MAX MULDERS t TOKO MOESSON Vlak voor het ter perse gaan van dit blad bereikte ons het droeve bericht dat ons aller vriend Max Mülders op 7 februari overleden was. Zijn naam was en zal altijd onverbrekelijk verbonden blijven met die van de Bond van Oud Steurtjes. Zijn leven in Neder land is toegewijd geweest aan het voortzetten van het werk van Pa van der Steur. Samen met zijn vrouw Medi werkte hij aan de hechte verbondenheid van de Oud Steurtjes onderling, vormde hij het voorbeeld van mensenliefde en offervaardigheid. Het huis aan de Suezkade stond altijd open voor ieder die de eenzaamheid wilde ontvluchten, die troost zocht in moeilijke ogenblikken. De gastvrijheid van de Mülders grensde aan het ongelooflijke. Hun eigen moeilijkheden en later slechte ge zondheid kwamen niet aan de orde als het ging om de nood van een medemens. Gebrek aan tijd en plaats noopt ons de goede herinneringen aan Max in te perken tot deze summiere regels. De Bond van Oud Steurtjes waarvan Max ere-voorzitter was, verliest in hem een belangrijke steunpilaar, een geweldige medewerker. Hij blijft het voorbeeld van integriteit en spon taniteit die ook de levensregels van Pa van der Steur waren. Met zijn lieve vrouw Medi, zijn kinderen zijn wij, vrienden van Max Mülders bedroefd om dit heengaan. Wie Max gekend heeft zal hem blijven herinneren als een werkelijk goed mens. Redactie Moesson Bovenstaande foto van de heer Mülders werd in 1974 ge nomen toen hem door Wethouder Happel van Den Haag de versierselen van de Orde van Oranje Nassau werden op gespeld. (Foto: Haagse Courant) MADE IN MADIUN Vooroorlogse reizigers, en natuurlijk SS.-veteranen, herinneren zich zeker nog het grote complex van de Hoofd werkplaats bij het station van Madiun. Als kleine jongen genoot ik er bij het zien van die prachtige kolossen van stoomlocomotieven in allerlei modellen: serie 900, 1000, 1100, en dan die berg- loks met zes tot tien assen, gemaakt door Werkspoor, Henschel, en nog andere buitenlandse fabrieken. Maar Madiun was dan ook hun "thuis haven": alle stoomlocs moesten er periodiek komen voor groot onderhoud, reparatie enz. Daarvoor is die werk plaats in 1884, dus bijna een eeuw geleden, geopend. Gaandeweg kreeg ze een oppvervlak van 57.000 m2; mag er zijn, zou ik zeggen. Ook toen de SS. veranderde in PNKA. en later in PJKA. bleef het druk in die werkplaats. Want toen kwamen de niet minder fraaie Krupp-locs (4 drijfassen). In die tijd telde de "Balai Yasa" (werk plaats) niet minder dan 2500 arbeiders. Evenwelhet kan verkeren. Evenals in Nederland, werd ook op Java alle tractie gemoderniseerd: de stoomlocs werden gaandeweg afge dankt en vervangen door diesellocs. En die kregen niet Madiun als thuis haven, maar de werkplaats Mangga- rai, die met nieuwe installaties werd uitgerust voor onderhoud en reparaties van de diesels I Kasian Madiun nog maar 644 arbei- dars over, de meeste hallen zijn ver laten, wel gevuld met tientallen oude stoomlocs, die hun begrafenis afwach ten in de smeltovens van Krakatau Steel in Cilegon. Maarnieuwe hoop gloort aan. Om de overgebleven arbeiders aan het werk te houden, en niet te ontslaan, liet de directie een goederenwagen maken uit oud materiaal en onderdelen. Het lukte heel redelijkDaarna een personenrijtuig; en ook dat lukte. Of schoon men inzag, dat men betere en modernere apparatuur nodig zou heb ben. De hoge bazen in Bandung kregen interesse in dit experiment, en begon nen te rekenen. Tot dan toe moesten alle wagens worden besteld in West- Duitsland, Japan, Yoegoslavië, en Zuid- Korea, tegen niet geringe kosten. Een enkel eenvoudig personenrijtuig kostte 25.000 dollar 150 miljoen rupiah); voor datzelfde geld zouden wel drie wagons in Madiun zelf gefabriceerd kunnen worden. Er werden grote plan nen gemaakt en aan de Regering voor gelegd. Resultaat? In augustus 1981 is officieel de PT. Inka (Industri kereta-api) opgericht, fa briek van spoorwegmaterieel met een kapitaal van 60 miljard Rp., die de Balai Yasa van Madiun overneemt. Het is een zelfstandige dochtermaatschap pij, maar de PJKA. is haar enige "con sument". Eerste order: 400 vrachtwagens, 44 personenrijtuigen, en 106 dieselrijtui- Op speciaal verzoek nu geregeld SPEKKOEK verkrijgbaar. f 20,per stuk. Zelf halen, wordt niet verzonden! gen. Nieuwe fabrieksapparatuur ter waarde van 18 miljard rupiah is in Ja pan besteld. Bij vol bedrijf denkt men aan een jaarproductie van 350 vracht wagens, 150 personenrijtuigen, en 20 dieselrijtuigen. En zo zullen hopelijk binnen weinige jaren de treinreizigers ergens op hun wagen een plaatje of schildering vinden: "Made by INKA Madiun". BATAVIA JAKARTA REÜNIE '82 datum zaterdag 11 september 1982 plaatsNederlands Congresgebouw, Carousselzaal, Den Haag Van Leo Jacobs (wie kent hem niet?) van het reünie-comité kregen wij een enthousiast rapport van de talloze blij de reacties van oud-Batavianen die kennelijk allen gewacht hadden op eindelijk een reünie van hun stad. Het comité krijgt brieven uit de hele we reld, vele uit Amerika, Canada en Australië. Men heeft nu de brochures klaar liggen met de nodige inlichtingen. Wanneer U het comité een brief stuurt met een ingesloten, aan U zelf geadresseerde en gefrankeerde (65 cent) enveloppe, krijgt U de brochure thuis gestuurd. Met een paar helpers is Leo al be gonnen met het registreren van de reünisten. Het adres van het comité is: Leo Jacobs, Enschedelaan 63, 2541 CH 's-Gravenhage.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1982 | | pagina 5