Daar waar de Roepit in de Rawas, een zijrivier van de grote Moesi, stroomt, ligt Moeara Roepit. Alleen in de regentijd is deze plaats door hekwielers vanuit Palembang te bereiken. Ja, een raderboot, zoals die vroeger op de Missisippi voer. Na ongeveer 3 dagen varen werd in Moeara Roepit overgestapt op een geriefelijke prauw, die de rei ziger de 20 kilometers stroomopwaarts naar Soeroelangoen bracht. Het roeien tegen de stroom in vergde wel zes tot zeven uur. Wilde de bezoeker tijd besparen, dan klom hij op de fiets en langs de enige weg dwars door bossages bereikte hij in 2 uur Soeroelangoen. Als hij een auto had maar die bezat Aardeman niet, de nieuwe adspirant-contro- leur, die zich nu wnd. controleur mocht noemen. Soeroelangoen was op twee manieren vanuit Pagar Alam te bereiken. Of van Pagar Alam per A.D.S.S.-auto naar Lahat en Moeara Enim en daar overnachten. Dan per spoor naar Kertapati, dat was het eindpunt en tenslotte per prauw over de kilometer-brede Moesi naar Palembang. Daar weer overnachten en vervolgens per hekwieler - 3 maal over nachten - via Sekajoe naar Moeara Roepit. Dan weer per rar Palembang Moesi Traw Lopboek LinggatL Lahat Teolng Tinggi Bovenstaand kaartje geeft een indruk met welke hindernissen de reis van Pagar Alam naar Soeroelangoen gepaard ging. prauw of per fiets naar Soeroelangoen. Dat duurde in totaal vijf dagen. Op de tweede manier - per auto naar Tebing Tinggi - Moeari Bliti - Loeboek Linggau - Trawas - Moeara Roepit - met drie afschuwelijke overvaarten per pont - en tenslotte Soeroelangoen. Een litanie van namen, waarbij het "bid voor ons" geen luxe was, op deze oncomfortabele reis Deze rit duurde één lange dag van 10 uur rijden en varen en fietsen en je kwam gerad braakt aan, want de wegen na Trawas hadden meer weg van karresporen. Meestal werd in Moeara Bliti over nacht om de botten, die door het rij den danig waren ontregeld, weer enigs zins op hun plaats te krijgen. Bezat men geen auto, dan moest het laatste stuk per fiets of prauw worden afge legd. De reis naar Soeroelangoen. Aardeman maakte zich op om naar zijn nieuwe standplaats te reizen en liet vrouw en baby achter. Die zouden la ter komen als er vendutie was gehou den. Een verrukkelijke instelling in In- dië: altijd iets te kopen of te verkopen en dan kun je opnieuw tweedehands spulletjes aanschaffen. De lèlang was altijd van verre te horen door het ge- gembreng op de gong, die zo'n ge legenheid luid adverteerde. De controleur Van Roon sendiri bracht Aardeman naar Tebing Tingi. Daar nam de laatste afscheid van zijn baas, on der wie hij anderhalf jaar had gediend en die hem de eerste klappen van de bestuurszweep had bijgebracht. Hij was hem dra vergeten, geabsorbeerd als hij was in zijn nieuwe werk. De gezaghebber van Tebing Tinggi bracht hem naar Moeara Bliti. Daar werd overnacht. De volgende dag bracht de controleur van Moeara Bliti hem per auto naar Moeara Roepit, langs Loeboek Linggau - Trawas - Aardeman trachtte in de hotsende auto de namen te vertalen: Loeboek was een diepte maar Trawas kon hij niet thuisbrengen. Ze reed hij door dalen, langs doesoens en op smalle wegen, dwars door een stuk bos en over rivieren. De droge tijd was aangebroken, onaangenaam door de stofwolken, die de auto omwolkte als een vuilgrijze bruidssluier. Eén ge luk - geen modderpoelen die de wegen anders onbegaanbaar maakten. Maar het afdalen met de auto naar de diep liggende riviertjes kon alleen als de auto met een dikke kabel aan een boom was verbonden. Men deed er verstandig aan deze manipulatie van de weg af te aanschouwen. Bij Moeara Roepit werd de auto over gezet op een vlot van bamboe, dat een soort pont moest verbeelden. Aarde man zag dat de wielen van de auto in het water stonden, zo'n diepgang maakte dit vervoermiddel, terwijl de krokodillen deze vaart langzaam volg den en zij elk moment te water dreig den te geraken! Een half uur later be reikten zij Soeroelangoen. De tocht was volbrachtIn korte tijd nog wel. Anders zou hij eerst naar Palembang hebben moeten reizen om daarna via de Moesie en de Rawas bij zijn stand plaats aan te komen. Dat zou vijf da gen geduurd hebben. Nu waren hier mee slechts twee dagen gemoeid. Soeroelangoen was de hoofdplaats van de Onderafdeling Rawas van de Residentie Palembang, waar pas in 1853 het Europese bestuur werd inge voerd. (wordt vervolgd) Op bovenstaande groepsfoto uit de dertiger jaren staan personeelsleden van de Gouv. Marine of de politie met hun echtgenoten afge beeld. Met het oog op de bestemming van dit document worden betrokkenen verzocht reacties te richten aan de heer P. M. Adriaanse, Cronenburg 134, 1081 GN Amsterdam. 10

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1982 | | pagina 10