IETS OVER HET MAHABHARATA ONZE "POEKOEL TEROES POT" 178.818,26 zichtelijker voor te stellen of te rang schikken. Misschien was er dan ook nog een onmisbaar alfabetisch register bij gekomen, dat men nu erg mist. Veel leesbaarder is het door prof. dr. A. J. Bernet Kempers vlot geschreven opstel "Het Bataviaasch Genootschap van 1778", dat in het historisch maand schrift "Spiegel Historiael" van maart 1979 is afgedrukt. Het is een aardig, rijk geïllustreerd verhaal geworden. Het strekt zich uit over twee eeuwen, dus langer dan het Genootschap in feite bestaan heeft, maar is dan ook heel wat minder gedetailleerd, dan het zware deel van mr. der Kinderen. Dit laatste is overigens ook geïllustreerd met vier fotogravures uit Parijs, naar originelen van een Bataviase fotograaf. (STICHTING STEUNFONDS TIJDSCHRIFT MOESSON) Het feitelijke saldo per 1-1-'81 op de Rijkspost spaarbank bedroeg 60.025, In 1981 van Tjalie Robinson B.V. van lezers ontvangen bijdragen 10.088,63 Rente over R.P.S. rekening no. 988.24.348 4.907,75 Rente over elders belegd kapitaal f 6.296,88 Gedeeltelijke aflossing van het belegde kapitaal f 2.500, Saldo elders belegd kapitaal 95.000,— Inschrijvingskosten bij Kamer v. Koophandel Fabrieken 54, Kapitaalkorting i.v.m. uitbeta ling zonder opzeggingstermijn van 35.000,zijnde tijde- lening aan Tjalie Robinson B-V. 637,44 f 691,44 f 178.818,26 - f 691,44 f 178.126,82 Het saldo van de R.P.S. rekening no. 988.24.248 waarop alle Poekoel Te- roes bijdragen worden ge stort, gaf een saldo per 1-1-82 aan van 81.799,77 Van door Tjalie Robinson B.V. in 1981 van lezers ontvangen bijdragen ad f 10.088,63 werd eerst in 1982 op rekening no. 988.24.248 overgeschreven f 1.327,05 Het feitelijke saldo per 1-1-'82 op de R.P.S. reke ning bedraagt derhalve 83.126,82 Saldo belegd kapitaal f 95.000, Saldo f 178.126.82 India's heldenepos over het grote geslacht der Bharata's. Moesson kan zeer inspirerend werken. Zo hebben de artikelen in Moesson nr. 15 van 15 maart '82, "Semar en zijn zonen" en "Send in the clowns", mij doen be sluiten enkele schetsen te brengen over genoemd heldenepos. Welke waarde hebben heldendichten, sagen, legenden en sprookjes, waar over men zo vaak geneigd is de schou ders op te halen. Evenals de individuele mens zich ont wikkelt van kleuter tot volwassene, zo is het ook de totale mensheid vergaan. De mensheid als geheel heeft ook zijn kleuterperiode doorgemaakt. Het was die tijd waarin de mens door grote leermeesters werd opgevoed door middel van eerder vermelde helden dichten, sagen, enz., waarmee het ge voel voor moraal werd bijgebracht. Ja, eerst alleen maar het gevoel, begrij pen kon men het nog niet. Hoe voeden wij onze kleuter op, bren gen wij hem bij moraliteit, de idee: goed en kwaad. Op zijn gevoel werken wij. We vertellen hem het sprookje van Roodkapje. De boze wolf die het on gehoorzame kind verslindt. Het gevolg van het kwaad. Het kind dwaalt af, luistert niet naar goede raad, het wijkt van de rechte weg af. Ook Jezus leerde het volk in zijn tijd met behulp van gelijkenissen. Zo werd ook het Mahabharata gegeven ter op voeding van het volk van India. Uit dit heldenepos zal ik verschillende schets" jes vertellen. Hier volgt dan het begin. Santanu, koning van Hastinapura, stond