Jeugdherinnering uit Magelang BEGRAFENIS IN INDONESIË NEDERLANDS-INDIË 1940-1946 - door Jacob Zwaan En deze overdenking doet me dan af glijden naar een onderwerp, dat in het bijzonder ons bejaarden aangaat. Uit de samenleving komen geluiden naar voren, waar we nog wat onwen nig tegenover staan. Nadat nu na zo vele jaren het onderwerp abortus po litiek is doodgepraat en de politiek voor het ogenblik "gas heeft wegge nomen", wordt met allerlei woorden als zelfmoord, zelfdoding etc. een kies onderwerp in de openbaarheid ge bracht. Voordat de regering deze ge luiden heeft begrepen, zullen wel meerdere jaren nodig zijn voor poli tiek gekrakeel. In de N.R.C. van 2 februari '80 onder Z7 kwam een artikel voor over dit onderwerp van Ina van der Beugel. De Moesson kan onmoge lijk voldoende ruimte beschikbaar stel len voor het artikel in zijn geheel, maar ik wil hier een korte uitspraak van haar citeren: "We worden in deze maatschappij verantwoordelijk gesteld voor al onze daden. Maar als het om de meest essentiële beslissing gaat: wil ik verder of niet, dan komen ze plotseling boven drijven met een artikel. Leven zul je, of je wilt of niet. En als je de honderd haalt, komt de burgervader. Niet met dat gezegende doosje tabletten waar je al twintig jaar naar snakt, maar met een taart. Lang zal ze leven, blaast fleurig en onbekommerd voor de versierde huisdeur de plaatselijke harmonie." Indien de omstandigheden mij daartoe in staat stellen, wens ik zelf te be slissen of ik wil "afhaken" of niet. "Ik zal een jaar of negen geweest zijn. We woonden in Magelang, een koel door bergen omringd oord. Het reclame maken voor films bestond daar in die tijd, behalve uit het aanplakken van reusachtige afbeeldingen van de hel den en heldinnen op het bioscoop gebouw, ook nog uit een soort rij dende reclame. Een eveneens van aanplakbiljetten en spandoeken met "foto's" en slogans voorziene dogcar, vestigde op luidruchtige wijze de aan dacht op de komende happenings op het witte doek. In de dogcar hadden muzikanten plaatsgenomen die de ene blèrende hit na de andere ten beste gaven en daar tussendoor werden op indringende wijze de schoon- en bij zonderheden van Bing Karosbi, Djind- jerrr Rrrodjerrrs en vele anderen aan geprezen. Een reusachtige trommel en dito trompet ontbraken nooit. Wegens plaatsgebrek in de sado stak de helft van de geweldige trompet altijd bui tenboord. Zo ook op een middag toen ik boven op de muur die onze tuin van die van onze buren scheidde stond. Ik hoorde het geheel al van verre aankomen. Als embryo heeft het dan aanwezige leven niet de minste invloed op de beslissing wel of niet abortus. Maar groeit het normaal uit en is éénmaal de leeftijd der bejaarden bereikt dan zal (mag) niemand hem helpen bij de uitvoering van een beslissing, die hij zelf genomen heeft: het zelf beëindi gen van het aards bestaan. Kort geleden overleed een familielid van me (86 jaar oud). Ze ging 's a- vonds naar bed en werd niet meer wakker. De omgeving zegt dan: "Wat een benijdenswaardig einde!" Maar als ik middels een paar pillen dezelfde oplossing probeer te vinden, is Leiden in last. In een vorige woonplaats woonde naast me een man - rustend architect, na Indische loopbaan - die op een gegeven moment wilde afhaken. Daar toe ging hij 's avonds voor de trein liggen, maar een waakzame treinbe stuurder zag hem van verre liggen en remde wat hij kon. En zie, een paar meter voor de plaats, waar de beslis sing moest vallen, kwam de trein tot stilstand. Mijn buurman droop af naar huis. Twee dagen later sprong hij van de vierde verdieping van ons flatge bouw en dat was afdoende. Kijk, deze dood is in mijn ogen mensonwaardig. Deze man