BIJ DE VOORPLAAT ROOTJE BAAIEN Jakarta, of liever Indonesia, heeft dit jaar weer last van regens gehad die "luar biasa" waren. Overal in het land, ook Jakarta, waren de banjirs met alle nare gevolgen niet van de lucht, maar gelukkig waren er niet zoveel slachtoffers. (Tenminste, dat zeiden de kranten)En de regens waren dit keer zo over vloedig dat er werkelijk niets tegen te doen was. Na die grote banjirs van een paar jaar geleden zijn er inderdaad grote verbeteringen aangebracht en is de kontrole op het schoonhouden van slokans, afvoerkanaaltjes en riolen ook werkelijk bijgehouden en uitgevoerd. Desalnietemin stond half Jakarta zowat onder water en 's avonds vaak in het duister omdat de Gemeente de listrik- knop had omgedraaid vanwege angst voor kortsluiting en brandgevaar. Leu ke kerst was dat met mijn heel mo derne Indonesische vrouwtje die tuur- lijk alle kerstversiering elektrisch moest hebben en aangeschaft had I Ik heb zelden zo'n duistere kerst gehad hahaha I Maar ondanks dit alles ging alles elke dag zijn gewone gangetje alsof er niets aan de hand was. Toen de regen wat ophield ging ik er meteen met de motor op uit om al die wateroverlast te bekijken en te zien of er nog wat grappigs op de plaat vast te leggen was. En sinds kort hebben ze op Monas-Selatan (het oude Ko ningsplein-zuid) de Wisma Antara ge vestigd en geopend, een kantoorge bouw van wel 20 etages. Ik dacht van daar bovenaf wel een fraai uitzicht te hebben op bepaalde "ramp-straten", want dit gebouw staat ook nog eens op de hoek van de Jl. Agus Salim (vroe ger Laan Holle) en dat is altijd een banjir-straat geweest. Nou ja, ik heb het geweten I Want een vijftig meter van de Wisma Antara af kwam ik zelf al in wat banjir terechten toen ging het plots alle maal zo snel dat ik een paar meter verder al tot over de assen van mijn motor in het water zat en de motor afsloeg...! Well, het was toch nog maar een kort endje naar het gebouw en ik moest deze banjir toch nog aan de lijve ondervindendus apa boleh buat Ik stapte dus maar van de motor af en stond meteen zowat tot m'n knieën in het bruine water. Werd meteen om ringd door een stel kleine katjongs die me vriendelijk vroegen of ik hulp no dig had. Toen ik ze vertelde dat ik aan de overkant in de Wisma moest zijn waren ze meteen verdwenen en zochten andere slachtoffers op. Na die paar meter duwen door het water, verdorie wat is dat zwaar werk zo'n motor door hoog water duwen(l), par keerde ik hem bij Wisma Antara en ging even uitblazen en het allernatste spul uittrekken. Daarna zocht ik een paar etages hoger een fraai plekje op om alles goed te overzien en te foto graferen. Deze voorplaat is één van mijn betere platen. Want banjir mag dan voor de meeste mensen iets verschrikkelijks zijn voor anderen is het weer een leuke speel- en leerschool. PLUS een goeie bron van inkomsten I I Kijkt U maar eens naar het aantal jon gelui dat daar om die gestrande auto's staat. Die staan daar echt niet voor de lol I Maar om een stevige rupiah te verdienen I Want zodra je wagen (of motor of wat dan ook) in die bruine zee blijft steken komt er een heel stel op je af en vraagt heel beleefd en vriendelijk of ze je misschien uit de brand kunnen helpen door je naar een hogere (en droge) plek kunnen duwen. Maar dat gebeurt tuurlijk niet voor niets I I Dan begint het getawar I Want voor het duwen naar een droge plek vraagt zo'n groep hier in Jakarta tus sen de Rp 5000 en Rp 10.000I Dat moet tuurlijk getaward worden want die prijs hangt af van de grootte van de wagen en de grootte van de helpende groep. (Want veel handen maken dan wel licht werk, dat wel, maar je aandeel in de verdiensten is daarna ook maar erg matigI) Van mijn fraaie hoge uitkijkpost had