in gepeins verzonken. Plots schrok hij op Een groot licht ver scheen. In dat licht een vrouwenge stalte, wonderschoon. De godin Ganga in mensengedaante. Verrukt was San tanu van haar schoonheid. Dit wezen moest de zijne worden I "Schone vrouw, wie ge ook zijt, word mijn gemalin." Liefdevol zag Ganga hem aan. Graag nam ze zijn aanzoek aan, maar op enkele voorwaarden. Nooit mocht Santanu vragen wie ze was of waar ze vandaan kwam. Nooit mocht hij vragen naar het "waarom" van haar handelingen. Nooit mocht de koning haar in de weg staan, wat ze ook zou doen, goed of kwaad. En nooit mocht hij vertoornd op haar zijn. Mocht hij ooit zijn belofte breken, dan zou Ganga voorgoed uit zijn leven ver dwijnen. Het huwelijk werd gesloten. Lange tijd leefde het paar gelukkig. En toch handelde Ganga heel wonder lijk. Telkens als er een kind geboren werd haastte Ganga zich naar de Ganges, wierp de kleine in de stroom en kwam dan met haar liefste glimlach bij de koning terug. Elke keer was Santanu met afschuw vervuld. Maar had hij Ganga niet beloofd haar nooit te zullen vragen naar het "waarom" van haar daden, nooit vertoornd op haar te zijn Zeven maal had het vreemde gebeuren plaats. Toen werd het achtste kind geboren. Wederom een zoon. Weer stond Gan ga op het punt de kleine in de Ganges te werpen. Maar nu werd het Santanu te veel I Streng gebood hij Ganga te stoppen Doch hiermee verbrak hij de belofte eens aan zijn gemalin gedaan. Zij zou hem nu voor goed verlaten. Maar voordat zij vertrok vertelde zij hem het volgende Zij was de godin Ganga. Zij was op aarde gekomen om geboorte te geven aan acht zoons. Eens waren zij dewa's in het rijk der goden. Uit hebzucht van de vrouw van één hunner beroofden zij een oude wijze kluizenaar van zijn hei lige koe, wier melk hem onsterfelijkheid gaf. De wijze sprak een vloek over de acht broers uit. Als straf zouden zij als mens op aarde moeten leven. Door smeekbeden van Ganga werd hun straf echter verlicht. Aan zeven van hen werd de straf ten dele kwijtgescholden, maar de achtste, de bedrijver van het kwaad, moest de vloek volledig onder gaan. Zo kwam het dat door Ganga's vreem de daden zeven zonen direct na de geboorte verlost werden van het aard se bestaan. De achtste zoon echter kon het lot van het mens-zijn niet be spaard worden. Dat moest deze zoon, Devavrata, volledig doormaken. Ganga zou hem meenemen en hem opvoeden. Eens zou ze hem bij Santanu terug brengen. Zo plotseling als Ganga in Santanu's leven gekomen was, zo plotseling ver dween ze weer, met Devavrata. VG. (Wordt vervolgd) HOTEL "DE RUITER" HOUTHEM bij Valkenburg (Z.L.), St. Gerlach 43 tel. 04406-4 03 18 Riant uitzicht op het Geuldal doet denken aan de mooie rustige om geving van de Preanger Zeer geschikt voor diegenen die op me disch advies een rustkuur moeten onder gaan Met dieet-patiênten wordt rekening ge houden Alle kamers centraal verwarmd en voorzien van warm en koud stromend water. Prijzen per persoon en per dag; incl. be diening en B.T.W. Logies met ontbijt f 27.50 p.p.p.d. Half pension f 37,50 p.p. p.d. Kamer met douche en tollet, logies met ontbijt f 35,p.p.p.d. Kamer met dou che en tollet half pension f 45,p.p.p.d.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1982 | | pagina 8