uu. hap. INDISCH FAMILIE ARCHIEF Neen, beste lezers en lezeressen, dit is geen merknaam van een nieuw soort hap-klare brokken, maar de afkorting van: Undang-Undang Hukum Acara Pidana, oftewel de Wet op het Strafprocesrecht. Deze Wet is in september 1981 in plenaire zitting aangenomen door het Parlement (DPR) van Indonesia. En daar mee is na 130 jaar een eind gekomen aan het HIR (Herzien Inlandsch Reglement) van 1848 van Hollandse makelij! En daarmee is ook een nieuwe era ingeluid van gerechtelijke behandeling van criminele zaken. Het heeft twee jaar gekost van moeizame en vurige debatten en overleg binnen de DPR, nadat het ontwerp in september 1979 werd ingediend. Voordat het eigenlijke overleg begon, werd eerst een voorafgaande agreement tussen Regering en Parlement verkregen: het Ontwerp, door de Regering ingediend, bleef open voor verbetering en wij zigingen! En toen startten de beraadslagingen, tussen de gecombineerde com missies III en I van de DPR en de vertegenwoordigers van de Regering. Eerst in het pompeuze gebouw van de DPR op Senayan. Maar daar werden de debatten zo verhit, dat men uitzag naar een "koelere" omgeving. Dank zij het aanbod van de Bank Bumi Daya trok men toen in een ruime bungalow in Mega- mendung op de Puncak. Daar werd letterlijk dag en nacht ver gaderd, drie maanden lang, tot diep in de nacht. De voorzitter van de com missies moest herhaaldelijk wegens berstende hoofdpijn de hamer aan zijn tweede man overdragen. Een van de Parlementsleden kreeg plots een hart aanval, werd in allerijl naar een zieken huis in Jakarta gebracht, maar heeft het einde van het beraad niet meer overleefd. Het gigantische karwei is toch tot een goed resultaat gekomen. Velen zijn voldaan, maar allen zijn ten minste op gelucht over wat bereikt is. 286 Artike len zijn stuk voor stuk grondig be sproken; de meeste werden vlot aan genomen; maar voor 60 "lastige" ar tikelen had men twee maanden nodig: per dag kon men maar 1 artikel af ronden! Maar deze gingen dan ook over zaken als: aanhouding (arresta tie), bewijsstukken, in beslag name, en rechtsvervolging. En een ware storm brak los inzake de "Overgangsbepa lingen" (waarover verderop); met moei te werd er een heuse vechtpartij voor komen. Op 18 september werd er in pais en vree een dankfeest gehouden in Hotel Sahid Jaya, waarbij alle lof voor het bereikte werd toegezwaaid aan Mu- djono, de tegenwoordige Voorzitter van de Hoge Raad (Mahkamah Agung), maar kort geleden nog Minister van Justitie, die het moeizame voorberei dend werk heeft gedaan. Maar deze gaf de lof bescheiden door aan de Directeur van de Bank: zonder het ver blijf in de bungalow met-alle-consump- tie was dit resultaat niet bereikt Welke reusachtige veranderingen zijn nu vervat in deze HAP We geven slechts enkele voorname punten aan. 1) er komt een "pra-peradilan", een soort voor-rechtsspraak. Voordat een verdachte wordt berecht, mag hij eerst van de rechter een uitspraak vragen, of hij naar behoren is aange houden en vastgehouden. Op grond van deze uitspraak kan hij eventueel later schadevergoeding of rehabilitatie eisen, als blijkt dat de politie fout is ge weest in zijn aanhouding en opsluiting. 2) Alleen de politie doet voortaan de opsporing/het onderzoek, niet meer de Jaksa (off. van justitie). Voordien kon zowel jaksa als politie iemand ar resteren. Voorkomen moet worden, dat iemand door de politie wordt aan gehouden, vrijgelaten, en daarna door de jaksa opgepakt; of omgekeerd. Dit is "wel eens" gebeurd, ook bij her haling. Maarin Indonesia is de Politie een onderdeel van de Gewa pende Macht (onder het Dept. van Defensie) en staat daarom onder mili tair recht en regime. Men heeft geen civiel recht op haar gedragingen. Er is een groeiend ver langen, dat de Politie tot de civiele status wordt teruggebracht, althans in haar geheel als civiele instantie bin nen het Dept. van Defensie wordt be handeld, ook aan civiel recht onder worpen. 