MANGKOENEGARAN, EEN EMINENT VORSTENHUIS KUNST-AGENDA Het prinsdom Mangkoenegaran dankt zijn ontstaan aan het in 1757 te Salatiga gesloten verdrag, toen aan Mas Said, neef van Soenan Pakoe Boewono II, een gebied in het Z.O. deel van het Mataramse rijk als leen van de Soesoehoenan werd afgestaan. Ook een deel van de hoofdplaats Soerakarta met de kraton Mangkoenegaran kwam onder zijn bestuur. Dit verdrag maakte een einde aan de derde Javaanse successie-oorlog, die na de dood van Pakoe Boewono II was uitgebroken en die eindigde met de verdeling van het Mataramse rijk. Van de vier vorstenlanden gold de Mankoenegaran als het best georganiseerde en het welvarendste. De vorsten uit het Mangkoenegaranse huis waren markante figu ren. 77C! ■-y/'-Mj ■ij/"/'A Een foto uit 1925 van Z.H. Mangkoe Negoro VII, zijn gemalin Ratoe Timoer (links staande) en zijn kinderen, zittend v.l.n.r.: Raden Adjeng Partinah, Raden Adjeng Siti Noeroel, Raden Saroso Notosoeparto en Raden Santoso Notosoeparto. Mas Said nam de titel Pangeran Adi- pati Mangkoenegara I aaan. Zijn klein zoon en opvolger Mangkoenegara II onderscheidde zich als krijgsoverste (Prangwedana) en steunde tijdens de Engelse inval op Java in 1811 de on fortuinlijke G.G. Janssens. Hij was de enige persoonlijkheid van belang, die zich nog in diens gevolg bevond, toen Janssens op 18 septem ber 1811 bij Toentang voor de Engelsen moest capituleren. Het legioen van de Mangkoenegara was het enige leger onderdeel, dat zich bij deze laatste strijd tegen de Britten in Midden-Java had onderscheiden. Ook in de Java- oorlog steunde Mangkoenegara II het Ned.-Indische gouvernement; als be loning daarvoor werd het gebied van het prinsdom, dat onder Daendels meer zelfstandigheid had gekregen, t.o.v. het rijk van de Soenan, uitgebreid. Tijdens de Japanse invasie van Java in 1942 nam het Mangkoenegarase legioen eveneens deel aan de strijd. Mangkoenegara IV (1853-1881) was niet alleen een zeer kundig bestuur der, maar ook een bekend schrijver van wijsgerige werken. Onder de re gering van Mangkoenegara VI beleef de het rijk een grote vooruitgang. Hij deed in 1916 afstand ten behoeve van de derde zoon van Mangkoenegara V, die als Mangkoenegara VII de troon besteeg. Mangkoenegara VII, een der meest geziene figuren in het open bare leven van het Indië tussen de beide wereldoorlogen, speelde een be langrijke rol in het Javaanse culturele leven en was o.a. een tijdlang voor zitter van het hoofdbestuur van de Javaans-nationale vereniging Boedi Oetomo. Verschillende publicaties op het gebied van de wajang staan op zijn naam. Zijn gemalin, Ratoe Timoer, was een dochter van sultan Hameng- koe VII van Jogja, welk huwelijk de eerste verbintenis was tussen deze beide takken van het Mataramse huis, in meer dan honderd jaar. Immers, Mangkoenegara I had als laatste wens voor zijn dood in 1795 geuit, dat er tot in het zevende ge slacht geen verbintenis zou worden gesloten tussen de nakomelingen uit zijn huis met die van het sultanshuis van Jogja. In die tijd heerste tussen Solo en Jogja een sterke animositeit, die nog lange tijd heeft doorgewerkt. In 1937 bezocht Mangkoenegara VII LEZING VAN ROB NIEUWENHUYS Op 8 oktober 1981 zal de auteur Rob Nieuwenhuys in het HOT Theater, Oranje Buitensingel 20, Den Haag een lezing houden onder de titel "Tempo doeloe, een verzonken wereld". Aanvang van de lezing 20.30 uur. De titel van de lezing is dezelfde als de gemeenschappelijke ondertitel van een drietal nieuwe fotoboeken, dat door Rob Nieuwenhuys wordt samen gesteld en waarvan het eerste "Baren en oudgasten" (handelend over de Europese samenleving in Indië) begin oktober verschijnt. Dit boek zal in het HOT Theater te koop zijn. Dia's van een deel van de gekozen foto's zullen door de schrijver vertoond worden en uitgebreid worden toegelicht. De toe gangsprijs voor deze lezing bedraagt f 10,(CJP: 5,Voorverkoop HOT, tel. 070-85 87 00. EXPOSITIE HENK WEYZIG Vanaf 27 augustus t/m 30 september 1981 exposeert de schilder Henk Wey- zig uit Amsterdam olieverfschilderijen, etsen en tekeningen in het kantoor van de Finata Bank, Graaf Florislaan 38, Hilversum. (Inlichtingen telefoon 035- 4 94 41). Henk Weyzig is geboren en getogen in Indië, waar hij al op jeugdige leeftijd vele stadsgezichten en landschappen schilderde. In 1931 exposeerde hij werk in de Koninklijke Kunstzaal Kleykamp in Den Haag en in 1935 samen met de beeldhouwer Prof. Wolf Schoemaker in een kunst zaal in Bandoeng. In 1968 exposeerde hij in Kunstzaal Vlieger in Amsterdam. Zijn vooroorlogse werk is in impres sionistische stijl, in het naoorlogse overheerst het levensgevoel, dat op verschillende manieren tot uitdrukking is gebracht, terwijl de jongste doeken op verschillende wijzen kunnen worden geïnterpreteerd afhankelijk van de in stelling van de aanschouwer. Op ver zoek zal de exposant aan de hand van enkele mee te brengen etsplaten enige explicatie geven. Een schetsboek waarin tekeningen van medegevangenen uit Japanse krijgs gevangenschap ligt voor eventuele be langstellenden ter inzage. met gemalin en dochter Nederland ter gelegenheid van het huwelijk van prinses Juliana. Zijn dochter, Raden Adjeng Siti Noeroel, voerde toen voor de koninklijke familie op het paleis Noordeinde een Javaanse dans uit. Zijn oudste dochter, Radjeng Adjeng Par- tini, onze lezers welbekend door haar artikelen in Moesson, was gehuwd met prof Hoessein Djajadiningrat. Mang koenegara VII overleed in 1944 en werd opgevolgd door zijn zoon, Mang koenegara VIII. Nog steeds is de kra ton van de Mangkoenegara in Solo een centrum van Javaanse cultuur. CH.M. 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1981 | | pagina 9