Nieuws uit Indonesië ME TAN - Vliegreizen Tour op eigen gelegenheid: Onze bronnen Tot dusver putte de samensteller van dit rubriekje uit het dagelijks bulletin van het Indonesisch persbureau An- tara, aangevuld met elders aangetrof fen wetenswaardigheden. Het Antara-bulletin is echter in stilte achter de horizon verdwenen, tegelijk met de Haagse Antara-staf, die blijk baar naar Bon is verhuisd. Dit zal er toe leiden dat deze rubriek min of meer verschrompelt bij gebrek aan materiaal. Wij beschikken wat Indo nesische bronnen betreft, nu alleen nog over een eens per maand ver schijnend kort bulletin van de ambas sade in Den Haag. Deze informatie is intussen anders gericht dan die van Antara. Hoe dit zij, wij zullen ons best doen er toch nog iets van te maken, al zal deze rubriek niet meer zó ge regeld in Moesson verschijnen als tot dusver het geval was. Interparlementaire ontmoeting Van de ambassade in Den Haag ont vingen wij ook een vele pagina's tel lend communiqué betreffende de in april j.l. plaats gehad hebbende ont moeting van een parlementaire dele gatie uit de Europese Economische Gemeenschap en een dergelijke uit de ASEAN-landen (Indonesië, de Phi- lippijnen, Thailand, Maleisië en Sin gapore). Het was de tweede ontmoe ting van die aard. De eerste had plaats in Straatsburg in 1979 en leid de tot de opstelling van een protocol van samenwerking dat 1 oktober 1980 in werking trad. De tweede ontmoe ting van de delegaties had plaats in Jakarta en werd geopend door presi dent Soeharto. De delegaties waren het eens op vele punten de interna tionale situatie betreffende (speciaal wat betreft Kampuchea). Van praktisch belang is de economische paragraaf, waarin de ASEAN-landen bepaalde wensen inzake verruiming van de in voer van produkten uit hun landen in de landen van de EEG tot uitdrukking brengen. Tenslotte werd besloten elk jaar afwisselend in Europa en Zuid- Oost Azië bijeen te komen. Het onoplosbaar dilemma In NRC/Hbld (9 juli) treffen wij een interessant opstel aan van Hans Rol- loos over een probleem dat in Indo nesië speelt en daar niet alleen. Het is de vraag wat prevaleert: het eco nomisch voordeel dat optreedt na ver doorgevoerde mechanisatie van de produktie of het enorme nadeel van vergroting der werkeloosheid, die op treedt door het vervallen van arbeids plaatsen. In Indonesië zijn ongeveer 400 grotere en kleinere bedrijven die zich bezighouden met de vervaardi ging van kretek-sigaretten. In die in dustrie vinden 120.000 mensen em plooi, want de kreteks worden met de hand gerold (tegen een loon van 40 cent per duizend). De fabrikanten drin gen erop aan hun toe te staan over te gaan op machinaal rollen. Dat zou de industrie grote steun geven, want het mechanisch rollen is veel goed koper dan de vervaardiging van de kreteks door handenarbeid. Tot dus ver is de regering er in geslaagd de oude methoden van vervaardiging te beschermen, ook door speciale maat regelen ten aanzien van de produktie en distributie van buitenlandse siga retten, die meestal goedkoper zijn dan de kreteks. Maar daarbij stuit de re gering weer op de toenemende be langstelling van moderne Indonesische jongelui juist voor buitenlandse siga retten Wel, overeenkomstige problemen spe len ook in de westerse industriële we reld. Ook daar heeft men nog geen f 1.850,Amsterdam - Singapore - Jakarta v.v. per persoon f 1.650,Amsterdam - Colombo v.v. per persoon f 2.335,Amsterdam - Bangkok - Singapore Medan - Padang - Jakarta - Jogya Surabaya - Bali - Ujungpandang v.v. per persoon f 2.515,Idem, inclusief 2 nachten Tretes en Bromo tour. Min. deelname 2 pers. f 2.778,Idem, inclusief 5 daagse rond reis op Bali, verblijf in Pertamina Cottage in Kuta of Bali Beach Inter Continental te Sanur. Min. deelname 2 pers. 2.885,Amsterdam - Sydney/Melbourne v.v. per persoon een stop in Jakarta mogelijk. Inclusief 30 dagen visum voor Indonesië. Voor meer informatie kunt u met ons kontakt opnemen. KEERWEER 16, 2381 GC ZOETERWOUDE DORP, TEL. 01715-3161 oplossing gevonden voor het afschu welijk dilemma, hoe gebruik te maken van de vorderingen der moderne techniek en tegelijk de beperking van het aantal arbeidsplaatsen als gevolg daarvan op te lossen. Basis-industrieën in Indonesië Overeenkomstig de plannen neerge legd in het derde vijfjarenplan houdt de regering zich thans bezig met de uitbreiding van de basis-industrieën, in het bijzonder de kunstmest-produk- tie en de cement-industrie. Ook de papierfabricage deelt in de belang stelling van de regering. Belangrijke toename exportsaldo Ofschoon in volume de uitvoer van Indonesië in de periode januari-no- vember 1980 wat terugliep was de waarde van de uitvoer (inclusief olie) in die periode ruim 39% hóger en beliep 19.5 miljard dollar tegenover bijna 14 miljard in de overeenkomstige periode van 1979. Indonesië's vliegtuig-produktie In samenwerking met het Franse be drijf Constructions Aeronotic gaat de Indonesische vliegtuigindustrie P.T. Nurtanio een vliegveld bouwen dat grote perspectieven biedt voor het inter-insulaire korte-afstand verkeer. Beide bedrijven hebben een nieuwe maatschappij opgericht onder de naam Airtech Industries, waarin elk der deel nemers 50% van het kapitaal stortten. Nurtanio, dat een licentie bezit van een Spaanse fabriek gaat het nieuwe vliegtuig (CN - 235) bouwen. Het heeft reeds 54 orders voor dit vliegtuig in portefeuille. Het toestel kan 35 passa- qiers vervoeren. JHR. KERNENERGIE IN INDONESIË Indien het project door de Indone sische overheid zal worden goedge keurd, zal in 1982 begonnen kunnen worden met de bouw van een kern energiecentrale, aldus de voorzitter van het Nationaal Kernenergie Agentschap, prof. Baiqui. De centrale zou in Japara (Centraal- Java) moeten worden gebouwd en binnen zeven jaar zijn voltooid. Een voorbereidende studie is reeds door Indonesië in samenwerking met de Italiaanse overheid verricht. De bouwkosten bedragen 672 miljoen dollar. De capaciteit zal 683 Megawatt bedragen. Het benodigde uranium zou door de Verenigde Staten worden ge leverd. Ing. L. DE BRUIJN 28

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1981 | | pagina 28