Krontjong "Concours" en Krontjong De organisatie van de Pasar Malam Besar Den Haag had dit keer de goede gedachte om tijdens het jaarlijkse evenement een krontjongconcours te organi seren. Ze deed dit om te bewijzen dat krontjong een onverbrekelijk deel uitmaakt van de Indische cultuur en om te stimuleren dat krontjongmuziek meer beluisterd èn gespeeld wordt. De opzet is gedeeltelijk geslaagd en het deel dat mislukt genoemd moet worden mag de organisatie niet ten volle aangerekend worden. Drie orkesten streden zaterdag 27 juni om de Hugo Dumas Wisseltrofee: Ta- nasé, Rame Dendang en Bedjumpa Diri. De publieke belangstelling was groot en het was voelbaar dat - met name de ouderen - een muzikaal festijn verwachtten. Geen van de ensembles echter brachten krontjong-asli ten ge hore. Viool, fluit, cello, contrabas be hoorden niet tot het instrumentarium maar wel steelguitars, pianette en trompet. Allen brachten verschillende krontjongmelodieön op een verdienste lijke manier (jammer alleen dat de ge luidsinstallatie zo hard was afgesteld) maar krontjong asli was niet te be luisteren, laat staan te voelen. Tanasé, met een voortreffelijke sologitarist, mocht uiteindelijk de wisseltrofee mee naar huis nemen met de opmerking van de organisatie en jury echter, dat ook zij niet de echte krontjong hadden gespeeld. Tijdens de Pasar Malam kon men ook regelmatig luisteren naar Bram Aceh, de bekende krontjongzanger uit Indo nesië. Ik kan niet nalaten om op te merken dat Bram niet geheel voldeed aan de verwachtingen. Misschien om dat hij last had van een hier opgelopen schorre keel, misschien omdat de be geleiding van Tanase niet bij hem paste of wellicht omdat ook Bram Aceh de weg is ingeslagen van de moderne krontjong. Of misschien heb ik het helemaal mis maar ik vind hem op zijn oude platen beter. Soms wordt over krontjong veel ge discussieerd. Is krontjong nu wel of DE OUDE COMPAGNIESKIST Moegezworven door de hele archipel, arriveerde de kist gelijk met de repa triëring in 1955 in Nederland. Hij be vatte de schamele resten van ons In dische huishouden, en kinderkleren, een stapeltje boeken en voorschriften encadeautjes voor zijn familie. In het contractpension stond hij op de gang, onze kamer was al propvol, man, vrouw en drie kinderen in één vertrek samengehokt. Kwam een van de an dere pensiongasten een babbeltje ma ken, dan zaten we samen op de kist. Toen hij eindelijk werk had gevonden en we een eigen huisje betrokken, ging de kist natuurlijk mee, daar deed je niet zomaar afstand van. Jaren stond hij, met een oud kleedje erover, in het zijkamertje, als algemene schoenen bewaarplaats. Bij onze verhuizingen kwam de kist goed van pas, er werd van alles in vervoerd en in eike nieuwe niet iets typisch Indisch of is het slechts muziek van en voor sociale randfiguren. Moet krontjong mee evolueren met mu zikale ontwikkelingen en stromingen of moet het te allen tijde asli blijven? Mijns inziens is krontjong Indo-muziek, ongeacht het feit of thuis alleen maar naar (bijvoorbeeld) jazz of klassiek werd geluisterd. Zonder uitgebreid in te gaan op de vraag wat krontjong is wil ik stellen dat er maar één muziek soort is die van nature en van huis uit van de Indo is: krontjong. Of men wil of niet. Met name de hang naar het volmaakt veronderstelde Westen heeft ertoe geleid dat krontjong werd ge negeerd omdat werd overgegaan tot het beluisteren en spelen van jazz en klassiek. De "kleine Indo", die zich dat niet kon en wilde permitteren, bleef bij zijn eigen muziek: krontjong. Ten on rechte werd toen gezegd dat deze mu- behuizing vonden