Nieuws uit Indonesië
ME TAN - Vliegreizen
Tour op eigen gelegenheid:
Onze bronnen
Tot dusver putte de samensteller van
dit rubriekje uit het dagelijks bulletin
van het Indonesisch persbureau An-
tara, aangevuld met elders aangetrof
fen wetenswaardigheden.
Het Antara-bulletin is echter in stilte
achter de horizon verdwenen, tegelijk
met de Haagse Antara-staf, die blijk
baar naar Bon is verhuisd. Dit zal er
toe leiden dat deze rubriek min of
meer verschrompelt bij gebrek aan
materiaal. Wij beschikken wat Indo
nesische bronnen betreft, nu alleen
nog over een eens per maand ver
schijnend kort bulletin van de ambas
sade in Den Haag. Deze informatie is
intussen anders gericht dan die van
Antara. Hoe dit zij, wij zullen ons best
doen er toch nog iets van te maken,
al zal deze rubriek niet meer zó ge
regeld in Moesson verschijnen als tot
dusver het geval was.
Interparlementaire ontmoeting
Van de ambassade in Den Haag ont
vingen wij ook een vele pagina's tel
lend communiqué betreffende de in
april j.l. plaats gehad hebbende ont
moeting van een parlementaire dele
gatie uit de Europese Economische
Gemeenschap en een dergelijke uit
de ASEAN-landen (Indonesië, de Phi-
lippijnen, Thailand, Maleisië en Sin
gapore). Het was de tweede ontmoe
ting van die aard. De eerste had
plaats in Straatsburg in 1979 en leid
de tot de opstelling van een protocol
van samenwerking dat 1 oktober 1980
in werking trad. De tweede ontmoe
ting van de delegaties had plaats in
Jakarta en werd geopend door presi
dent Soeharto. De delegaties waren
het eens op vele punten de interna
tionale situatie betreffende (speciaal
wat betreft Kampuchea). Van praktisch
belang is de economische paragraaf,
waarin de ASEAN-landen bepaalde
wensen inzake verruiming van de in
voer van produkten uit hun landen in
de landen van de EEG tot uitdrukking
brengen. Tenslotte werd besloten elk
jaar afwisselend in Europa en Zuid-
Oost Azië bijeen te komen.
Het onoplosbaar dilemma
In NRC/Hbld (9 juli) treffen wij een
interessant opstel aan van Hans Rol-
loos over een probleem dat in Indo
nesië speelt en daar niet alleen. Het
is de vraag wat prevaleert: het eco
nomisch voordeel dat optreedt na ver
doorgevoerde mechanisatie van de
produktie of het enorme nadeel van
vergroting der werkeloosheid, die op
treedt door het vervallen van arbeids
plaatsen. In Indonesië zijn ongeveer
400 grotere en kleinere bedrijven die
zich bezighouden met de vervaardi
ging van kretek-sigaretten. In die in
dustrie vinden 120.000 mensen em
plooi, want de kreteks worden met de
hand gerold (tegen een loon van 40
cent per duizend). De fabrikanten drin
gen erop aan hun toe te staan over
te gaan op machinaal rollen. Dat zou
de industrie grote steun geven, want
het mechanisch rollen is veel goed
koper dan de vervaardiging van de
kreteks door handenarbeid. Tot dus
ver is de regering er in geslaagd de
oude methoden van vervaardiging te
beschermen, ook door speciale maat
regelen ten aanzien van de produktie
en distributie van buitenlandse siga
retten, die meestal goedkoper zijn dan
de kreteks. Maar daarbij stuit de re
gering weer op de toenemende be
langstelling van moderne Indonesische
jongelui juist voor buitenlandse siga
retten
Wel, overeenkomstige problemen spe
len ook in de westerse industriële we
reld. Ook daar heeft men nog geen
f 1.850,Amsterdam - Singapore - Jakarta v.v. per persoon
f 1.650,Amsterdam - Colombo v.v. per persoon
f 2.335,Amsterdam - Bangkok - Singapore
Medan - Padang - Jakarta - Jogya
Surabaya - Bali - Ujungpandang v.v. per persoon
f 2.515,Idem, inclusief 2 nachten Tretes
en Bromo tour. Min. deelname 2 pers.
f 2.778,Idem, inclusief 5 daagse rond reis
op Bali, verblijf in Pertamina Cottage
in Kuta of Bali Beach Inter Continental
te Sanur. Min. deelname 2 pers.
2.885,Amsterdam - Sydney/Melbourne v.v. per persoon
een stop in Jakarta mogelijk.
Inclusief 30 dagen visum voor Indonesië.
Voor meer informatie kunt u met ons kontakt opnemen.
KEERWEER 16, 2381 GC ZOETERWOUDE DORP, TEL. 01715-3161
oplossing gevonden voor het afschu
welijk dilemma, hoe gebruik te maken
van de vorderingen der moderne
techniek en tegelijk de beperking van
het aantal arbeidsplaatsen als gevolg
daarvan op te lossen.
Basis-industrieën in Indonesië
Overeenkomstig de plannen neerge
legd in het derde vijfjarenplan houdt
de regering zich thans bezig met de
uitbreiding van de basis-industrieën,
in het bijzonder de kunstmest-produk-
tie en de cement-industrie. Ook de
papierfabricage deelt in de belang
stelling van de regering.
Belangrijke toename exportsaldo
Ofschoon in volume de uitvoer van
Indonesië in de periode januari-no-
vember 1980 wat terugliep was de
waarde van de uitvoer (inclusief olie)
in die periode ruim 39% hóger en
beliep 19.5 miljard dollar tegenover
bijna 14 miljard in de overeenkomstige
periode van 1979.
Indonesië's vliegtuig-produktie
In samenwerking met het Franse be
drijf Constructions Aeronotic gaat de
Indonesische vliegtuigindustrie P.T.
Nurtanio een vliegveld bouwen dat
grote perspectieven biedt voor het
inter-insulaire korte-afstand verkeer.
Beide bedrijven hebben een nieuwe
maatschappij opgericht onder de naam
Airtech Industries, waarin elk der deel
nemers 50% van het kapitaal stortten.
Nurtanio, dat een licentie bezit van
een Spaanse fabriek gaat het nieuwe
vliegtuig (CN - 235) bouwen. Het heeft
reeds 54 orders voor dit vliegtuig in
portefeuille. Het toestel kan 35 passa-
qiers vervoeren.
JHR.
KERNENERGIE IN INDONESIË
Indien het project door de Indone
sische overheid zal worden goedge
keurd, zal in 1982 begonnen kunnen
worden met de bouw van een kern
energiecentrale, aldus de voorzitter van
het Nationaal Kernenergie Agentschap,
prof. Baiqui.
De centrale zou in Japara (Centraal-
Java) moeten worden gebouwd en
binnen zeven jaar zijn voltooid.
Een voorbereidende studie is reeds
door Indonesië in samenwerking met
de Italiaanse overheid verricht.
De bouwkosten bedragen 672 miljoen
dollar. De capaciteit zal 683 Megawatt
bedragen. Het benodigde uranium zou
door de Verenigde Staten worden ge
leverd.
Ing. L. DE BRUIJN
28