken in Noord-Sumatra. Uit een Antara-bericht van eind decem ber blijkt ons nu, dat dit een onderdeel is van een veel verstrekkender plan: de regering zou voornemens zijn op niet minder dan 18 plaatsen buiten Java suikerfabrieken te vestigen, hetgeen thans mogelijk zou zijn dank zij de ont wikkeling van een nieuwe variant sui kerriet. Twee daarvan zouden in Noord- Sumatra worden gevestigd met een rietareaal van omstreeks 9.000 ha per fabriek. Een van de overwegingen om tot zulk een vergaande uitbreiding over te gaan schijnt de verwachting te zijn, dat een aantal grote producenten in het buiten land (Taiwan, Cuba, Brazilië) hun sui kerproductie zullen aanwenden voor de productie van alcohol, in verband met de energiecrisis, waardoor de moge lijkheid van een wereld-suikertekort zou ontstaan. Indonesië beschikt over (Vervolg: "Als het maar lekker is") lang in de olie laten bakken, dat het opgehaald kan worden met een soetil en dit overhevelen in de wadjan en daarin verder bruin bakken. Resultaat, mooie dunne rempejeh, en lekker croquant. Ik doe een handvol ampas klappa erin om het lekker goe- rie (smeuïg) te maken. Doordat er met 2 pannen gewerkt wordt is het vlug klaar. Men krijgt een groot blik vol rempejeh. VRUCHTENTAART SPECIAAL Overgebleven brood of restjes cake, of ronde beschuit, in beboterde taart vorm, daarop 3 of 4 bitterkoekjes, al naar gelang de hoeveelheid van de onderlaag. Daarop een grof geschaaf de appel (1 of twee, al naar gelang de grootte van de vorm), daarover 1 ge perste citroen. Daarop 1 of 2 in partjes gesneden pisang en daarop een laag je jam (aarbeien- gember- of bessen) en daarover 2 (dooier en wit) goed romig geklopte eieren met 3 volle lepels suiker (al naar smaak minder of meer), aangelengd met melk en wat zure room en een drankje (rum of brandy) en dan in de oven, matige hitte. mevr. M. v.d. MADE-KLEIN voldoende energie in de vorm van olie en steenkool en zou dus bij een drei gend suikertekort in een voordelige positie geraken. Na voltooiing van het plan zou de productie van suiker stij gen tot ongeveer 2.2 miljoen ton; thans bedraagt zij ongeveer 122.000 ton. Indonesië in het buitenland Een aantal Indonesische arbeiders, werkzaam in Irak, dat was terugge keerd naar Indonesië in verband met de oorlogstoestand, is nu weer naar Irak vertrokken om zijn werkzaamheden te hervatten. In samenwerking met een Japanse fir ma gaat Indonesië een electrische cen trale in Zuid-Yemen bouwen; 48 Indo nesische technici zijn derwaarts ver trokken. Hoe de luchtvaart groeide De grote betekenis van de luchtvaart in het uitgestrekte eilandenrijk zal ie der duidelijk zijn. Het behoeft dus geen uitleg wanneer wij vernemen dat de Indonesische regering doet wat zij kan om die te stimuleren. En met succes. Er zijn thans niet minder dan 135 luchthavens (of luchthaventjes). Het aantal passagiers steeg van 500.000 in 1969 tot 4.2 miljoen in 1979; het vracht vervoer door de lucht van ruim 4.000 ton in 1969 tot 38.500 in 1979. Men weet dat Jakarta een nieuwe in ternationale luchthaven krijgt, en wel in Tjengkareng, 18 mijl west van de hoofdstad. Met de constructie wordt dit jaar begonnen. Kosten worden ge raamd op 543.3 miljoen, waarvan 215.2 miljoen voor rekening van de Franse regering komt. Zoals men weet is een Franse firma gecontracteerd voor de uitvoering van het enorme pro ject. Indonesië beschikt thans over vijf algemene in luchtvaartmaatschappijen - Garuda voorop! - en 12 charter-on dernemingen. Grensovereenkomst op Nieuw Guinea Indonesië en Papoea Nieuw Guinea hebben een overeenkomst getekend betreffende de grenzen, speciaal die ter zee, inbegrepen de visserij-rechten in de kustgebieden. De ondertekening had plaats in Jakarta en werd gevolgd door een banket, tijdens welke bijeen komst de president van Indonesië met warmte aandrong op nauwe samen werking tussen beide landen. JHR. Bevolkingsgroei Volgens voorlopige cijfers van de volkstelling vorig jaar gehouden, telde Indonesia in 1980: 147.383.075 inwo ners, hierbij ingesloten Oost-Timor met 552.954 zielen. Volgens de telling van 1971 was het totaal 119, 2 miljoen in woners, en in 1961 waren het er nog maar 97,1 miljoen. Tel uit de toename. Van het totaal van 1980 waren er 73.230.745 mannelijke en 74.152.330 vrouwelijke personen (de vrouwen dus in de meerderheid!) Deze verhouding vindt men in bijna alle gewesten terug. De meerderheid van de bevolking is natuurlijk te vinden op het overbe volkte Java: 91,3 miljoen (in 1971 was het 15,2 miljoen minder!) D.w.z. dat op 6,6 van het hele oppervlak van Indonesia 61,9% van de gehele be volking woont. In 1971 was dit 565 mensen per km2, nu al 678 per km2. Nauwkeurige en meer gedetailleerde cijfers met een analyse van de data worden juli/aug 1981 verwacht van het Centraal Bureau voor Statistiek. Super-station In Bandung verwacht men in juli 1982 een droom van een station afgebouwd te hebben. Een nieuw stationsgebouw met verdieping I Beneden zijn de loketten voor plaats bewijzen en wachtkamers voor de rei zigers. De loketten zijn zo geplaatst, dat men na het kopen van een kaartje meteen moet doorlopen naar de wachtruimte (en verder naar het per ron). Men noemt dit een "tol-systeem". Dus niet meer terug, om met de kaart jes te gaan scharrelen, d.i. doorverko pen met een zoet winstje, zoals nu nog gewoonlijk gebeurt! Op de verdieping komen het restau rant, kiosken voor boeken e.d., een coiffeur, een taxi-kantoor, een kantoor voor hotel-reserveringen e.d. meer. Zo hoopt men een eind te maken aan allerlei rommelige en verwarrende toe standen van tegenwoordig. Voor de reizigers naar Bandung is nog een andere service gepland: zij kun nen reeds in de trein bij het restaura- tiepersoneel een taxi of colt bestellen, die dan in Bandung voor hen klaar staat. Overigens hebben de taxihouders reeds een coöperatie of pool gevormd, en uniforme standaard-tarieven afge sproken. Dus geen gezanik meer met tawarren of heen en weer getrokken worden naar een taxi. Ongeveer zoals de ordelijke situatie voor het vliegveld Halim. Het lijkt erop, dat de Perusa- haan Jawatan Kereta Api (PJKA) van het nieuwe station Bandung een pa radepaardje wil maken! Irian per telefoon Vanaf 8 januari 1981 kan men in Indo nesia voortaan rechtstreeks automa tisch (niet via een telefoniste) telefo neren met Merauke onder netnummer 0971! De lijn werd geopend door een gesprek van de Minister van Verbin dingen in Merauke met de Minister van Binnenl. Zaken in Jakarta, en daarna belde de Minister BZ uit Ja karta de Gouverneur van Irian in Me rauke. Deze nieuwe verbinding wordt gezien als het doorbreken van het isolement van Irian ten opzichte van het overige Indonesia. M.F. 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1981 | | pagina 17