HET I.C.O.D.O. taat dat een groep het wèl krijgt, in clusief de nabestaanden, een andere groep het ook wel krijgt, exclusief de nabestaanden, weer een andere groep het helemaal niet krijgt inclusief hun nabestaanden. Hoe discriminerend en waarom? En dan te bedenken dat momenteel hier in de United States een groep Japanse-Amerikanen, die door de A- merikaanse regering in internerings kampen werden gestopt nadat de oor log met Japan begonnen was, nu van de Amerikaanse regering een bedrag eist van 25.000 dollars per persoon voor de geleden schade. En dat die regering reeds een bedrag van ander half millioen dollars heeft uitgetrokken om een voorlopig onderzoek in te stel len. Als men discriminatie in optima forma wil meemaken, lees die "Uit keringswet Indische geïnterneerden" maar eens goed door. Over Hollandse solidariteit met haar landgenoten over zee gesproken. JIM DRONKERS Fremont, Calif. WIE WEL, WIE NIET? Naar aanleiding van het pittige artikel tje van Hetty E., dat ik overigens heel juist vind, lijkt het mij rechtvaardig, enkele groepen van de "Indische groep" te zuiveren van het "tjap GRAGAS". Wat de W.U.V. betreft, is het (medisch) zeer wel mogelijk, dat als gevolg van bijv. ondervoeding en/of zware mishan deling tijdens het kampleven, een be paalde ziekte zich pas na JAAAAREN duidelijker (hinderlijker, pijnlijker, ook in beurs) manifesteert, waardoor het voor de patiënt (vervolgingsslachtoffer) zo ondraaglijk wordt, dat hij ten einde raad een beroep doet op de WUV, in casu bij de Uitkeringsraad 1940-1945, die helaas dergelijke aanvragen snel afwijst met de mededeling dat er geen causaal verband zou zijn. Of de aan vrager wordt op andere wijze bemoei lijkt. Enige tijd geleden las ik hierover nog een artikel van Prof. Dr. Bastiaans, toch geen leek op dit gebied. Wat de eenmalige uitkering van f 7.500,betreft wil ik mij slechts beperken tot twee groepen 1.de "jongere" (gehuwd na 1955): WEDUWEN: uit ervaring weet ik dat de meeste weduwen van deze groep ECHT niet weten, of hun echtgenoot wel dan niet zijn achterstallig soldij/ loon na de oorlog heeft ontvangen. Een marine-weduwe redeneert als- volgt: waarom staat er dan bij vraag 1. letter f, achter militaire status een hokje met Koninklijke Marine, als toch ALLE Kon. Marine mensen hun back-pay hebben ontvangen? Behoort het Marine - Etablissements personeel te Surabaya tot de Kon. Marine of tot de Gouvernements Ma rine van Ned. Indië? 2. de "jongelui" die in 1942 toevallig hier of daar een baantje hebben en daarna in het kamp verdwenen. Wel als deze jongelui tijdens hun kamp verblijf van minstens 6 maanden hun inkomen van hun TIJDELIJK baantje hebben moeten missen, minstens 10 jaar in Nederland wonen of geëmi greerd zijn, dan VOLDOEN ZE TOCH AAN DE WETTELIJKE voor waarden? Wat is daar voor fouts aan. De MEESTE miliciëns zijn in 1942 toch ook maar TIJDELIJK militair? Waar staat in de wet een leeftijdsbepaling? Dat er misbruik zal worden gemaakt is te verwachten, dat hoeft men echter niet alleen bij de Indische groep te zoeken. Elke dag leest men in onze samenleving over steunfraude en der gelijke dingen meer. Ik wil met mijn verweer slechts duidelijk maken, dat vele aanvragen zijn geschied uit ON WETENDHEID en van de "jongelui" voornamelijk uit "DJENKELHEID" na al dat gezeur over de ereschuld van Nederland, die na 35 jaar lang op de meest schaamteloze wijze door Neder land is verloochend. NONO PONDER De Grote Miskenning "WONDERLIJKE VERHALEN UIT DE INDISCHE HISTORIE" door Dr. H. J. De Graaf Een naslagwerk voor nu en later 49,50 porto f 6,25 Een Moesson uitgave. GRAGAS Hoe kan Hetty Eichholtz nu zeggen, dat wij "Gragas" zijn geworden. Het klinkt wel discriminerend. Waar haalt zij het vandaan? Juist als het recht wordt ver trapt, dan verlies je de waardigheid als mens. Maar ja, wie ben ik, dat ik tegen zo'n vrouw op kan, met haar academische opleiding. Ik ben maar een gewone Anak Kolong, heb wat hono tjoroko geleerd en mijn Tjang leerde mij in de bakermat de Oosterse filiosofie en daarom mag ik zeggen: eerst goed nadenken en weten en dan pas schrij ven. GRAGAS is hier helemaal mis plaatst, zowel in figuurlijke als in let terlijke zin. Van GRAGAS (rakus enz.) spreek je alleen maar, indien je schrokkerig bent met eten of snoep, maar niet als je MATERIALISTISCH bent. Seribu-Ma-af non I L. R. VAN HOVE Dat "gragas" was een noot van mij, niet van H.E. en wat het betekent weet ik maar al te goed. Zoveel mogelijk naar je toe halen, halen wat er te halen valt. Iemand vertelde me dat het woord is afgeleid uit het Portugese "ragas", een uitdrukking die te maken heeft met het uitpersen van tapioca als er meel uit moet worden gemaakt. Uitpersen tot de laatste druppel. Dat verdient de Ned. Regering dan ook, ter voldoening van een ereschuld uitgeperst te worden. Dus wij gragas en zij ge-ragas. Ik blijf het voor beide partijen een oneervolle zaak vinden. Maar daar hoeft U het niet mee eens te zijn. Materialisme is allang geen vies woord meer. L.D. (Informatie- en Coördinatie Orgaan Dienstverlening Oorlogsgetroffenen) Een vraagbaak die alle inlichtingen geeft inzake materiële en immateriële hulp aan oorlogsgetroffenen. Willem Barendszstr. 31 c, 3572 PB Utrecht, tel. 030-73 0811. 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1981 | | pagina 5