H. G. van der Does, een obelisk om geven door een hekwerk en toen dus de grens werd bereikt van gebied van Portugal, een natie, die gewikkeld was in de eerste Wereldoorlog, werd het veiliger geacht Hr. Ms. Tromp' voor op te laten stomen; aldus kon deze bodem van de Koninklijke Marine be ter steun verlenen aan het vaartuig van de Gouvernements Marine ('ba- rang haloes' kostbare dingen) van wege de vele hoge gasten) en bij op doemende eventualiteiten zijn vuur monden vrijelijk inzetten. Gelukkig kwamen geen ongeregeldheden voor en daarom kon ter hoogte van Timor- Dilly, waar de Portugese Gouverneur met zijn gevolg de Nederlandse auto riteiten zou ontvangen, door de Com mandant van Hr. Ms. 'Tromp' via arm- seinen aan de Gezaghebber van de 'Canopus' het verzoek gedaan worden als eerste de haven van Timor-Dilly binnen te lopen. Gezaghebber Hoogh- winkel nam op de brug van de 'Cano pus' persoonlijk de leiding bij het op varen van de rede; er mochten geen risico's genomen worden en de 'Ca nopus' miste 1ste officier J A. Thijse wegens ziekte; dus was de 2de of ficier H. van Scheyen waarnemend eerste. Gezaghebber Hooghwinkel had reeds vastgesteld, dat er een sterke stroom dwars op de aanloopkoers moest staan. Dat was inderdaad het geval; er moest flink opgestuurd wor den. Hoofdwerktuigkundige M. C. van Norde hield een oogje in het zeil in het hart van de 'Canopus'. Zowel aan dek als in de machine-kamer was het 'stand-by'. De bebakening was con form de zeekaart; de diverse gevaren waren volgens de regelen der kunst gemarkeerd. De 'Canopus' het slanke spierwitte vaartuig met in de achter mast de residentie-vlag kwam dan ook correct de haven binnen en kon stipt op tijd op de aangewezen plaats zijn anker presenteren. De passagiers ke ken met belangstelling naar de wal, waar een hele drukte heerste ter voor bereiding van de officiële ontvangst van de vertegenwoordigers van de Nederlandsch-lndische Regering. De officieren van de 'Canopus' ston den aan de andere zijde van het schip het binnenstomen van Hr. Ms. 'Tromp' gade te slaan. Het pantserschip voer tussen de zwarte en witte tonnen door, maar bij deze manoeuvre werd ver moedelijk de sterkte van de dwars- stroom onderschat. Bij het opzoeken van de aanloopkoers Vlaggestok in de peiling N. 132° O zag men het vaar tuig wegzetten en even later, ja hoor, daar liep het grote logge schip, een strijkijzer gelijk, op de koraalplek en meteen viel de oorlogsbodem scheef. Deze manoeuvre ten aanschouwe van de vele Portugese hoogwaardigheids bekleders aan de wal. Onmiddellijk ging het vlaggesein om hoog, dat het schip was vastgelopen. Grote consternatie allerwege. Even later verrees het sein om assistentie. Dat verzoek was natuurlijk niet nodig, want wnd. 1ste officier Van Scheyen stond al op de boeg bij het hieuwen van het anker door de 'mistri'. De te legraaf was overgehaald en even later stoomde de 'Canopus' langs het on fortuinlijke oorlogsmonster om een ankerplaats te kiezen, zodanig, dat na het vallen van het zware west moesson-anker en het steken van 90 vadem ketting het achterschip van de 'Canopus' nog een goede kabellengte van het achterschip van Hr.Ms. 'Tromp' af lag. Vanaf de oorlogsbodem werd direkt een tros uitgebracht, maar wel licht speelden zenuwen hierbij een rol, de tros kwam terecht in de nog volle kracht achteruit draaiende schroeven van de 'Tromp'. Met de motorboot van de 'Tromp' werd toen de zware stalen sleepkabel van de 'Canopus' over gebracht, waarna het vlotslepen een aanvang kon nemen. Wat een geluk, dat even vóór deze affaire het oude stationsschip 'Zee duif' door het veel sterkere s.s. 'Ca- ankerspil begaf het en nog steeds gaf de 'Tromp' niet mee. Meer stoom op het spil. Met de kijker tuurde Gezag hebber Hooghwinkel gefascineerd naar het oorlogsmonster. Wat gebeurt er? Ja hoor, er kwam beweging in de logge Hr. Ms. 'Tromp'. De zware kolos be gon zich op te richten en onder het hieuwen van de ankerketting schoof de 'Caponus' langzaam vooruit. Onder een hoeraatje van de beman ning werd het anker thuis gehieuwd en daar stoomde de 'Copanus' met de grote broer achter zich aan naar die per water. Intussen werd door middel van armseinen overlegd waarheen de sleepreis zou voeren, want de 'Tromp' was vanwege de tros in de schroe ven volkomen vleugellam. De Com mandant vroeg zijn oorlogsbodem te slepen naar de rug van mindere diepte op een mijl of 8 uit de kust. Daar ging Hr. Ms. 'Tromp' ten anker om met eigen middelen de schroeven te klaren. Foto uit omstreeks 1923 van Timor Koepang, rechts de vuurtoren. nopus' was vervangen. Laatstgenoem de had een zware sleepbeting op het achterschip. De stalen tros werd hier op goed belegd, waarop, na een waar schuwing aan een ieder van het ach terschip weg te blijven, de 'Canopus' met uiterst vermogen aan de tros ging hangen. Er werd gedraaid tot de von ken ervan af vlogen. Dat was nodig omdat het water vallende was. Resul taat nihil. Daarom werd overgegaan tot 'rukken', dat wil zeggen beurte lings stoppen en volle kracht in de tros hangen. Ook deze poging bleef vruchteloos; er was geen beweging in het pantserschip te krijgen. Gezaghebber Hooghwinkel besloot toen het ankerspil eraan te wagen. Hoofdwerktuigkundige Van Norde ging er toe over alles uit de machine te halen wat er te halen viel en tegelijker tijd werd onder toezicht van 1ste of ficier Van Scheyen de ankerketting langzaam maar gestaag gehieuwd; voor een ieder aan boord was het een spannend ogenblik. Allen stonden als aan dek vastgenageld. Wat zou er gaan gebeuren? Langs de polsdikke stalen tros kon men een lineaal leg gen, terwijl vonken uit de ketting schijven van het ankerspil vlogen. Een moer van de fundatiebouten van het Het was weliswaar geen machtig groots werk, dat hier door de Gouver nements Marine verricht was, maar die kleine 'kapal poetih' deed het toch maar en wist de oorlogsreus vlot te krijgen. Ooggetuigen verklaarden on omwonden dat dit afslepen van het grote oorlogsmonster, bij de heersende sterke stromen, een huzarenstukje van zeemans- en stuurmanskunst was, een daad, die de Gouvernements Marine tot ere strekte en dan ook door een ieder ter plaatse van harte werd ge waardeerd. Intussen wendde het s.s. 'Canopus' de steven weer op Timor-Dilly, want daar stond nog steeds een heel gezelschap inclusief de commissie van ontvangst te popelen op het ogenblik, dat de passagiers van de 'Canopus' zouden debarkeren en de goedkeuring van de processen-verbaal kon geschieden. Het afslepen van Hr. Ms. 'Tromp' had heel veel tijd gevergd. Mede daardoor moest de grensregeling met bekwame spoed afgehandeld worden; het ging er dan ook heel wat minder officieel toe. Wel enige uren later dan gepland was, maar toch nog dezelfde avond kon de (lees verder volgende pagina) 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1981 | | pagina 15