we zonder moeite een rustplaats voor onze ouwe getrou we. Hij was wel onooglijk geworden en daarom moest er altijd wat overheen worden gelegd. Hij werd een stand plaats voor bloempotten, U weet wel vooral lidah boeaja, zo goed voor de haargroei. De kinderen gingen het huis uit, we werden ouder en het was tijd om naar een kleinere en wat comfortabele wo ning om te zien; de kist bleef ons ver gezellen. Hij was zo handig om van alles, wat je toch niet weg wilde gooi en, in te bewaren. Ook al wist je, dat je het toch nooit meer zou gebruiken... Totdat op een dag, hij het besluit nam de kist eens een goede beurt te geven. Eerst sjouwen naar het balkon en daar begon de grote schoonmaak. Begon nen werd met het verwijderen van alle oude etiketten van de K.P.M. de Maat schappij Nederland en van Gend en ziek de muziek was van de kleine boeng. (En nu, vele, vele jaren later is er maar één muziek die beantwoordt aan dat gevoel diep in de ziel: kron tjong. Zo mooi ja, zegt men dan). Krontjong is door menigeen dood ge acht en begraven en de enkeling die nog krontjong zoekt, vindt veelal een nieuwe, moderne vorm waarin hij we liswaar veel herkent maar die hem toch ook doet afvragen of er dan nie mand meer is die viool, fluit en cello wil hanteren. Er zijn zelfs nog enke lingen die krontjong willen spelen. Hun publiek wordt steeds kleiner en om dat te veranderen wordt wel eens gesug gereerd dat ook krontjong gemoderni seerd dient te worden. Als deze suggestie enkel dient voor het behoeden van de krontjong van de ondergang dan ben ik er tegen. Het is waar, het aantal liefhebbers vermin dert. Regelmatig wordt er een naar het kerkhof gebracht. Jongeren kennen al leen maar het Rock and Roll-, beat- en poptijdperk. Het is hen niet kwalijk te nemen dat ze niet van krontjong hou den. Krontjong is niet te beredeneren. Het is gevoelsmuziek, melancholiek en om het helemaal sentimenteel te zeg gen: het is een diep doorvoelde emo tie. En zijn emoties tegenwoordig niet verbannen naar de verste planeet in de verste uithoek van het heelal? De hedendaagse muziek zoals die door Hilversum oorverdovend uitgebraakt wordt stompt de mens af. Elk gevoel wordt er door gedood en waar geen gevoel is heeft krontjong geen klank bord. Maar ondanks alles geloof ik dat kron tjong niet zal sterven, niet zolang er Indo's zijn die zichzelf willen en durven zijn en die blijven zoeken naar iets van zichzelf. Op die weg zullen zij onder andere ook een viool tegenkomen, een gitaar en een fluit. En wanneer ze deze instrumenten opnemen en ze laten hun hart spreken dan kunt u luisteren naar iets dat hen en u eigen is: krontjong. RALPH BOEKHOLT Loos. Hoofdschuddend las hij weer de oude sjabloonletters met Naam, Rang en Algemeen Stamboeknummer, een flauwe glimlach. De hengsels en over vallen waren al te zeer beschadigd, ze werden er met veel inspanning afge haald. Daarna werd het hele geval flink opgeschuurd, wat al een heel goed effect opleverde. Er kwam een laag grondverf over de kist en daarna nog maals schuren. Tenslotte een nieuwe laag glansverf, welke kleur? U mag raden, maar 't is niet moeilijk. Onze oude getrouwe compieskist, van zui ver djatihout met zijn degelijke zwa luwstaarten, kon maar één kleur krij gen, ja, het oude compiesgrijs. En die kleur gaf hij haar dan ook maar weer. Daarna kwamen de nieuwe hengsels en overvallen. Alleen de naam, rang en het algemeen stamboeknummer moes ten er maar niet meer op komen. Waar toe ook? Die bewaren we maar in onze herinnering...... D.A.V. 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1981 | | pagina 19