VOOB 1 TOT 6 MAANDEN TERMS NAAR INDONESIË? De Stichting "Laatste Paradijzen Excursies" maakt het U nü mogelijk om op JAVA diepingen bij de moskeeën in Demak en Soerabaja, gelijk ook Bantam ze zal bezeten hebben, thans naar ik meen niet meer. Aannemelijk lijkt mij ook, dat door het groter aantal daken (vijf) de voornaamheid der moskee werd aangeduid. Op die verdiepingen werd oudtijds godsdienstonderwijs gegeven en met de trom de gemeente tot het gebed opgeroepen. Aanvankelijk kwa men minarets of menara's niet voor. De alleroudste moet wel die van Koe does zijn geweest, die van 1550 da teerde en nog Hindoe-Javaans van vorm was. Deze toren- of pagodevorm ontbeert de grote moskee thans. Van de vijf zich verjongende daken doen de bo venste twee nu geen dienst meer, doch zweven los in de lucht, terwijl het on derste drietal net zo optreedt, als men thans nog bij de meeste normale grote moskeeën aantreft. Heeft men deze Bantamse moskee eenmaal willen mo derniseren? Ik zag een dergelijke mos kee in het westen van Banten ten westen der hoofdplaats. Wanneer zou deze modernisering hebben plaats ge vonden? In een Maleise reisgids van Banten las ik eens, dat de minaret in het Moslimse jaar 1626 of A.D. 1616- 1617 gesticht zou zijn, wat voor de eerste bouw wat laat zou zijn. Mis schien wordt een grondige verbouwing gemeend, toen het aantal echte daken van vijf op drie werd teruggebracht. Toen moest er ook een geschikte plaats voor de oproep tot het gebed gevonden worden, wat dus de minaret of menara werd. Inderdaad bezit deze grote moskee er een, een uitzondering voor een Ja vaans bedehuis, een opvallende mina ret, die van ouds wit gekalkt werd, zeker sedert 1659. Want toen schreef reeds Dirk v. Lier bij zijn beschrijving van Banten, dat "op eenigen afstand van de mesquit (moskee) staat een steile witte toren, die boven de hoo rnen uitsteekt". Weliswaar wordt op de eerste kaart van Banten, die nog uit 1596 dateert, een "thoorn" vermeld, doch daarmede kan net zo goed een toren- of pagodevormige moskee zijn bedoeld als een echte menara. Ove rigens is deze hoge, witte minaret een vreemd ding. Hij is achthoekig van plattegrond, erg hoog en in de dikke muur is een wenteltrap uitgehold, waarlangs men de twee ommegangen kan bereiken. Na de moskee en de wonderlijke me nara komt een derde bouwwonder aan de beurt, de tiamah, een verdieping huis, typisch oud-Hollands, met kruis ramen, doch nauw verbonden met de moskee. Tijdens sultan Hadji, die in het laatste kwart der 17e eeuw re geerde zou er een Arabische school in gehuisvest zijn, dus zo iets als een hogere koranschool? Later is dit hoge onderwijspeil wellicht wat afgezakt. Thans zou het gebouwtje als bidplaats voor vrouwen dienen. De echt 17e eeuwse Europese stijl van deze school of dit bidhuis brengt het indonesische eetgelegenheid prinsestr. 104, 2513 cg den haag tel. 070/654398 in verband met een Hollandse metse laar, Hendrik Lucasz. Cardeel van Steenwijk. Deze, wellicht in Steenwijk geboren zou als scheepsjongen naar Oost-lndië zijn gevaren, wat vaker voorkwam. Het metselen zal hij bij een Bataviase baas hebben geleerd. In 1675 deserteerde hij naar Banten, waar de Kraton was afgebrand. Was dit voor Cardeel een reden om zijn diensten bij sultan Hadji aan te bieden? Hij viel bij deze in de smaak, doch moest na tuurlijk besneden worden. Hij werd gesierd met de titel van kjai lurah Wira-di-Redja. Natuurlijk wekt dit in Batavia de nodige ergenis. Wat hij nu precies allemaal gebouwd heeft, staat m.i. niet volkomen vast. In elk geval heeft hij de verbrande Kraton herbouwd. Dan misschien de Djem- batan Rantei of Kettingbrug over de kali Banten, wier bruggehoofden er nog staan. Om de bouwstijl zouden wij Cardeel als architect van de Tiamah aanzien, doch aan zijn auteurschap van moskee of menara meen ik te moeten twijfelen. Over zijn intellectuele capa citeiten wordt niet geroemd. Hij zou analfabeet zijn. Ook was hij niet te populair bij zijn nieuwe geloofsge noten. In de 80-er jaren der eeuw mocht hij terugkomen en kreeg ver giffenis. Hij trouwde toen met een Europese vrouw, waarna ze nog lang en gelukkig leefden tot in het begin der volgende eeuw. De tiamah met zijn weinig voorkomen de verdieping bewijst nog een bijzon dere dienst als bewaarplaats van een aantal merkwaardige instrumenten, die in het Jaarverslag v.d. Top. Dienst in N.l. 1919 dl. II 15e jaarg. p. 95 speel tuigen worden genoemd. Men kan ech ter zich zelf of elkander ernstige ver wondingen toebrengen, tenzij men zich door muziek of dansen in een staat van hevige opwinding bevindt. Deze niet ongevaarlijke instrumenten zijn van drieërlei soort, hebben punten of gelijken op bijlen. Men houdt ze tegen het hoofd of lichaam en laat er een ander een klap op geven, wat ernstige wonden kan veroorzaken. De luid ruchtige en verdovende muziek staat onder leiding van twee chalifa's. Ove rigens komt dit mystieke gedoe ook in andere Moslimse streken voor. Ik zag eens op een foto ener moskee in Bosnië (Joegoslavië) dergelijk spul ergens in een hoek staan, maar dan veel scherper en gevaarlijker. Ballingen uit Bantam, die door de V.O.C. naar de Kaap werden verban nen, hebben dit speeltuig meegenomen naar hun ballingsoord, waar het thans nog gebruikt wordt. Ook daar heten de spelleiders chalifa's, doch men be titelt er ook wel het ganse spel mede. Ofschoon op het plaatje in het 15e jaarverslag van de Top. Dienst de speeltuigen in het bovenvertrek van de tiamah gebezigd worden, heb ik ze ook wel eens elders zien gebruiken, nl. in de Soerambi. Dit is een deel der moskee, dat er vermoedelijk in het begin der 18e eeuw vooraan tegenaan is gezet. Tijdens de regering van soe- nan Mangkoerat II (1677-1703) schijnt de grote Mataramse moskee van een voorgalerij of soerambi te zijn voor zien. Dit voorbeeld is door vele mos keeën in Midden- en Oost-Java nage- (lees verder volgende pagina) Vluchten per KLM lijndienst UW EIGEN HUIS TE HUREN (onderhoud inbegrepen) In de plaats van Uw keuze In de prijsklasse van Uw keuze Met of zonder personeel In de periode van Uw keuze Geen verdere verplichtingen, excursies etc. Bemiddeling bij gewenste excursies Verrassend lage prijzen Vraagt onze documentatie bij het Secretariaat van de Stichting "LAATSTE PARADIJZEN EXCURSIE" Dr. Ir. Ross van Lennepstraat 18 - 6419 BL HEERLEN - Telefoon 045 - 71 12 63 of 043-1 61 37. 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1981 | | pagina 7