BIJ DE VOORPLAAT RIEKEREN BIJ EEN VOORPLAAT Van de vele mooie foto's die we van de heer Mellema kregen, heeft deze me altijd het meest geïntrigeerd. Dat ik hem nooit eerder geplaatst heb komt om dat ik nog geen tijd vond onder woorden te brengen waarom deze opname me zo trof. En deze week zag ik het ineens: de compositie heeft veel van het Yin en Yang teken uit de Oosterse kosmische leer. Licht en schaduw, warmte en koelte, de mens en zijn omgeving in volmaakte harmonie. Dat Mellema zijn camera zo hield dat zon en schaduw precies de foto halveerden. Toeval Een schitterende plaat waar je erg lang naar kunt kijken en er dingen op kunt ontdekken die synchroom lopen met eigen piekerans van weemoed en blijdschap. Gezien de donkere schaduw moet het een uur of 2 zijn, het warmste deel van de dag. Ook op deze plek ergens in de om geving van Salatiga, waar toch altijd de hitte door de prikkel van de berg lucht anders wordt, prettiger, drage lijker. Ketella pohon ligt te drogen op tikars. Nog een dag misschien, dan zal een bedrijfje er cassavemeel van maken, dan zal er weer wat verdiend zijn door de familie die nu in de schaduw zit. Zit te wat? "Zit te niksen", zeggen ze in Holland. Niksen betekent zich ver velen en zich vervelen betekent dat kinderen vervelend worden en mensen sjagrijnig. Nooit heb ik in Indonesië sjagrijnige mensen en kinderen ontmoet en zeker nooit buiten. Ze werken of ze zitten en slapen. Kinderen slenteren rond op tegallan of sawah of spelen op het erf. Dat spelen is meestal geen ener gie-prestatie. Het zijn onbeduidende handelingen, beduidend alleen voor de wetten van Yin en Yang waarbij ex pansie en concentratie in volmaakt evenwicht moeten zijn. Dit is een we reld waarin trilling, emotie, geluid, kleur, elementen schaars zijn en die matigheid maakt de levende wezens matig in hun verlangens, wat die ook zijn. Op deze plaat een stukje van het uni versum waar we misschien met de auto langs gestoven zijn, zonder te weten dat het uniek is. Want niets is immers identiek in het universum? Al leen Mellema stopte even om dit plaat je van licht en schaduw vast te leggen. Toch schoot me bij deze foto ook wat anders te binnen. Toen ik nog in Cali- fornië woonde las ik eens op een sticker: "Just sit on your porch and watch the crabgrass grow!" Voor de insiders van het leven in Amerika, het summum van zalig nietsdoen: op de veranda (porch) zitten kijken hoe het "crabgrass" groeit. Crabgrass is een hardnekkig, niet uit te roeien grassoort dat elk kruid of elke plant verstikt en overwoekert en van een mooi gazon binnen een paar weken één droeve ellende maakt. Zo iets als alang-alang maar dan in het horizontale vlak. Wie crabgrass in zijn tuin ontdekt, werpe zich ogenblikke- te roeien grassoort dat elk kruid of lijk ter aarde en zoekt naar de oor sprong. Het plantje blijkt meestal al een paar meters voort te zijn geklauwd (net een krab, daar vandaan de naam). Direkt uittrekken! Wie dus rustig blijft toekijken hoe het groeit, heeft het top punt van ontspannen luiheid bereikt. Het kan ook betekenen: toekijken hoe iets slechts onder je ogen plaats heeft en geen hand uitsteken. Nu moet ik nog even vertellen dat onze tuin in Whittier uitsluitend uit crabgrass bestond, want de vorige eigenaar had klaarblijkelijk zijn halve leven op de porch doorgebracht met toekijken. We hebben alleen de bor ders schoongehouden om bloemen te kunnen planten en voor de rest één rampzalig gazon crabgrass gehad. Een onverwoestbaar voetbalveld en speel terrein voor alle kinderen in de buurt. De mensen die na ons kwamen, heb ben met petroleum en afgraving de tuin moeten "herwinnen". Sommige mensen worden als pioniers geboren, sommigen zijn alleen crabgrass waard! Even dacht ik bij het zien van al deze rustende mensen in de schaduw aan mijn koele porch in Whittier. Maar daarmee hield elke overeenkomst op. Niet te vergelijken gewoon! Deze men sen zitten niet te zitten, ze ZIJN. Zoals de ketella cassave IS. Weet U trouwens dat wij in Nederland 2/3 van ons leven zittend doorbrengen, ook als we niet zitten? Een derde deel van ons bestaan slapen we, dat wist U. Maar voor de rest is het: zitten. "Hoe is het met Kees?" "O, die heeft een half jaar bij de RABO-bank en toen een jaar in de Bijlmer Bajes gezeten." "En waar zit hij nou?" "Nou, gewoon thuis, hij zit heus niet te springen om een baan, zijn vrouw is fotomodel, die zit voor grote mode huizen!" "Je haar zit goed, welke kapper heb je?" "Een nieuwe, hier in de straat. Vroeger zat er een groenteboer, je weet wel. Maar die ging slecht, hij zit helemaal aan de grond hoorde ik. Zijn vrouw zag het ook niet meer zitten. Die heeft hem laten zitten, zielig voor hem". Zo zit dat met ons. Als we in de tram niet kunnen zitten en een jongere staat niet op, zitten we boven op de kast. We zaten vroeger in de suiker, in de olie of in de tabak en nu zitten we in de AOW of AWW. Sommigen zitten op rozen en rijden in een Alfa Romeo. Zittend natuurlijk, staan doe je nooit in een auto. Wel in de bus of tram. Maar dan zit je ook niet op rozen. Maar als ik naar de voorplaat kijk, o lieve mensen, ik wou dat ik in Sa latiga zat I L.D. P.S. Een tip speciaal voor de heren. Pak een vergrootglas en kijkt U even naar de twee vrouwenfiguren links, in de schaduw van dat andere huis. Beeldschoon jongmeisje en een heel knappe vrouw I VOLKSSPROOKJES EN LEGENDEN UIT INDONESIË door M. Prick van Wely f 17,90 4,— porto INDONESISCHE SPROOKJES bewerk door Margot Bakker, illustraties van Jaroslav Serych f 27,- f 6,25 porto BOEKHANDEL MOESSON BIBIK DINGKLIK "Volgens Duisenberg zit er nog steeds een knoepert van een reces sie in de lucht".

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1981 | | pagina 2