Nieuws uit Indonesië TRANS-ASIAN TRAVEL VOOR AL UW ZAKEN- EN VAKANTIEREIZEN Spanje en Indonesië De betrekkingen tussen Indonesië en Spanje hebben tot geruime tijd na de souvereiniteitsoverdracht op een laag pitje gestaan. Eerst jaren na deze ge beurtenis vestigde Indonesië een con sulaat-generaal te Barcelona; sinds dien werden betrekkingen op ambas sadeursniveau aangeknoopt en thans ontwikkelen zich de (economische) be trekkingen voorspoedig. Vooral nadat in oktober van het vorig jaar koning Juan Carlos en zijn gemalin een be zoek brachten aan Indonesië. Indone sië voert naar Spanje uit: rubber, hout, tabak en huiden, terwijl Spanje voor namelijk elektrische apparatuur aan Indonesië levert. De Spaanse bijdrage bestaat voornamelijk uit Spaanse deel name aan de Indonesische vliegtuig industrie, een investering in de cement- industrie en een belangrijke bijdrage (300 min dollar) in een hydrokraker project. De handel heeft nog niet veel om het lijf: in 1979 voerde Indonesië voor 82 min dollar uit en importeerde voor 32 min. Waterkracht en elektriciteit voor bevloeiing Sommigen van ons hebben de opening van de Djatiloehoerdam bij Radjaman dala nog meegemaakt, het grote be- vloeiings- en waterkrachtwerk in de Tjitaroem. Thans staat een nog groter hydro-elektrisch plan op stapel, even eens met gebruikmaking van water uit de Tjitaroem en wel bij Saguling (Ka- boepaten Bandoeng) met een capaci teit van 700 Mega Watt. Daarvoor zal een weg van 23 km moe ten worden aangelegd en de bouw van een dam en van een tweetal tunnels moeten geschieden. Het beginpunt van de weg ligt bij Radjamandala. Kosten (zonder die van expertise, con sultaties en equipment) bedragen ruim 715 min en worden gedragen door de Indonesische regering en de World Bank. Men denkt in juli met de werken te beginnen en in 1985 op volle capa citeit te draaien. Intussen is men tevens bezig met plannen om het stuwmeer van Djati- loehoer dienstbaar te maken aan 340.000 ha land in de regentschappen Bekassi, Krawang, Poerwakarta, Soe- bang en Indramajoe. Tot dusver wer den met water uit dat stuwmeer 240.000 ha bouwland voorzien. In deze streek zullen ook een aantal wadoeks worden gebouwd. Wegen in Irian In Irian is men bezig met de bouw van een weg van Merauke naar Tanah Me- rah en een van Djajapoera naar Oksi- bil, beide onderdeel van een enorme weg die Irian van west naar oost zal doorsnijden en 1.000 km lang wordt. Als de weg klaar is begint men met de bouw van een noord-zuid-weg die on geveer parallel zal lopen met de grens tussen Indonesië en Papoea. Transmigratie Het transmigratie-project van de Indo nesische regering is in een hogere versnelling gebracht. In de eerste twee maanden van dit jaar werden ruim 41.000 Javaanse families overgebracht naar een nieuwe woonplaats buiten Java. Dat is meer dan het totaal van in 1979 van Java naar de buitengewes ten overgebrachte gezinnen. Niet alleen rozegeur en maneschijn Het economische nieuws in dit rubriek je is, wanneer niet anders vermeld, ontleend aan het dagelijks Antara- bulletin en waar nodig van enig com mentaar voorzien door ondergeteken de. Daar dit bulletin hoofdzakelijk eco nomisch nieuws brengt, krijgt men een goed beeld van de economische, maar niet van de politieke en sociale ont wikkelingen in dat land. Het zal de lezer niet ontgaan, dat de sterk stij gende welvaart in Indonesië (in tien jaar tijds werd het inkomen per hoofd van de bevolking verviervoudigd) niet betekent dat ook de eenvoudige Ja vaan vier maal meer inkomen heeft. Integendeel: de sociale spanningen nemen toe naarmate de economische welvaart voor ondernemers, autoch tone zowel als buitenlandse, toeneemt. Ook de Javaanse middenstand mort, dat tfiet grootste deel van de welvaart aan haar voorbijgaat. Het beeld dat het moderne Indonesië biedt is niet alleen samengesteld uit rozegeur en mane- schijn. JHR. Retour: per persoon Amsterdam - Jakartaf 1.750, Amsterdam - Colombof 1.695,Amsterdam - Kuala Lumpur 1.700, Amsterdam - Bangkokf 1.695,Amsterdam - Singapore 1.750, f 1.899,p.p. Amsterdam - Bangkok - Jakarta - Amsterdam, incl.: 2 nachten Bangkok f 1.899,p.p. Amsterdam - Singapore - Jakarta - Amsterdam, incl.: 2 nachten Singapore f 1.899,p.p. Amsterdam - Jakarta - Amsterdam, incl.: 2 nachten Jakarta f 1.945,p.p. Amsterdam - Singapore - Medan - Jakarta - Amsterdam, incl.: 1 nacht Singapore 2.098,p.p. Amsterdam - Bangkok - Jakarta - Amsterdam, incl.: 3 nachten Bangkok - 2 nachten Jakarta 2.098,p.p. Amsterdam - Singapore - Jakarta - Amsterdam, incl.: 3 nachten Singapore - 2 nachten Jakarta. Vertrekdatum 10-17 april 9-30 mei 20-27 juni 23-31 juli 8-22 augustus 1981 f 1.825,p.p. Amsterdam - Jakarta - Amsterdam (30 dg. visa incl. stopover toegestaan in Bangkok of Singapore. Visum langer verblijf Indonesië mogelijk) Tarieven voor hen die zelf groepen vormen of zelf terplaatse de tours willen organiseren: Min. deelname twee personen, logies/ontbijt in First-Class Hotels. 3.377,p.p. Amsterdam - Singapore - Medan - Padang - Jakarta - Bandung - Jogya - Bali - Jakarta - Amsterdam. (23 dg. uit/thuis op basis van logies/ontbijt). Medan incl.: Tobameer enz. Schema op aanvraag. f 3.667,p.p. Amsterdam - Singapore - Medan - Padang - Jakarta - Bandung - Jogya - Surabaya - Bali - Bangkok - Amsterdam (29 dg. uit/thuis op basis van logies/ontbijt). Medan incl.: Tobameer enz. Schema op aanvraag. T.A.T. heeft voor U: K.L.M. - GARUDA - SINGAPORE-AIRLINES - M.A.S. AIRLINES SYSTEM PHILIPPINE AIRLINES. T.A.T. JAKARTA RENT-A-CAR-SERVICE. Jacob Catsstraat 46b - Telefoon 010-67 32 44 21 57 36 - Rotterdam - Telex 24 357 tat NL. 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1981 | | pagina 19