poirrié
KORTE BERICHTEN UIT INDONESIË
Pieter Erbervelt en het Mercuriusbeeld
op de brug voor de Harmonie.
Nee, dit gaat niet over dat griezelige
monumentje waarin zijn schedel ge
metseld werd als "afschrikwekkend
voorbeeld", maar over een interes
sante discussie die ontstond in een
Indonesische krant naar aanleiding van
een toneelstuk over Erbervelt op de
Indonesische televisie! Niet de figuur
Erbervelt werd hierin onder de loupe
genomen, doch zijn kleding. In dat to
neelstuk droeg Pieter een "militair
pak", hierop kwam veel kritiek. In de
ingezonden stukken werd gesteld dat
voor zover bekend er geen afbeeldin
gen uit die tijd van Erbervelt bekend
zijn, wel over zijn "poging tot revolu
tie".
Verwezen wordt onder meer naar het
boek "Satoe Kedjadian jang Betoel di
Betawi" uit 1942 van Thio Ie Soei,
"Pieter Erbervelt" van G. P. Rouffaer
uit 1917, "Geschiedenis van Neder-
landsch-lndië" (Stapel), en een werk
van A. B. Cohen Stuart in het Tijd
schrift voor Indische Taal, Land- en
Volkenkunde XIX (1870- blz. 270). Men
heeft er dus wel werk van gemaakt
Als er inderdaad geen afbeeldingen
van Erbervelt zijn? Welke kledingstijl
zou hij dan hebben gehad? Werden in
die tijd pruiken gedragen? Zouden re-
quisieten in Rococo stijl moeten wor
den gebruikt? Hoe ware hij "sociaal"
te plaatsen in zijn tijd? Interessante
vragen. Als iemand antwoord heeft
graag commentaar. Reacties kunnen
naar mij worden gezonden via Moes
son. ("Ken toh, tante Lilian?"). Een
andere "vraag" werd gesteld in een
artikel over het Mercuriusbeeld op de
brug voor de oude Sociëteit van Ba
tavia. Thans een bouwvallig geheel op
de hoek van de Jalan Gajah Mada
Hayam Wuruk en de Jl. Ir. Haji Juanda.
De vragen waren o.m.: Hoe komt het
beeld daar? Wie maakte het? Zijn er
meerdere gemaakt (b.v. in een serie
met andere goden? Zo ja, waar werden
die beelden geplaatst?) Uit welk jaar
dateren ze? Het is opvallend dat on
danks de nogal "zwart-witte" geschie-
denisleer hier te land, de laatste tijd
een "nieuwsgierigheid" naar het ver
leden valt te bespeuren! Als U iets
weet of desnoods denkt te weten,
schroomt niet te reageren. Eventuele
antwoorden zal ik via een "ingezon
den stuk" - indien geplaatst natuur
lijk tussen de vele klachten over cor
ruptiegevallen, al dan niet vermeende
onrechtvaardigheden - gepubliceerd
trachten te krijgen. Opmerking voor
"Indonesië critici". Het is opvallend
hoeveel openlijke kritiek via de "inge
zonden stukken"-rubrieken tegenwoor
dig MAG worden gepubliceerd! Bepaal
de groepen in Nederland denken nog
steeds dat "niets mag worden gezegd",
doch heel wat spectaculaire zaken zijn
op deze wijze aan het licht gekomen.
De kranten vragen echter wel het
adres van de schrijver en verlangen
natuurlijk wel "bukti" (bewijs). Van
bevriende briefschrijvers weet ik dat
hen geen "represailles" ten deel zijn
gevallen. Ik bedoel maar, een en an
der was een tien jaar geleden ON
DENKBAAR.
MALIOBORO Yogyakarta wordt
weer veranderd.
