Nieuws uit Indonesië
TRANS-ASIAN TRAVEL
VOOR AL UW ZAKEN- EN VAKANTIEREIZEN
Spanje en Indonesië
De betrekkingen tussen Indonesië en
Spanje hebben tot geruime tijd na de
souvereiniteitsoverdracht op een laag
pitje gestaan. Eerst jaren na deze ge
beurtenis vestigde Indonesië een con
sulaat-generaal te Barcelona; sinds
dien werden betrekkingen op ambas
sadeursniveau aangeknoopt en thans
ontwikkelen zich de (economische) be
trekkingen voorspoedig. Vooral nadat
in oktober van het vorig jaar koning
Juan Carlos en zijn gemalin een be
zoek brachten aan Indonesië. Indone
sië voert naar Spanje uit: rubber, hout,
tabak en huiden, terwijl Spanje voor
namelijk elektrische apparatuur aan
Indonesië levert. De Spaanse bijdrage
bestaat voornamelijk uit Spaanse deel
name aan de Indonesische vliegtuig
industrie, een investering in de cement-
industrie en een belangrijke bijdrage
(300 min dollar) in een hydrokraker
project. De handel heeft nog niet veel
om het lijf: in 1979 voerde Indonesië
voor 82 min dollar uit en importeerde
voor 32 min.
Waterkracht en elektriciteit
voor bevloeiing
Sommigen van ons hebben de opening
van de Djatiloehoerdam bij Radjaman
dala nog meegemaakt, het grote be-
vloeiings- en waterkrachtwerk in de
Tjitaroem. Thans staat een nog groter
hydro-elektrisch plan op stapel, even
eens met gebruikmaking van water uit
de Tjitaroem en wel bij Saguling (Ka-
boepaten Bandoeng) met een capaci
teit van 700 Mega Watt.
Daarvoor zal een weg van 23 km moe
ten worden aangelegd en de bouw van
een dam en van een tweetal tunnels
moeten geschieden. Het beginpunt van
de weg ligt bij Radjamandala.
Kosten (zonder die van expertise, con
sultaties en equipment) bedragen ruim
715 min en worden gedragen door
de Indonesische regering en de World
Bank. Men denkt in juli met de werken
te beginnen en in 1985 op volle capa
citeit te draaien.
Intussen is men tevens bezig met
plannen om het stuwmeer van Djati-
loehoer dienstbaar te maken aan
340.000 ha land in de regentschappen
Bekassi, Krawang, Poerwakarta, Soe-
bang en Indramajoe. Tot dusver wer
den met water uit dat stuwmeer
240.000 ha bouwland voorzien. In deze
streek zullen ook een aantal wadoeks
worden gebouwd.
Wegen in Irian
In Irian is men bezig met de bouw van
een weg van Merauke naar Tanah Me-
rah en een van Djajapoera naar Oksi-
bil, beide onderdeel van een enorme
weg die Irian van west naar oost zal
doorsnijden en 1.000 km lang wordt.
Als de weg klaar is begint men met de
bouw van een noord-zuid-weg die on
geveer parallel zal lopen met de grens
tussen Indonesië en Papoea.
Transmigratie
Het transmigratie-project van de Indo
nesische regering is in een hogere
versnelling gebracht. In de eerste twee
maanden van dit jaar werden ruim
41.000 Javaanse families overgebracht
naar een nieuwe woonplaats buiten
Java. Dat is meer dan het totaal van
in 1979 van Java naar de buitengewes
ten overgebrachte gezinnen.
Niet alleen rozegeur en maneschijn
Het economische nieuws in dit rubriek
je is, wanneer niet anders vermeld,
ontleend aan het dagelijks Antara-
bulletin en waar nodig van enig com
mentaar voorzien door ondergeteken
de. Daar dit bulletin hoofdzakelijk eco
nomisch nieuws brengt, krijgt men een
goed beeld van de economische, maar
niet van de politieke en sociale ont
wikkelingen in dat land. Het zal de
lezer niet ontgaan, dat de sterk stij
gende welvaart in Indonesië (in tien
jaar tijds werd het inkomen per hoofd
van de bevolking verviervoudigd) niet
betekent dat ook de eenvoudige Ja
vaan vier maal meer inkomen heeft.
Integendeel: de sociale spanningen
nemen toe naarmate de economische
welvaart voor ondernemers, autoch
tone zowel als buitenlandse, toeneemt.
Ook de Javaanse middenstand mort,
dat tfiet grootste deel van de welvaart
aan haar voorbijgaat. Het beeld dat het
moderne Indonesië biedt is niet alleen
samengesteld uit rozegeur en mane-
schijn. JHR.
Retour: per persoon Amsterdam - Jakartaf 1.750,
Amsterdam - Colombof 1.695,Amsterdam - Kuala Lumpur 1.700,
Amsterdam - Bangkokf 1.695,Amsterdam - Singapore 1.750,
f 1.899,p.p. Amsterdam - Bangkok - Jakarta - Amsterdam, incl.: 2 nachten Bangkok
f 1.899,p.p. Amsterdam - Singapore - Jakarta - Amsterdam, incl.: 2 nachten Singapore
f 1.899,p.p. Amsterdam - Jakarta - Amsterdam, incl.: 2 nachten Jakarta
f 1.945,p.p. Amsterdam - Singapore - Medan - Jakarta - Amsterdam, incl.: 1 nacht Singapore
2.098,p.p. Amsterdam - Bangkok - Jakarta - Amsterdam, incl.: 3 nachten Bangkok - 2 nachten Jakarta
2.098,p.p. Amsterdam - Singapore - Jakarta - Amsterdam, incl.: 3 nachten Singapore - 2 nachten
Jakarta.
Vertrekdatum 10-17 april 9-30 mei 20-27 juni 23-31 juli 8-22 augustus 1981
f 1.825,p.p. Amsterdam - Jakarta - Amsterdam (30 dg. visa incl. stopover toegestaan in Bangkok of
Singapore. Visum langer verblijf Indonesië mogelijk)
Tarieven voor hen die zelf groepen vormen of zelf terplaatse de tours willen organiseren: Min. deelname
twee personen, logies/ontbijt in First-Class Hotels.
3.377,p.p. Amsterdam - Singapore - Medan - Padang - Jakarta - Bandung - Jogya - Bali - Jakarta -
Amsterdam. (23 dg. uit/thuis op basis van logies/ontbijt).
Medan incl.: Tobameer enz. Schema op aanvraag.
f 3.667,p.p. Amsterdam - Singapore - Medan - Padang - Jakarta - Bandung - Jogya - Surabaya - Bali
- Bangkok - Amsterdam (29 dg. uit/thuis op basis van logies/ontbijt).
Medan incl.: Tobameer enz. Schema op aanvraag.
T.A.T. heeft voor U: K.L.M. - GARUDA - SINGAPORE-AIRLINES - M.A.S. AIRLINES SYSTEM
PHILIPPINE AIRLINES.
T.A.T. JAKARTA RENT-A-CAR-SERVICE.
Jacob Catsstraat 46b - Telefoon 010-67 32 44 21 57 36 - Rotterdam - Telex 24 357 tat NL.
19