KORTE BERICHTEN UIT INDONESIË
INDISCHE
EETGELEGENHEID
Net zo lekker als
bij Ma
INDISCH
FAMILIE ARCHIEF
Prinsestraat 104, Den Haag
Telefoon 070-65 43 98
Maansverduistering 1983
Haast U! In juni 1983 zal Indonesië in
ieder geval door minstens 6500 toeris
ten bezocht worden voor de maans
verduistering die op 11 juni 1983 zal
plaatsvinden. De laatste totale maans
verduistering vond plaats op 9 mei
1929. Mochten er liefhebbers zijn die
volgend jaar niet kunnen komen, dan
kunnen zij de volgende verduistering
afwachten die is voorspeld op 18 maart
1988. De Oost Preanger, Midden- en
Oost Java (noordelijk gedeelte), Zuid
en Midden Sulawesi en een stuk van
Nieuw Guinea zullen op 11 juni 1983
volledig verstoken zijn van maanlicht.
Observatieposten zullen worden inge
richt in (de omgeving van) Solo, Yogya-
karta (leuk voor Rogier Tuban, Ma-
lang en Surabaya. Het slaan op de
"bedug" zal op die avond wel niet van
de lucht zijn.
Nationale Volksgezondheid
Uit de laatste onderzoekingen Is ge
bleken dat het kindersterftecijfer nog
te hoog ligt. 100 op de 1000 geboren
kinderen sterft op jonge leeftijd. Men
wil trachten het sterftecijfer rond het
jaar 2000 verlaagd te hebben tot 40 op
de 1000. Het algemene sterftecijfer ligt
thans op 12,48 op de 1000. Het ge
boortecijfer 35,09 op de 1000 Voorts
is bekend geworden da het aantal
"Ahli Bedah Anak" (kinder-chirurgen)
nog schrikbarend laag is. Er zijn er
momenteel slechts 10. Opmerking
vooral in de kampong is het altijd weer
opvallend hoe gemakkelijk over "ke-
matian" wordt gesproken. "En hoeveel
kinderen heeft Ibu?" "5, tetapi mati
satu, jadi tinggal 4." In deze volgorde
wordt je dan het kindertal opgegeven.
Zonder enige bewogenheid. Het aantal
anakjes is onderdaad gigantisch, dat
valt iedere bezoeker weer op. Een veel
gehoorde "standaardgrap" is ook vaak,
pratende met de man in de straat over
de ontwikkeling van de industrie
"Sebenarnya produksi nomor satu di
Indonesia adalah anak, Tuan
Dubbeldekbussen
De vorig jaar in gebruik genomen
(jammer, ondanks de goede voor
nemens zie je toch alweer heel wat
bussen met kapotgereden seinlampjes
e.d"bis bis tingkat", zoals ze
hier worden genoemd, blijken een
groot succes te zijn. De bussen werden
door het Indonesische assemblage be
drijf AMALGAM opgebouwd. Alhoewel
de carrosserie praktisch hetzelfde is,
werd er voor twee merken gekozen,
t.w. British Leyland en Volvo. Het ver
haal gaat, dat laatst bij het busstation
een desaman in zo'n gevaarte stapte,
naar boven liep, rondkeek en wat on
zeker weer terugliep I De conducteur
vroeg verbaasd waarom hij niet ging
zitten. Het antwoord was: Ah, ngak
jadi ahhabis bis bohong, ngak
ada sopir
Jammer is wel dat er veel takken ge
snoeid moesten worden, daar deze
voortdurend tegen de bussen aansloe
gen. Het is verheugend te zien dat
vooral Kebayoran weer hogere bomen
kent waardoor het er "adem" is. Dit
in tegenstelling tot Menteng en Kota
waar het hoe langer hoe grauwer be
gint te worden.
Weer flats voor Jakarta
Het enorme inwonersaantal en de
steeds verder toenemende urbanisatie
maakt flatbouw noodzakelijk. Het eer
ste flat complex in Tanah Abang is een
succes gebleken. Nu is het qua leef
klimaat, steeds verder verslechterende
Kebon Kacang aan de beurt. In maart
1982 zal de eerste steen worden ge
legd voor een nieuw complex. Hiervoor
zullen gedeelten van deze wijk ont
ruimd dienen te worden. De bevolking
zal Rp.40.000,per m2 ontvangen. To
taal is voor schadevergoeding 1,2 mil
jard uitgetrokken.