Tot 3 december a.s. heeft men de tijd
om mee te doen om een ontwerp voor
de verfraaiing -van Jl. Malioboro in te
dienen bij het Departement van Open
bare Werken te Yogyakarta (voor de
goede orde, ik niet dat e.e.a. voor
buitenlanders toegankelijk is). Zeker
is, dat het parkeerprobleem zal wor
den opgelost door de huisjes achter
deze beroemde allee af te breken en
daar parkeergelegenheid te creëren;
de bevolking zal flatgebouwen worden
aangeboden. (Ja, U leest het goed,
FLATS(I). Na het geslaagde Flatcom-
plex-experiment in de Tanah Abang-
buurt te Jakarta, is besloten over ge
heel Indonesië te beginnen met - en
dit geldt vooral voor de grote steden
- de bouw van flats (niet naar Singa
pore-model) van gemiddeld twee ver
diepingen; e.e.a. in verband met de
nog steeds toenemende bevolking en
het uiteraard steeds verder afnemen
de voor behuizing geschikte grond
oppervlak.)
dat zijn die dissidenten van de Partij
Radeloze Indo's".
Jl. Malioboro is overigens reeds 4 maal
van aanzien veranderd. De laatste
maal geschiedde dit zes jaar gele
den. Toen werden o.m. bomen ge
plant; protest van de bevolking had
echter spoedig verwijdering tot ge
volg van de zich reeds goed "zetten
de" aanplant. Van officiële zijde werd
medegedeeld dat het thans de laatste
verandering zal zijn die aan Jl. Malio
boro zal worden aangebracht. Ook zal
de alun-alun Noord worden veranderd
in een grasvlakte omzoomd door
groen; de fontein voor het postkantoor
(in 1970 geïnstalleerd) zal worden ver
plaatst naar een andere plek in Yo
gyakarta. Wat een soesah allemaal
West Java tekort aan leeszalen.
Volgens het Bureau voor de Statistiek
alhier, beschikt West Java over slechts
een 500-tal openbare bibliotheken; het
totaal aantal personen dat de lees
kunst machtig is op West Java blijkt
16.970.539 te bedragen. Het totaal
aantal boeken van deze bibliotheken
bedraagt slechts 148.530 exemplaren.
Midden- en Oost Java hebben, ter ver
gelijking, resp. 2.962 en 1.179 biblio
theken. Het wachten is op respons
van het Ministerie van Onderwijs.
OPSTIB dendert door.
Het corruptie-opsporings- en bestrij-
dingsorgaan (OPSTIB) van Admiraal
Sudomo blijkt steeds weer op ernstige
gevallen van malversaties te stuiten.
(Het moet inmiddels "een zichzelf te
rugbetalend" apparaat zijn!). Momen
teel wordt het PTT-apparaat doorge
licht en een en ander heeft inmiddels
geresulteerd in ontslag van honder
den ambtenaren. Aan het licht is ge
komen dat sedert jaren geknoeid is
(steekpenningen aannemen!) voor ver
krijgen van snelle buitenlandse ver
bindingen, de onwettige verkoop van
telefoonverbindingen, en geknoei met
telefoongesprekken-registratiemeters...
Welk Apparaat zal als volgende aan
de beurt komen?
Fossiel-vondsten in Banyumas
Tientallen fossiele voorwerpen, ver
moedelijk van voorhistorische dieren,
zijn onlangs in het Gumelargebergte
(Ajibarang, district Banyumas) aange
troffen door werkers van het Fosfaat-
winningsbedrijf "PT Kapuas Duabe-
las". De fossielen werden gevonden
in de grotten Subur, Kemit, Lawa, Pur-
wajati en Sukasari. Gevreesd wordt
dat vele kleine fossielen reeds "ver
dwenen" zijn en als "magische ste
nen" zijn verkocht door werkers van
voornoemde firma. De vondsten zijn
echter thans officieel aangegeven en
door bestuursfunctionarissen is toege
zegd dat voor verdere verkoop zal
worden gewaakt en een wetenschap
pelijk onderzoek zal worden ingesteld
door de Antropoloog Prof. Dr. Jacob.
20