3) Inperking van de tijdsduur van arres tatie. Tot dan toe kon iemand practisch ongelimiteerd worden vastgehouden. Volgens de nieuwe wet mag de Politie hoogstens 20 dagen vasthouden en kan de jaksa deze tijd met nog 40 dagen verlengen. Als het onderzoek dan nog niet afgelopen is, moet de verdachte vrijgelaten worden. En als de zaak reeds door de rechtbank in behandeling is genomen, is ook de rechter beperkt in zijn bevoegdheid iemand in hechtenis te houden; en dit geldt voor de rechters in eerste in stantie tot aan de Hoge Raad toe. To taal mag iemand hoogstens voor 460 dagen in hechtenis worden gehouden; is deze tijd verstreken zonder dat een definitief vonnis is uitgesproken, moet de verdachte vrijgelaten worden. 4) Recht op schadevergoeding of re habilitatie kan men krachtens deze wet doen gelden, als er in het proces fou ten zijn begaan, hetzij door Politie of jaksa dan wel door de rechter: ten on rechte gearresteerd, te lang vastge houden, enz. 5) Recht van bijstand door een advo caat of raadsman reeds vanaf het voor onderzoek. Helaas blijft juist dit artikel een heet hangijzer. Want de Regering wilde slechts toestaan, dat de verde diger het onderzoek alleen ziet maar niet hoort. (Hoe dan? achter een dikke glasplaat?). Na heftig debat is een soort compromis bereikt: de advocaat kan ("dapat") meekijken en meehoren, maar zijn aanwezigheid blijft louter "passief". Snuggere lieden conclude ren, dat dus eventueel de advocaat de toegang kan geweigerd worden, en dat hij zeker niet protesten tegen het onderzoek mag uitbrengen (niet meer passief). Met name blijft er een taboe inzake misdrijven tegen de Staatsvei ligheid. Zulke verhoren mag de ver dediger misschien wel zien, maar ab soluut niet horen; de Regering vreest dat er wat zou uitlekken naar vreemde machten. Het Parlement heeft er zich bij neergelegd. Maarhet grootste ongenoegen bestaat t.a.v. de bizonde- dere processen waarvoor de nieuwe Wet niet geld. Want niet ingetrokken zijn de speciale wetten op de misdrijven van subversie, ekonomie, en corruptie. Deze blijven vervolgd en berecht volgens de "oude" regelingen. En dit geldt ook voor ille gale immigratie, verboden wapenbezit en nog zo meer. De politieke1 partijen zijn met name be ducht voor de "subversie" processen, die zich onttrekken aan de normale rechtsgang. Want de gevreesde Kop- kamtib kan op grond van die uitzonde ringswetten ten allen tijde naar eigen inzicht optreden (iemand in hechtenis nemen) buiten de UU. HAP om. Waar blijven dan onze mensen- en grond rechten Na verhitte debatten is er tenslotte een compromis aanvaard, waardoor die uit zonderingswetten zijn vervat in "Over gangsbepalingen" van de UU. HAP met aantekening, dat die speciale wetten zo spoedig mogelijk zullen worden ver anderd. Hoe dan ook, men is toch algemeen verheugd met de nieuwe Wet, waar door eindelijk een eind is gekomen aan het HIR van de koloniale tijd. En het nieuwe Parlement (dat in 1982 zal gekozen worden) wacht een niet min der zwaar karwei tot voortzetting van de nieuwe trend. Er liggen al wetsont werpen van bv. Rechtsbijstand, Kinder rechtspraak, Strafrecht, Administratie ve RechtspraakWe mogen hopen, dat binnen enkele jaren goede resulta ten zullen worden bereikt I M.F. Vreelandsestraat 14 2574 RX DEN HAAG geopend voor bezoekers elke zater dag van 08.00 tot 13.00 uur. Afspraak uiterlijk donderdags. Telefoon 070 - 65 50 68 18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1981 | | pagina 18