Albert Adrlaan de Wolff: violist met een ukelele den. Daar waren wij voor gevraagd, de succesvolle krontjongbandNee, dat werd niets, daar was helemaal geen sfeer". "En later, ja, toen is Dick van Driest er bij gekomen. Hij had legio kennis sen voor wie we moesten optreden. We speelden toen niet meer de achte krontjong. Het waren toen meer de liedjes, dat vonden de mensen leu ker Dé verzonk even in gedachten, maar daarna weer enthousiast: "Het was toch wel een grappige tijd dat we overal gevraagd werden. Krontjong- muziek was in- in die tijd". Indische Club In de periode waar we nu over praten - het eind van de jaren twintig - be stond in Den Haag en omgeving een vrij enthousiaste Indische Club, die "KRONTJONG Maleis woord voor een op de gitaar lijkend Indonesisch snaar-instrument en ook voor het genre muziek waar in de krontjong het belangrijkste instrument is. In de krontjong- muziëk zijn inheemse en wester se elementen terug te vinden". Zo staat te lezen in de Stan daard Encyclopedie, uitgegeven in 1972 te Antwerpen, deel 8, bladzijde 343. In een minimum aan woorden objectief en infor matief. Vergelijk met wat ik in het Kerstnummer 1978 op blad zijde 13 uit Oosthoek's encyclo- paedie citeerde. helemaal los stond van de Sociaal- Culturele Vereniging "Eurasia". De In dische jongens, Delftse of Leidse stu denten die Den Haag als hun thuis haven beschouwden, waren vaak lid van beide verenigingen. En zo kon het gebeuren dat ook de Indische Club, toen het bestuur ontdekt had dat Eu rasia met het uitbrengen van grammo foonplaten van haar krontjongorkest een groot succes boekte, besloot een krontjong-band te formeren om óók platen te laten opnemen. Dat was in de zomer van 1929. Ook nu was de heer P. Meyer (in 1978 schreef ik op gezag van Frik de Koek nog "een zekere heer Meyer") de ini tiatiefnemer. In het "Tweede Lustrum Nummer" 1920-1930 van de Indische Club - noq in het bezit van Dé de Wolff; ik mocht het voor enkele weken mee naar huis nemen om rustig te be studeren - staat precies beschreven hoe de relatie tot stand kwam en wat de resultaten waren. Ik citeer "Op deze vergadering (van 8 novem ber 1929) werd ook verslag uitgebracht van de Krontjong-band. Door middel van den heer P. Meyer van "The Dutch Gramaphone and Radio Works te Am- AR«ANO£W6«T 1,AAW tmt-m te1»*» <u» Këtav» Het omslag van de twee liederenbundels voor piano of accordeon in het arrange ment van Laan Waïlan. sterdam, kreeg de I.C. de volgende aanbieding. Er zou een Krontjong-band gevormd worden, die eind September in Londen voor de "Edison Bell Com pany" vijftien Gramaphoon-platen zou vervaardigen. Alleen reis- en verblijf kosten zouden vergoed worden en bovendien zou de band een honoro- rium krijgen, dat grootendeels in de I.C.-kas gestort zou worden. Na veel besprekingen van de heeren Sarkies en Meyer kwam het contract tussen de band-leden en laatstgenoem de heer tot stand. Het uitstapje verliep op de meest geanimeerde wijze. De band die onder de naam "Krontjong- band Insulinde" speelde, moest hard werken, maar werd er ook ruimschoots voor beloond - Londen biedt ook zóó véél. Jammer genoeg echter zijn, door technische fouten, slechts vijf platen in den handel gebracht. Een woord van grooten dank aan het adres van alle medewerkenden is hier zeker wel op zijn plaats". Tot zover dit citaat. Bezetting van Krontjong-band Insulinde Zo wisselend als de bezetting van krontjongorkest Eurasia gedurende haar veeljarig bestaan is geweest - er speelden in de loop der jaren ruim twintig mensen mee - zo vast was de bezetting van krontjongband Insulinde tijdens haar korte bestaan van enkele maanden. "Insulinde" was eigenlijk niet meer dan een korte gelegenheids combinatie voor het maken van gram mofoonplaten. Voor zover ik weet is "Insulinde", behalve voor de eigen leden van de I.C., nooit elders opge treden. De band bestond echter voor de helft uit geroutineerde spelers van krontjongorkest Eurasia: Jaap Rosen- quist Frans Mogot, Nol Berkhuysen en Dé de Wolff, hoewel deze laatste niet aan de platensessie van dit orkest heeft meegedaan. In september 1929 stond voor de mi crofoons in Londen de volgende com- (lees verder volgende pagina) Het gamelan-orkest van Eurasia op de Indische tentoonstelling in 1928 te Arnhem. V.l.n.r.: Nol Berkhuysen, John Benjamins, onbekend, Nini van Nijnatten, Dé de Wolff, Jaap Rosen- quist, Hannie Maks, Suze Groeneveld, Frans Mogot en Jessy van Nijnatten. Het orkest zit hier op de grond voor'het podium, waarop men doorgaans optrad. Achter op deze prent briefkaart van Jos-Pé staat gedrukt: Ita 1928. Eurasia Gammelang (I). 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1981 | | pagina 17