ik werkelijk een pracht uitzicht op alle ellende. Want daar linksboven, waar het water begint, is eigenlijk een stop licht. En daar staat men eigenlijk nog alleen maar in een "plasje". Maar daar zie je de auto's eigenlijk al veels te veel gas geven en met zwaar ronken de en rokende motoren "aan de start- streep" staan. Als het licht op groen springt, springt ook de hele groep naar voren het water in om na twee meter te bemerken dat ze daarnet eigenlijk op een heuveltje stonden en dat het daarna eigenlijk steil naar beneden liepwant iets van drie meter ver der begint het gedonder al Auto's die wat hoger op de wielen staan, een zwaardere motor hebben of een betere, hooggeplaatste uitlaat be zitten, halen die driehonderd meter door het water nog welmaar het groot ste deel blijft onherroepelijk vastzitten! En wat eerder, bij die stoplichten, zie je eigenlijk al wat konsternatie in de wachtende wagens ontstaan. Je ziet aan het gerommel binnen de wagens dat de passagiers beginnen met schoenen uittrekken. En als de wagen niet al te vol is dat die lui met de benen op de banken gaan zittenDe enige die bij dit alles eigenlijk heel rustig blijft is de chauffeur. Want hij moet straks met gas- en rempedaal spelen en krijgt sowieso natte voeten. Want veel water komt toch naar binnen Sommige auto-eigenaars worden tij dens het vastzitten en tawar plotse ling helemaal djengkel van de ex- horbitant gevraagde prijs en stappen uit. En beginnen zelf met veel gesteun de wagen verder te duwen, luid aan gemoedigd door de jongelui. Fraai gezicht is dat iedere keer weer. Want doordat de car in het water staat krijg je de deuren ook niet zo gemak kelijk open. Dus na veel gehijg en gemier is dat ding eindelijk open en zie je de chauffeur eerst de nette schoenen en sokken uittrekken. Daar na de peperdure import-broek zo hoog mogelijk oprollen en dan met magere, wittige spillebenen het bruine water instappen. Vaak heeft mevrouw, die achter zat. de hoge hakken al uitge daan en maakt van de dure japon eerst een dikke "prop" die ze dan zo hoog mogelijk probeert vast te zetten tussen haar dijen. Waarna ze heel moeilijk en gewoon potsierlijk ook het water in stapt. En heeft dan door die gekke jurk helemaal moeite met bewegen, laat staan duwen in waterDus na een tijdje zie je de dure creatie ook maar zieligjes naar beneden het water indroppenI Als er weinig auto's zijn en dus weinig te doen is, wordt door iedereen ge speeld. Door de grotere jongens wordt aan kung-fu of pentjak gedaan waarbij op groteske manier achterover in het water gevallen wordt en de kleinere jongens houden zich met zwemmen of schoonspringen bezig. We hebben in december de ASEAN Games in Ma nilla gehad (een soort Olympische Spelen voor Azië) en het nummer schoonspringen zit nog goed in het geheugen. Met grote sierlijke spron gen wordt keihard plat op de buik gesprongen want erg diep is het water niet. Op zijn hoogst een halve meter en dat is ondiep genoeg om je een fraai gat in je kortgeknipte kop te duiken...' ledereen (inclusief mijn vrouwtje U- djie!) verklaart me voor gek dat ik alles nog steeds per motor doe en me geen wagen aangeschaft heb. Maar in dit soort tijden en situaties ben ik veels te blijwant dan kan ik veel harder lachen om alles en iedereen, ja toch? I ROGIER N.L.C. BEURS De Nederlandse Lapidaristen Club houdt op zondag 28 maart 1982 haar voorjaarsbeurs in het Ned. Congres gebouw, Churchillplein, Den Haag. Openingstijden van 10.00- 17.00 uur. Toegangsprijs 3,50 p.p., 2,voor leden, kinderen en 65 ers. Vele mineralen, gesteenten, fossielen, schelpen, (slijp)-machines, literatuur. De beste standhouders uit binnen- en buitenland. 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1982 | | pagina 2