had een paar pillen moeten hebben en op waardige wijze moeten "afhaken". Praten met deze man, zo als later beweerd werd, zou nutteloos zijn geweest; hij was een persoonlijk heid en had als individualist een be slissing genomen. Basta. Hij had een toepasselijk antwoord ge geven op de vraag van L.D.: "en dan" J. BALT Tarara-pèt-pèt-boem. De muur was begroeid met een cactus die over vloedig bloeide met reusachtige bloe men. Deze bloemen gingen 's nachts open; de volgende dag sloten ze zich en hingen zwaar omlaag. Toen de dogcar naderde draaide ik snel een bloem van de cactus af, richtte me op en toen de dogcar luid schetterend ons huis passeerde mikte ik de bloem - toevallig - midden in het gapende gat van de grote glanzende trompet. Met een gesmoord, langgerekt tèèèèèt liet deze het abrupt en vroegtijdig af weten. In de dogcar ontstond groot tumult. Benen werden naar binnen ge trokken, koppen naar buiten gestoken onder het uiten van luide: èh, óööpoh iki's. Ik was ijlings van de muur ge sprongen en naar voren gesneld, en genoot intens I Om nog even op de cactus terug te komen. Ik herinner me dat hij ge durende een maanovergoten kerst nacht in de oorlog over de 100 bloe men had en dat we toen een tijd buitengewoon genoten hebben van die prachtige bloemenweelde in de stille sterrennacht." a STOLK Omdat ons regelmatig de vraag ge steld wordt welke procedure gevolgd moet worden om de as van een over ledene in Indonesië te laten herbe graven volgt hieronder een korte be schrijving. Het belangrijkste is een brief die ge schreven moet worden aan de directie van het betreffende crematorium waar in verzocht moet worden om asopzen- ding naar Indonesië (zo mogelijk met vermelding van datum, maatschappij en de reden: bijvoorbeeld laatste wens van de overledene). Het crematorium schrijft vervolgens een brief aan de Officier van Justitie die toestemming moet verlenen voor het vrijgeven van de as. De nabestaanden moeten ervoor zor gen dat er in Indonesië (bij voorkeur Jakarta) een contactpersoon is die een brief schrijft aan het Crematorium in Nederland waarin hij zich garant stelt voor de ontvangst van de as op Halim en waarin hij garandeert toe te willen zien op een deugdelijke herbegrafenis volgens de Nederlandse wettelijke be palingen. (In de praktijk blijkt dat - eenmaal in Indonesië - u de as kunt herbegraven waar en hoe u zelf wilt). Deze contactpersoon dient een officiële instantie te vertegenwoordigen. Met het Crematorium moet besproken wor den wat men in elk individueel geval onder 'officieel' moet verstaan. For meel wordt de as nimmer aan particu lieren gegeven; in Nederland wordt de as overgedragen aan de gezagvoerder van de boot cq. het vliegtuig en op Halim wordt de as overgedragen aan degene die zich garant heeft gesteld. De nabestaanden zien de urn dus pas in Indonesië. Wanneer de toestemming van de Of ficier van Justitie bij het Crematorium binnen is en ook de garantstelling uit Indonesië zal het Crematorium con tact met de nabestaanden opnemen om de details te bespreken: wanneer moet de as verzonden worden, met welke maatschappij e.d. Voor meer informatie kunt u zich na tuurlijk altijd wenden tot het Crema torium. WEER IN VOORAAD! Deel I Gouvernementeel intermezzo 1940-1942 Een uitzonderlijk boeiende documen taire over de periode 1940-1942. In dit deel worden achtereenvolgens be handeld: Ned.-lndië los van het moe derland; De opkomst van Japan; De oorlog met Japan. De tekst is met talloze boeiende foto's geïllustreerd en met reproducties van krantenver slagen uit die tijd verlevendigd. f 59,1- f 6,25 porto BOEKHANDEL MOESSON 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1981 | | pagina 17