Diamonds Manufacturing Rotterdam Groothandel in/en fabrikant van diamanten en juwelen kan u tegen gunstige voorwaarden diamanten aanbieden voor uw relaties en familie in Indonesië Voor vrijblijvende informatie: Kipstraat 7b, 3011 RR Rotterdam. Tel. 010-134550* Bejaardenzorg in Indonesië (vervolg van pagina 3) zoals een normale trouwerij. De bruid werd opgetuigd volgens Sundanese adat en er werd een ceremoniële ont moeting georganiseerd. Maar omdat Aki al erg oud was, moest hij gedragen worden naar de versierde bruidscanapé. Nu beleven zij samen overgelukkig hun jonge late liefde. "Dit is de eerste keer dat zoiets in Indonesië gebeurt, maar het komt vaker voor in Nederland", zei nyonya Nendisa die in de leiding zit van een bejaardenhuis van de Zending. "Ook in ons bejaardenhuis komen liefdes avontuurtjes voor" zegt mevrouw Sila- no, "maar er zijn nog geen doorzetters tot nu toe". Van deze oudjes kun je alles verwach ten. Er zijn er bij die de hele dag zwij gend voor de deur van hun kamertje zitten en alleen God weet waaraan zij denken. Er zijn er die de hele dag bedrijvig rondscharrelen over het terrein en ie dereen aanspreken die ze tegenkomen, zoals oma Huka. Dan zijn er die uit sluitend bezig zijn met hun verjaardag. Doorlopend praten ze over de trac- tatie waarvoor zij zullen zorgen. "Ik ga als ik jarig ben kolak pisang met oebi maken voor het hele huis", zegt onze Suhartini die uit Yogya afkomstig is. En inderdaad legt ze elke zakcent die ze krijgt van haar kleinkinderen opzij voor dat grote komende verjaar dagsfestijn. Er zijn er ook bij met ondernemers geest. Oma Noordhoorn, een echte asli Betawi en getrouwd met een In dische Nederlander heeft een toko- tje geopend voor haar kamertje. Zij verkoopt kleine hapjes zoals tjombro van ketela met ontjom, misro van ke- tela met goela djawa, pisang goreng en bakwan. Alle hapjes kosten 25 rupiah per stuk (10 cent). "Maar de bakwan kost 50 rupiah", zegt zé, "want daar zit taugé en ikan in". Haar klandizie beperkt zich vanzelf sprekend tot haar huisgenoten. "Als ik niet meer kan djoeal dan voel ik me ziek", zegt oma Noordhoorn, "en het is veel beter dan zo maar niets te doen en bovendien maak ik een beet je winst voor mijn spaarpot". Haar hele ondernemerskapitaal bestaat uit de zakcentjes die ze van haar kleinkin deren krijgt. Dikwijls is er erg veel geduld nodig in de omgang met deze oudjes, voor al als ze kinds aan het worden zijn. Zij beschouwen en behandelen hun verzorgsters dan alsof het hun eigen kinderen of kleinkinderen zijn. Zij kun nen boos worden zonder enige aan leiding en soms doodernstig het perso neel verdenken van diefstal van hun spulletjes die zij zelf weer eens te goed hebben opgeborgen zodat ze de plaats vergeten zijn. Maar ze kunnen ook erg lief zijn en hun lekkerste hapjes willen delen met het personeel. Het liefst zouden zij willen leven in hun vroegere familiekring tussen hun kin deren of kleinkinderen in. Daarom zijn ze eigenlijk doorlopend er op uit om aandacht te vragen voor zichzelf. "Vol gens mij zouden ze daar ook het ge lukkigst zijn", zegt mevrouw Silano. Bij Indonesiërs is het gewoon dat grootouders erbij blijven horen en blij ven inwonen. Maar het komt soms toch wel voor dat men noodgedwon gen zijn ouders ergens anders moet onderbrengen vanwege dreigende on enigheid in het gezin vanwege opa of oma. "Het kan voorkomen dat een schoon dochter niet met haar schoonouders kan opschieten terwijl de echtgenoot toch moeilijk zijn eigen ouders de deur uit kan zetten. Dan is de enige uitweg dat zij in een tehuis komen", aldus mevrouw Silano. Een bejaardenhuis is dus geen op bergruimte voor oude mensen. Dit huis is bedoeld als een toevluchtsoord waar ze het even goed kunnen hebben als thuis. Dat blijkt uit het geval van oma Notte. Zij was getrouwd met een Nederlan der. Bij de soevereiniteitsoverdracht is haar man met de kinderen naar Ne derland vertrokken. Daarna bleef oma Notte moederziel alleen achter en woonde in een hutje ergens op Kramat. Enkele jaren later kwam een van haar zoons hierheen op zoek naar zijn moe der. Nadat ze elkaar gevonden hadden en mama in zo'n ellendig hutje bleek te wonen, kon de schoondochter, een Hollandse dat niet verwerken en zei: "Dit kan zo niet langer, schoonma moet iets beters krijgen". Het liefst had zij schoonma willen meenemen naar Nederland, maar oma Notte wilde liever blijven om begraven te kunnen worden in haar geboorteland De enige uitweg was daarom een be tere opvang voor schoonma te zoe ken. Zo kwam oma Notte terecht in onze stichting "GPIB". "Hier kan ze haar geluk niet op" zegt mevrouw Silono die ons het verhaal van de herkomst van oma Notte ver telde. SYARIF HIDAYAT vrij vertaald uit "Zaman" 15 maart 1981 door Mevr. Knooren-Yo Soan Eng. RECTIFICATIE Het onderschrift onder de foto op pag. 6 in Moesson no. 18 (bij het artikel "De geschiedenis van Santa Maria") moet zijn: "Frontzijde van het instituut van de Zusters Ursulinen op Postweg 2 (het zg. "Kleine Klooster"). Ten on rechte stond er Noordwijk. 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1981 | | pagina 6