Op zoek naar Japanse oorlogsschat
Op 19 maart j.l. is een begin gemaakt
met de ontsluiting van een door drie
gangen te bereiken grot in de buurt
van Padang, t.w. in de GUNUNG TIGO-
buurt. De operatie staat onder leiding
van hadji Sjamsuddin, een van de 12
ontsnapte Heiho's, die met een grote
groep heiho's hielp de gangen te con
strueren. Hiermede werd begonnen in
het begin van 1945; het werk was ge
klaard in juli van dat jaar. Het aantal
ziektegevallen was legio en het sterfte
cijfer moet zeer hoog geweest zijn. De
voedig bestond soms uit slechts één
maiskolf per dag. De hadji weet zich
te herinneren dat in de vastenmaand
van 1945 de Jap een groot aantal kist
jes (ter grootte van een auto-accu) in
de grot liet brengen. Een kistje werd
door 8 personen gepikuld. Vervolgens
werden de drie ingangen met dynamiet
opgeblazen. Hierna begon de Jap een
slachting onder de "ooggetuigen"!
Twaalf man wist te ontkomen. Het
sterke vermoeden bestaat thans dat
het om een goudschat gaatHeeft
iemand zijn ideeën hierover
Volgens de geldende wet is 50 procent
van de gevonden schatten voor de vin
der en 50 procent voor de grondeige
naar. Is de laatste de Staat, dan gaat
de opbrengst naar het Departement
van Financiën. Oudheidkundige vond
sten komen echter altijd aan de Staat,
zo was nog te lezen in het voorpagina
artikel
Afwachten maar.
Hadjivaart-tarieven vastgesteld
Sedert enige jaren zijn de hadjivaarten
volledig in overheidshanden. Dit heeft
vele voordelen. De merendeels zeer
simpele deelnemers, die dus vaak nog
nooit verder reisden dan een naburige
desa en thans met allerlei moderne
zaken, als vliegtuigen, moderne accom
modaties (toiletten, sloten op de deu
ren, wastafels, enz.) worden geconfron
teerd, kunnen op deze manier groeps
gewijs worden voorbereid op de reis
en tevens begeleid worden. U heeft
geen idee wat voor een eenvoudige
lieden de reis vaak aanvaarden. De
meeste hadji vliegtuigen zien er dan
ook niet uit na een paar vluchten
Vandaar dat het sinds vorig jaar strikt
verboden is om rantangs e.d. als
handbagage mee te nemen, maar toch
Ik meen, twee jaar geleden moest
een voor deze vluchten gebruikt gloed
nieuw Garuda-toestel na enige reizen
volledig opnieuw gestoffeerd worden
Aan de andere kant is het begeleiden
natuurlijk ook niet onaantrekkelijk voor
de staatskas. Enfin, de tarieven zijn dit
jaar vastgesteld op Rp. 2.110.000,per
persoon (reiskosten begeleiding).
Wat dat laatste betreft, enige tijd vóór
het vertrek naar Mekka worden de
bedevaartgangers ondergebracht in
bepaalde complexen waar zij een
stoomcursus krijgen omtrent de te
maken reis. Alhoewel de KORAN het
uitdrukkelijk verbiedt, blijken toch jaar
lijks weer vele desamensen zich diep
in de schulden te steken of zelfs al
hun bezittingen te verkopen.
Toch is het soms geweldig om te zien
dat mensen werkelijk een leven lang
toeleven naar de GROTE REISik
heb er velen zo ontmoet. De zeereizen
zijn helemaal afgeschaft en zullen, in
dien weer ingevoerd, duurder uitkomen
dan een vliegreis.
SI BANGAU - JAKARTA
Vreelandsestraat 14
2574 RX DEN HAAG
In verband met werkzaamheden
is het Indisch Familie Archief
voorlopig tot nader bericht ge
sloten.
Telefoon 070 - 65 50 68
20