KORTE BERICHTEN UIT INDONESIË INDISCHE EETGELEGENHEID Net zo lekker als bij Ma INDISCH FAMILIE ARCHIEF Prinsestraat 104, Den Haag Telefoon 070-65 43 98 Maansverduistering 1983 Haast U! In juni 1983 zal Indonesië in ieder geval door minstens 6500 toeris ten bezocht worden voor de maans verduistering die op 11 juni 1983 zal plaatsvinden. De laatste totale maans verduistering vond plaats op 9 mei 1929. Mochten er liefhebbers zijn die volgend jaar niet kunnen komen, dan kunnen zij de volgende verduistering afwachten die is voorspeld op 18 maart 1988. De Oost Preanger, Midden- en Oost Java (noordelijk gedeelte), Zuid en Midden Sulawesi en een stuk van Nieuw Guinea zullen op 11 juni 1983 volledig verstoken zijn van maanlicht. Observatieposten zullen worden inge richt in (de omgeving van) Solo, Yogya- karta (leuk voor Rogier Tuban, Ma- lang en Surabaya. Het slaan op de "bedug" zal op die avond wel niet van de lucht zijn. Nationale Volksgezondheid Uit de laatste onderzoekingen Is ge bleken dat het kindersterftecijfer nog te hoog ligt. 100 op de 1000 geboren kinderen sterft op jonge leeftijd. Men wil trachten het sterftecijfer rond het jaar 2000 verlaagd te hebben tot 40 op de 1000. Het algemene sterftecijfer ligt thans op 12,48 op de 1000. Het ge boortecijfer 35,09 op de 1000 Voorts is bekend geworden da het aantal "Ahli Bedah Anak" (kinder-chirurgen) nog schrikbarend laag is. Er zijn er momenteel slechts 10. Opmerking vooral in de kampong is het altijd weer opvallend hoe gemakkelijk over "ke- matian" wordt gesproken. "En hoeveel kinderen heeft Ibu?" "5, tetapi mati satu, jadi tinggal 4." In deze volgorde wordt je dan het kindertal opgegeven. Zonder enige bewogenheid. Het aantal anakjes is onderdaad gigantisch, dat valt iedere bezoeker weer op. Een veel gehoorde "standaardgrap" is ook vaak, pratende met de man in de straat over de ontwikkeling van de industrie "Sebenarnya produksi nomor satu di Indonesia adalah anak, Tuan Dubbeldekbussen De vorig jaar in gebruik genomen (jammer, ondanks de goede voor nemens zie je toch alweer heel wat bussen met kapotgereden seinlampjes e.d"bis bis tingkat", zoals ze hier worden genoemd, blijken een groot succes te zijn. De bussen werden door het Indonesische assemblage be drijf AMALGAM opgebouwd. Alhoewel de carrosserie praktisch hetzelfde is, werd er voor twee merken gekozen, t.w. British Leyland en Volvo. Het ver haal gaat, dat laatst bij het busstation een desaman in zo'n gevaarte stapte, naar boven liep, rondkeek en wat on zeker weer terugliep I De conducteur vroeg verbaasd waarom hij niet ging zitten. Het antwoord was: Ah, ngak jadi ahhabis bis bohong, ngak ada sopir Jammer is wel dat er veel takken ge snoeid moesten worden, daar deze voortdurend tegen de bussen aansloe gen. Het is verheugend te zien dat vooral Kebayoran weer hogere bomen kent waardoor het er "adem" is. Dit in tegenstelling tot Menteng en Kota waar het hoe langer hoe grauwer be gint te worden. Weer flats voor Jakarta Het enorme inwonersaantal en de steeds verder toenemende urbanisatie maakt flatbouw noodzakelijk. Het eer ste flat complex in Tanah Abang is een succes gebleken. Nu is het qua leef klimaat, steeds verder verslechterende Kebon Kacang aan de beurt. In maart 1982 zal de eerste steen worden ge legd voor een nieuw complex. Hiervoor zullen gedeelten van deze wijk ont ruimd dienen te