poirrié KORTE BERICHTEN UIT INDONESIË Pieter Erbervelt en het Mercuriusbeeld op de brug voor de Harmonie. Nee, dit gaat niet over dat griezelige monumentje waarin zijn schedel ge metseld werd als "afschrikwekkend voorbeeld", maar over een interes sante discussie die ontstond in een Indonesische krant naar aanleiding van een toneelstuk over Erbervelt op de Indonesische televisie! Niet de figuur Erbervelt werd hierin onder de loupe genomen, doch zijn kleding. In dat to neelstuk droeg Pieter een "militair pak", hierop kwam veel kritiek. In de ingezonden stukken werd gesteld dat voor zover bekend er geen afbeeldin gen uit die tijd van Erbervelt bekend zijn, wel over zijn "poging tot revolu tie". Verwezen wordt onder meer naar het boek "Satoe Kedjadian jang Betoel di Betawi" uit 1942 van Thio Ie Soei, "Pieter Erbervelt" van G. P. Rouffaer uit 1917, "Geschiedenis van Neder- landsch-lndië" (Stapel), en een werk van A. B. Cohen Stuart in het Tijd schrift voor Indische Taal, Land- en Volkenkunde XIX (1870- blz. 270). Men heeft er dus wel werk van gemaakt Als er inderdaad geen afbeeldingen van Erbervelt zijn? Welke kledingstijl zou hij dan hebben gehad? Werden in die tijd pruiken gedragen? Zouden re- quisieten in Rococo stijl moeten wor den gebruikt? Hoe ware hij "sociaal" te plaatsen in zijn tijd? Interessante vragen. Als iemand antwoord heeft graag commentaar. Reacties kunnen naar mij worden gezonden via Moes son. ("Ken toh, tante Lilian?"). Een andere "vraag" werd gesteld in een artikel over het Mercuriusbeeld op de brug voor de oude Sociëteit van Ba tavia. Thans een bouwvallig geheel op de hoek van de Jalan Gajah Mada Hayam Wuruk en de Jl. Ir. Haji Juanda. De vragen waren o.m.: Hoe komt het beeld daar? Wie maakte het? Zijn er meerdere gemaakt (b.v. in een serie met andere goden? Zo ja, waar werden die beelden geplaatst?) Uit welk jaar dateren ze? Het is opvallend dat on danks de nogal "zwart-witte" geschie- denisleer hier te land, de laatste tijd een "nieuwsgierigheid" naar het ver leden valt te bespeuren! Als U iets weet of desnoods denkt te weten, schroomt niet te reageren. Eventuele antwoorden zal ik via een "ingezon den stuk" - indien geplaatst natuur lijk tussen de vele klachten over cor ruptiegevallen, al dan niet vermeende onrechtvaardigheden - gepubliceerd trachten te krijgen. Opmerking voor "Indonesië critici". Het is opvallend hoeveel openlijke kritiek via de "inge zonden stukken"-rubrieken tegenwoor dig MAG worden gepubliceerd! Bepaal de groepen in Nederland denken nog steeds dat "niets mag worden gezegd", doch heel wat spectaculaire zaken zijn op deze wijze aan het licht gekomen. De kranten vragen echter wel het adres van de schrijver en verlangen natuurlijk wel "bukti" (bewijs). Van bevriende briefschrijvers weet ik dat hen geen "represailles" ten deel zijn gevallen. Ik bedoel maar, een en an der was een tien jaar geleden ON DENKBAAR. MALIOBORO Yogyakarta wordt weer veranderd. Tot 3 december a.s. heeft men de tijd om mee te doen om een ontwerp voor de verfraaiing -van Jl. Malioboro in te dienen bij het Departement van Open bare Werken te Yogyakarta (voor de goede orde, ik niet dat e.e.a. voor buitenlanders toegankelijk is). Zeker is, dat het parkeerprobleem zal wor den opgelost door de huisjes achter deze beroemde allee af te breken en daar parkeergelegenheid te creëren; de bevolking zal flatgebouwen worden aangeboden. (Ja, U leest het goed, FLATS(I). Na het geslaagde Flatcom- plex-experiment in de Tanah Abang- buurt te Jakarta, is besloten over ge heel Indonesië te beginnen met - en dit geldt vooral voor de grote steden - de bouw van flats (niet naar Singa pore-model) van gemiddeld twee ver diepingen; e.e.a. in verband met de nog steeds toenemende bevolking en het uiteraard steeds verder afnemen de voor behuizing geschikte grond oppervlak.) dat zijn die dissidenten van de Partij Radeloze Indo's". Jl. Malioboro is overigens reeds 4 maal van aanzien veranderd. De laatste maal geschiedde dit zes jaar gele den. Toen werden o.m. bomen ge plant; protest van de bevolking had echter spoedig verwijdering tot ge volg van de zich reeds goed "zetten de" aanplant. Van officiële zijde werd medegedeeld dat het thans de laatste verandering zal zijn die aan Jl. Malio boro zal worden aangebracht. Ook zal de alun-alun Noord worden veranderd in een grasvlakte omzoomd door groen; de fontein voor het postkantoor (in 1970 geïnstalleerd) zal worden ver plaatst naar een andere plek in Yo gyakarta. Wat een soesah allemaal West Java tekort aan leeszalen. Volgens het Bureau voor de Statistiek alhier, beschikt West Java over slechts een 500-tal openbare bibliotheken; het totaal aantal personen dat de lees kunst machtig is op West Java blijkt 16.970.539 te bedragen. Het totaal aantal boeken van deze bibliotheken bedraagt slechts 148.530 exemplaren. Midden- en Oost Java hebben, ter ver gelijking, resp. 2.962 en 1.179 biblio theken. Het wachten is op respons van het Ministerie van Onderwijs. OPSTIB dendert door. Het corruptie-opsporings- en bestrij- dingsorgaan (OPSTIB) van Admiraal Sudomo blijkt steeds weer op ernstige gevallen van malversaties te stuiten. (Het moet inmiddels "een zichzelf te rugbetalend" apparaat zijn!). Momen teel wordt het PTT-apparaat doorge licht en een en ander heeft inmiddels geresulteerd in ontslag van honder den ambtenaren. Aan het licht is ge komen dat sedert jaren geknoeid is (steekpenningen aannemen!) voor ver krijgen van snelle buitenlandse ver bindingen, de onwettige verkoop van telefoonverbindingen, en geknoei met telefoongesprekken-registratiemeters... Welk Apparaat zal als volgende aan de beurt komen? Fossiel-vondsten in Banyumas Tientallen fossiele voorwerpen, ver moedelijk van voorhistorische dieren, zijn onlangs in het Gumelargebergte (Ajibarang, district Banyumas) aange troffen door werkers van het Fosfaat- winningsbedrijf "PT Kapuas Duabe- las". De fossielen werden gevonden in de grotten Subur, Kemit, Lawa, Pur- wajati en Sukasari. Gevreesd wordt dat vele kleine fossielen reeds "ver dwenen" zijn en als "magische ste nen" zijn verkocht door werkers van voornoemde firma. De vondsten zijn echter thans officieel aangegeven en door bestuursfunctionarissen is toege zegd dat voor verdere verkoop zal worden gewaakt en een wetenschap pelijk onderzoek zal worden ingesteld door de Antropoloog Prof. Dr. Jacob. 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1981 | | pagina 20