steaa asaai sssum publiceerd. Nu, drie jaar later, weet ik daar veel meer van. Het was niet één bundel maar het wa ren er twee, elk met tien krontjong liedjes. De bundels heetten "Krontjong- Liederen, Verzameling der meest be kende krontjong-liederen voor piano of accordeon, Arrangement Laan Waï- lan, met zang en Rythmische Begelei ding ad libitum". Al in een vroeg stadium van mijn on derzoek hoorde ik de naam "Daan Mogot". In een wat later telefoonge sprek zei iemand "Laan Mogot". Het was tenslotte Dé de Wolff die me vertelde: "Dat weet ik zeker, Laan Waïlan was een pseudoniem van Frans Mogot". Bij vorige zegslieden was dus de klank "Daan-Laan" blijven hangen. De twee bundels 1,50 per stuk) wa ren een uitgave van J. Poeltuyn te Amsterdam-Z., Deurloostraat 18. Wan del er eens langs als U in de buurt woont. Wie zou daar nu zitten Inmiddels heb ik al geruime tijd gele den van Riekje Felius-de Koek, een van de drie dochters van de in 1971 over leden Frik de Koek (ik schrijf nu toch maar Frik, want ik heb al zóveel com mentaar gehad op mijn spelling 'Freek', inclusief van zijn dochter "herself" voornoemd) een stapeltje lichtdrukken gekregen van de twintig krontjong-lie deren. Ik weet nog goed hoe de grote map bij ons door de postbode werd aangereikt en dat ik, m'n hele werk vergetende, enkele minuten later mijn cassette op onze recorder zette en dat mijn vrouw Maud en ik, met die meer dan vijftig jaar oude tekst voor ons, de liedjes probeerden mee te zingen. Menig Moesson-abonnee zal ons die ervaring benijden. Helaas kunnen wij aan dat verlangen niet voldoen. Op ie dere bladzijde staat dreigend vermeld "Copyright by the Dutch Gramophone 20 Van de opnamen van krontjong band Insulinde kan ik geen cas sette leveren. Ook van Orkes Kroncong Oud Batavia durf ik het niet aan. Van de eerste band heb ik geen platen - ik heb ze zelfs nooit gehoord - en van het tweede orkest is de geluidskwa liteit te slecht om daarvan co- pieën te maken. Gesteld overi gens dat ik het mag. Er bestaat nog zoiets als auteursrechten... Een échte krontjong, liggende op de knieën van Hannie Maks. Sterke uitvergroting van een groepsfoto van de Hawaii-band van Eurasia, gemaakt omstreeks 21 juli 1927. Het heeft er alle schijn van dat we hier te maken hebben met de eerste krontjong die ooit Nederland bereikte. Radio Works, P. Meyer, Amsterdam", (hebben we die naam: P. Meyer al niet eerder gehoord Die auteursrechten zullen tussen 1928 en nu overgegaan zijn naar iemand anders, maar niet naar mij of Moesson. Wij mogen dus - helaas - die blad zijden met muziek en tekst niet in Moesson publiceren. Tenslotte de krontjong-gitaar zélf De twee bundels met elk tien "kron tjong-liederen" (ik houd die toen ge bruikte omschrijving maar even aan om discussies over krontjong-melodieën, liedjes en pantoens te vermijden) heb ben hetzelfde omslag: een oosters ge kleed persoon met in de hand een klein gitaartje waarop, met een ver grootglas bekeken, vijf snaren te zien zijn. Want dat was het kenmerk van de krontjong-gitaar: ze was vijfsnarig. Aan het boveneinde van de hals zijn op deze tekening evenwel maar vier stemschroeven te zien. Duidelijk dus dat hier iets niet klopt. In 1928 wist de illustrator "niet meer" of "nog niet" hoe een krontjong-gitaar er werkelijk uitzag. We komen er zo op terug. In 1972 verscheen in de "Moesson reeks" het boek "De Krontjong-gui taar" door Rosalie Grooss. Ze schreef 146 bladzijden vol over de achtergron den en de herkomst van krontjong- muziek, maar gaf nergens een exacte beschrijving of een afbeelding van het instrument waaraan ze de titel van het boek ontleende. Helaas heb ik haar niet meer mogen ontmoeten ondanks de door de redactie van Moesson on dernomen pogingen; ze overleed in 1979, enkele maanden na de publicatie van mijn eerste artikel. Even onderbreek ik m'n verhaal om vooral de oudere krontjong-liefheb bers gerust te stellen. Van vele kanten kreeg ik namelijk te horen - en ook Frik de Koek schreef al in 1967 in die zin - dat je nooit over een kron tjong-gitaar mag spreken. Een gitaar was een groot, voornamelijk machinaal gemaakt instrument dat gewoon in de muziekhandel te koop was. Een kron tjong was een klein, vijfsnarig, hand gemaakt tokkelinstrument, dat oor spronkelijk vooral in Toegoe ten wes ten van Batavia werd vervaardigd. Hèndgemaakt, maar wel in grote aan tallen: die kleine, op een gitaar lijkende "krontjongs" bereikten in de loop der jaren grote delen van de Indische ar chipel. Voornamelijk de jongere Indo- Europeanen leken zich tot dit instru ment aangetrokken te voelen. Twee jaar geleden, in november 1979, kreeg ik enkele uren oud-ukelele-spe- ler van krontjongorkest Eurasia Hannie Maks op bezoek. In het Kerstnummer van 1979 publiceerde ik maar een klein deel van alles wat hij mij tijdens dat bezoek vertelde en van de vijftien ou de foto's die hij meebracht werden er maar drie bij het artikel afgedrukt. Pas nadat ik mijn artikel bij Moesson had ingeleverd en ik de verward ge raakte stapel notities ging ordenen, viel mijn oog op een foto, waarop Han nie Maks staat afgebeeld, zittend met een ukelele in zijn handen en op zijn knieën liggendeen krontjong I De groepsfoto was zo ongelooflijk scherp dat met een vergrootglas duidelijk te zien was dat het hier een vijfsnarig instrumentje betrof waarbij de stern- schroefjes aan de bovenkant van de hals als de vijf op een dobbelsteen gerangschikt zijn. Tijdens zijn bezoek vertelde Hannie Maks me over deze instrumenten het volgende: "Ik ben al erg jong aan die muziek gaan hechten en zodoende heb ik, toen ik in '26 naar Holland ging ook mijn ukelele en mijn krontjong meege nomen. Helemaal zomaar voor de aar digheid, niet wetende dat ik daar weer in een groepje jongens terecht zou komen waar ze gebruikt konden wor den. Ik was toen wel de enige bespe ler van een krontjong die er was; uke lele daar hadden ze hier in Holland al wel van gehoord, maar de krontjong nog niet (lees verder volgende pagina, onderaan)

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1981 | | pagina 20