worden. De bevolking zal Rp.40.000,per m2 ontvangen. To taal is voor schadevergoeding 1,2 mil jard uitgetrokken. Op zoek naar Japanse oorlogsschat Op 19 maart j.l. is een begin gemaakt met de ontsluiting van een door drie gangen te bereiken grot in de buurt van Padang, t.w. in de GUNUNG TIGO- buurt. De operatie staat onder leiding van hadji Sjamsuddin, een van de 12 ontsnapte Heiho's, die met een grote groep heiho's hielp de gangen te con strueren. Hiermede werd begonnen in het begin van 1945; het werk was ge klaard in juli van dat jaar. Het aantal ziektegevallen was legio en het sterfte cijfer moet zeer hoog geweest zijn. De voedig bestond soms uit slechts één maiskolf per dag. De hadji weet zich te herinneren dat in de vastenmaand van 1945 de Jap een groot aantal kist jes (ter grootte van een auto-accu) in de grot liet brengen. Een kistje werd door 8 personen gepikuld. Vervolgens werden de drie ingangen met dynamiet opgeblazen. Hierna begon de Jap een slachting onder de "ooggetuigen"! Twaalf man wist te ontkomen. Het sterke vermoeden bestaat thans dat het om een goudschat gaatHeeft iemand zijn ideeën hierover Volgens de geldende wet is 50 procent van de gevonden schatten voor de vin der en 50 procent voor de grondeige naar. Is de laatste de Staat, dan gaat de opbrengst naar het Departement van Financiën. Oudheidkundige vond sten komen echter altijd aan de Staat, zo was nog te lezen in het voorpagina artikel Afwachten maar. Hadjivaart-tarieven vastgesteld Sedert enige jaren zijn de hadjivaarten volledig in overheidshanden. Dit heeft vele voordelen. De merendeels zeer simpele deelnemers, die dus vaak nog nooit verder reisden dan een naburige desa en thans met allerlei moderne zaken, als vliegtuigen, moderne accom modaties (toiletten, sloten op de deu ren, wastafels, enz.) worden geconfron teerd, kunnen op deze manier groeps gewijs worden voorbereid op de reis en tevens begeleid worden. U heeft geen idee wat voor een eenvoudige lieden de reis vaak aanvaarden. De meeste hadji vliegtuigen zien er dan ook niet uit na een paar vluchten Vandaar dat het sinds vorig jaar strikt verboden is om rantangs e.d. als handbagage mee te nemen, maar toch Ik meen, twee jaar geleden moest een voor deze vluchten gebruikt gloed nieuw Garuda-toestel na enige reizen volledig opnieuw gestoffeerd worden Aan de andere kant is het begeleiden natuurlijk ook niet onaantrekkelijk voor de staatskas. Enfin, de tarieven zijn dit jaar vastgesteld op Rp. 2.110.000,per persoon (reiskosten begeleiding). Wat dat laatste betreft, enige tijd vóór het vertrek naar Mekka worden de bedevaartgangers ondergebracht in bepaalde complexen waar zij een stoomcursus krijgen omtrent de te maken reis. Alhoewel de KORAN het uitdrukkelijk verbiedt, blijken toch jaar lijks weer vele desamensen zich diep in de schulden te steken of zelfs al hun bezittingen te verkopen. Toch is het soms geweldig om te zien dat mensen werkelijk een leven lang toeleven naar de GROTE REISik heb er velen zo ontmoet. De zeereizen zijn helemaal afgeschaft en zullen, in dien weer ingevoerd, duurder uitkomen dan een vliegreis. SI BANGAU - JAKARTA Vreelandsestraat 14 2574 RX DEN HAAG In verband met werkzaamheden is het Indisch Familie Archief voorlopig tot nader bericht ge sloten. Telefoon 070 - 65 50 68 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1982 | | pagina 20