Trektocht over het Idjen-plafeau en Bali Wij verzorgen uw reis naar en in Indonesië beter door middel van onze kantoren in: Jakarta - Bandung - Yogyakarta - Surabaya - Bali. Bovendien hebben wij vertegenwoordigers in Singapore - Bangkok - Hongkong - Taipei. Nu ook in Nederland gevestigd Van Baerlestraat 154, Amsterdam Te (0201-716776. Telex: 11855 VAYA NL (Slot) door Th. Min 's Avonds en de halve nacht luisterden wij naar een opvoering van een deel uit de Ramajana, het heldendicht over de strijd van de goede hemelse machten tegen het kwaad. Al begrijp je van de woorden niets, het dansen van de jonge meisjes maakt zo'n diepe indruk op iemand, die daar gevoelig voor is, dat de uren ver strijken voor je het weet. Elke beweging van de elastische vingers heeft een betekenis, zo ook het verplaatsen en neerzetten van de voeten. Zelfs de tenen spelen hierbij een rol. De slanke vingers van de danseressen kunnen onafhan kelijk van elkaar elke beweging uitvoeren. De vingerkootjes buigen en bewegen ieder apart. En de hoofden, gekroond met een zware kroon, wiegen van links naar rechts boven de niet bewegende schouders. De meisjes ondergaan een training vanaf de prille kinderjaren en zij mogen deze heilige dansen slechts uitvoeren, zolang zij nog "kind" zijn. Nog lang hebben wij rondgelopen tussen de mensen en iedereen was graag bereid mij uit te leggen, wat elk onderdeel betekende. Wij hebben gewacht tot het verbran den van de grote houten koe, helemaal gebouwd door de dorpsbewoners. De overblijfselen van de gestorven vorst, werden in de romp van de koe ge plaatst en de urnen van alle gestor ven mensen uit het vorstendom werden op de stellage onder en rond de koe geplaatst. En dat alles gebeurde met een piëteit, zoals wij die niet meer kennen. Het laaiende vuur tenslotte bevrijdde de zielen van de gestorve nen van alle zonden en bindingen met de aarde. De laatste avond nam de vorst ons mee naar het bereiden van de varkpns. De varkens waren na het slachten, door een kleine snede in de buik he lemaal leeg gehaald en daarna opge vuld met specerijen en kruiden. Een lange bamboe werd door de anus bin nengebracht en kwam er bij de bek weer uit. Het geheel werd op 2 palen gelegd, eindigend in een V-vorm. On der het beest brandde een groot houts kool vuur. Was de ene helft goed heet dan werd het varken een halve slag omgekeerd en begonnen vrouwen met dikke naalden door de huid te steken. Het hete vet spoot er uit en met een kwast werd het dan over de hele huid van het beest gestreken. Intussen was de andere kant heet en werd het beest weer gekeerd. Dan begon het prikken en uitsmeren weer opnieuw. Dat keren, prikken en smeren ging net zo lang door, tot er geen vet meer uit de prik- gaatjes kwam. En dan was het vlees gaar! Geheel doortrokken van de krui den werd het varken in stukken ge sneden en op bordjes rondgedeeld aan de gasten. Dus kregen wij ook onze portie. Ik krijg nu nog het water in de mond, als ik aan dat overheer lijke vlees denk! Wat een delicatesse. Met oprechte dank aan de vorst trok ken wij verder. In Ubud, een centrum van Balinese kunst, bezochten wij de werkplaatsen van enkele houtsnijders, de scheppers van de sierlijke beelden en mytholo gische taferelen. Ware en hoogstaande kunstenaars, die in de rust van hun kamponghuisjes hun niet te evenaren kunstprodukten vervaardigen. Een wonderlijk volk, deze Balinezen. Heel hun leven wordt beheerst door religieuze gevoelens. Hun oppergoden: Brahma, de schepper, Wishnoe, de onderhouder van het geschapene en Sjiwa, de straffer van het menselijk kwaad staan boven de mindere en half goden. Maar ook ieder mens, iedere berg, ieder huis en ieder akker heeft zijn "godje" en zo zie je overal offer plaatsen, kleine nissen, waar wat bloe men worden neergelegd om de gees ten gunstig te stemmen. Rond de kam pongs zagen we van klei muren ge bouwd en een kleine opening gaf toe gang tot het dorp. Maar boven de ope ning hing een geplukte kip. Mocht een boze geest het dorp willen binnenko men, om iemand ziek te maken, dan wordt hij zó door de lekkere kip aan getrokken, dat hij het dorp niet binnen komt. Ook het huwelijk wordt op een echt Balinese, dus uitzonderlijke manier, gesloten. Als een jongen zijn oog heeft laten vallen op een meisje, dan gaat hij vroeg, als het nog donker is, bij het huis van het meisje zitten. Als zij de jongen ook graag mag, dan sluipt zij naar buiten en steekt een melati- bloem in het haar van de jongen. Dan spreken zij af, wanneer hij haar zal komen halen, schaken liever ge zegd. In de afgesproken nacht zet hij een ladder onder het raam van het meisje, klopt op haar raam en samen nemen zij de vluchtnaar het huis van de oudste oom van het meisje. Daar vinden ze een schuilplaats. En deze oom moet dan met de familie van het "stoute" meisje gaan overleg gen en toestemming vragen voor het huwelijk, de bruidschat (meestal var kens of een rund) bepalen en de da tum van het huwelijk vaststellen. Ik herinner me ook nog, dat ik aan de vorst van Gianjar iets vertelde, wat mij erg vreemd voor kwam. In Denpasar had ik in het hotel, waar we langs lie pen, meisjes zien dansen voor een stel Amerikaanse touristen. Dat is toch te- (lees verder pagina 30) 28

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1981 | | pagina 28