MAX MULDERS t
TOKO MOESSON
Vlak voor het ter perse gaan van dit blad bereikte ons het
droeve bericht dat ons aller vriend Max Mülders op 7 februari
overleden was.
Zijn naam was en zal altijd onverbrekelijk verbonden blijven
met die van de Bond van Oud Steurtjes. Zijn leven in Neder
land is toegewijd geweest aan het voortzetten van het werk
van Pa van der Steur. Samen met zijn vrouw Medi werkte hij
aan de hechte verbondenheid van de Oud Steurtjes onderling,
vormde hij het voorbeeld van mensenliefde en offervaardigheid.
Het huis aan de Suezkade stond altijd open voor ieder die de
eenzaamheid wilde ontvluchten, die troost zocht in moeilijke
ogenblikken. De gastvrijheid van de Mülders grensde aan het
ongelooflijke. Hun eigen moeilijkheden en later slechte ge
zondheid kwamen niet aan de orde als het ging om de nood
van een medemens.
Gebrek aan tijd en plaats noopt ons de goede herinneringen
aan Max in te perken tot deze summiere regels.
De Bond van Oud Steurtjes waarvan Max ere-voorzitter was,
verliest in hem een belangrijke steunpilaar, een geweldige
medewerker. Hij blijft het voorbeeld van integriteit en spon
taniteit die ook de levensregels van Pa van der Steur waren.
Met zijn lieve vrouw Medi, zijn kinderen zijn wij, vrienden van
Max Mülders bedroefd om dit heengaan.
Wie Max gekend heeft zal hem blijven herinneren als een
werkelijk goed mens.
Redactie Moesson
Bovenstaande foto van de heer Mülders werd in 1974 ge
nomen toen hem door Wethouder Happel van Den Haag de
versierselen van de Orde van Oranje Nassau werden op
gespeld. (Foto: Haagse Courant)
MADE IN MADIUN
Vooroorlogse reizigers, en natuurlijk
SS.-veteranen, herinneren zich zeker
nog het grote complex van de Hoofd
werkplaats bij het station van Madiun.
Als kleine jongen genoot ik er bij het
zien van die prachtige kolossen van
stoomlocomotieven in allerlei modellen:
serie 900, 1000, 1100, en dan die berg-
loks met zes tot tien assen, gemaakt
door Werkspoor, Henschel, en nog
andere buitenlandse fabrieken.
Maar Madiun was dan ook hun "thuis
haven": alle stoomlocs moesten er
periodiek komen voor groot onderhoud,
reparatie enz. Daarvoor is die werk
plaats in 1884, dus bijna een eeuw
geleden, geopend. Gaandeweg kreeg
ze een oppvervlak van 57.000 m2; mag
er zijn, zou ik zeggen.
Ook toen de SS. veranderde in PNKA.
en later in PJKA. bleef het druk in die
werkplaats. Want toen kwamen de niet
minder fraaie Krupp-locs (4 drijfassen).
In die tijd telde de "Balai Yasa" (werk
plaats) niet minder dan 2500 arbeiders.
Evenwelhet kan verkeren.
Evenals in Nederland, werd ook op
Java alle tractie gemoderniseerd: de
stoomlocs werden gaandeweg afge
dankt en vervangen door diesellocs.
En die kregen niet Madiun als thuis
haven, maar de werkplaats Mangga-
rai, die met nieuwe installaties werd
uitgerust voor onderhoud en reparaties
van de diesels I
Kasian Madiun nog maar 644 arbei-
dars over, de meeste hallen zijn ver
laten, wel gevuld met tientallen oude
stoomlocs, die hun begrafenis afwach
ten in de smeltovens van Krakatau
Steel in Cilegon.
Maarnieuwe hoop gloort aan. Om
de overgebleven arbeiders aan het
werk te houden, en niet te ontslaan,
liet de directie een goederenwagen
maken uit oud materiaal en onderdelen.
Het lukte heel redelijkDaarna een
personenrijtuig; en ook dat lukte. Of
schoon men inzag, dat men betere en
modernere apparatuur nodig zou heb
ben.
De hoge bazen in Bandung kregen
interesse in dit experiment, en begon
nen te rekenen. Tot dan toe moesten
alle wagens worden besteld in West-
Duitsland, Japan, Yoegoslavië, en Zuid-
Korea, tegen niet geringe kosten. Een
enkel eenvoudig personenrijtuig kostte
25.000 dollar 150 miljoen rupiah);
voor datzelfde geld zouden wel drie
wagons in Madiun zelf gefabriceerd
kunnen worden. Er werden grote plan
nen gemaakt en aan de Regering voor
gelegd. Resultaat?
In augustus 1981 is officieel de PT.
Inka (Industri kereta-api) opgericht, fa
briek van spoorwegmaterieel met een
kapitaal van 60 miljard Rp., die de
Balai Yasa van Madiun overneemt. Het
is een zelfstandige dochtermaatschap
pij, maar de PJKA. is haar enige "con
sument".
Eerste order: 400 vrachtwagens, 44
personenrijtuigen, en 106 dieselrijtui-
Op speciaal verzoek
nu geregeld SPEKKOEK
verkrijgbaar.
f 20,per stuk.
Zelf halen, wordt niet verzonden!
gen. Nieuwe fabrieksapparatuur ter
waarde van 18 miljard rupiah is in Ja
pan besteld. Bij vol bedrijf denkt men
aan een jaarproductie van 350 vracht
wagens, 150 personenrijtuigen, en 20
dieselrijtuigen. En zo zullen hopelijk
binnen weinige jaren de treinreizigers
ergens op hun wagen een plaatje of
schildering vinden: "Made by INKA
Madiun".
BATAVIA
JAKARTA
REÜNIE '82
datum zaterdag 11 september 1982
plaatsNederlands Congresgebouw,
Carousselzaal, Den Haag
Van Leo Jacobs (wie kent hem niet?)
van het reünie-comité kregen wij een
enthousiast rapport van de talloze blij
de reacties van oud-Batavianen die
kennelijk allen gewacht hadden op
eindelijk een reünie van hun stad. Het
comité krijgt brieven uit de hele we
reld, vele uit Amerika, Canada en
Australië.
Men heeft nu de brochures klaar liggen
met de nodige inlichtingen. Wanneer
U het comité een brief stuurt met een
ingesloten, aan U zelf geadresseerde
en gefrankeerde (65 cent) enveloppe,
krijgt U de brochure thuis gestuurd.
Met een paar helpers is Leo al be
gonnen met het registreren van de
reünisten. Het adres van het comité is:
Leo Jacobs, Enschedelaan 63, 2541 CH
's-Gravenhage.