Geen titel? Wat dan? V, De Sekolah Tehnik Tinggi (Technische Hoge School) in Bandung. Opschudding onder de Bandungse studenten In Indonesië kwam op 6 juni 1981 een gezamenlijk besluit af van de Minis ters van Onderwijs en van Industrie, waarbij de naam van een onderwijs instelling wordt veranderd. Het Institut Teknologi Tekstil (ITT) heet voortaan Sekolah tinggi teknologi tekstil (SI I I Dit besluit bracht grote opschudding onder de studenten. De reden was dat het I.T.T. het recht had academische graden of titels te geven en de S.T.T.T. (Hogeschool voor Textiel Technologie) niet meer. Een zware slag voor de jon gelui die zich hiermede de kans ont nomen zien om straks te kunnen pron ken met de afkorting S.Teks (Sarjana Tekstil) achter hun naam. De zucht naar titels Het is geen geheim dat men ook in Indonesië gek is op titels. Zo men geen adellijke of ambtstitel heeft, dan moet men toch zeker een universitaire of academische graad hebben om zijn naam daarmede op te sieren. Maar is het in Nederland zo veel anders? Ook hier geeft het toch zo veel meer aan zien wanneer je op je naamkaartje kunt laten drukken: Dr. of Drs., Ir. of Mr. Hoe meer van deze afkortingen, hoe beter. Ook in Indonesië is dat zo, alleen zijn daar meer mogelijkheden om je presti ge met die afkortingen op te bouwen. Elke iets hogere studie-met-succesvol- examen geeft daar het recht een acro nym (letterwoord) vóór of achter je naam te plaatsen, waarvoor je gepaste bewondering verwacht. Dr. en Ir. kent men ook in Indonesië. Aan ons Drs. (doctoraal met scriptie) beantwoordt S. of Sarj. (Sarjana). In Nederland is Bacc. of Cand. praktisch al verdwenen, maar in Indonesië is het aantal dat zich Sarjana Muda (S.M.) mag noemen, niet meer te tellen. En zeer geliefd is de titel Sarjana Hukum (S.H.), dat met onze Mr. gelijkstaat. Gecombineerd met de aanduiding van de studierichting of van de betrokken onderwijsinstelling krijgen wij dan naamsversieringen zoals: Sm.Ped. Sarjana Muda Pedagogie; Sm.AP Sarjana Muda Akademie Pe- layaran; Bc.Ac.P. Bachelor Academi Pos S I K. Sarjana llmu Kepolisian S.Teks Sarjana Tekstil en nog tientallen meer. Leken in het vak kijken misschien met ontzag tegen deze afkortingen aan, wie echter door deze versierselen heen kan prikken, zal dikwijls glimlachen; bij een enkele zijn petje afnemen voor de inspanning die er achter verscholen zit. Vanwege de opkomende wildgroei van allerlei academies op verschillend ni veau en onder verschillende departe menten, werd bij Presidentieel Besluit aan het Departemen Pendidikan (Dep. van Onderwijs) de uitsluitende compe tentie gegeven het formele onderwijs aan al die instellingen te regelen, eisen voor de leergangen te stellen en te bepalen welke graad al of niet ver leend kan worden, of eventueel reeds verleende graden al of niet te erken nen vanwege hun maatschappelijk ef fect. De laatste jaren werd het beleid van het Dep. Pendidikan nog strakker aangehaald door het afbakenen van strikt universitaire naast niet-universi- taire (academische) programma's. Universitaire opleidingen: - Program sarjana. Via sarjana muda tot het doctoraal examen. - Program pasca sarjana post-gra duate study (op praktische be kwaamheid gericht). B.v. een student in de medicijnen die na zijn doctoraal zich eerst moet bekwamen alvorens het arts-brevet te halen. - Program doktor. Afgesloten met een wetenschappelijke dissertatie. Al deze programma's worden op de erkende universiteiten gevolgd en op de daarmee gelijkgestelde instituten. Op lager niveau wordt het z.g. "Pro gram diploma" gevolgd. Een gerichte studie op het verkrijgen van vakbe kwaamheid en onderverdeeld in vijf fasen: I - II en III, en Specialis 1 en 2. Dit Program Diploma, ook wel ge noemd "Program Terminal" wordt ge volgd op de Hogescholen. De beroering onder de studenten Nu terug naar de aanhef van dit ar tikel: de onrust bij de Bandungse stu denten, die ontdekten dat de S.T.T.T. (Hogeschool voor Textiel Technologie) geen academische titels of graden kan verstrekken. Voor alle duidelijkheid moet men we ten dat het hier niet gaat om het In stitut Teknologi Bandung, de vroegere Technische Hogeschool. Dit I.T.B. kan alle academische graden in de tech nische wetenschappen verlenen. Het betreft hier een speciale school voor textiel, eveneens een voortzetting van een equivalente instelling uit de Ne derlandse tijd, en opgericht in 1922. Wij schreven dat het besluit om de naam van het Institut Teknologi Tek stil (I.T.T.) te veranderen in Sekolah Tinggi Teknologi Tekstil (S.T.T.T.) ge nomen was door de Ministers van On derwijs en van Industrie samen. Ook in Nederland bestaan zulke op leidingen, maar zij komen weinig in het nieuws; zij staan organisatorisch en hiërarchisch niet onder het Dep. van Onderwijs, maar onder een ander De partement en zijn vaak alleen "interne" ambtsopleidingen. Zo was ook het ITT onderhorig aan het Dep. Perindus- trian, maar stond eveneens open voor abituriënten van de Middelbare School (SMA). In de jaren van zijn bestaan heeft het 1096 Sarjana Muda, en 120 S.Tek. afgeleverd. De studenten stuurden een delegatie naar Jakarta om te protesteren bij de Directeur-Generaal van het Hoger On derwijs, Prof. Tisna Amidjaja, ex-Rector van het I.T.B. in Bandung. Zij betoog den dat zij door deze verandering geen "wetenschapper" meer konden worden en dat zij daardoor op de maatschap pelijke ladder werden verlaagd. Prof. Tisna Amidjaja gaf hun beminne lijk maar duidelijk de motivering van het besluit: de omvang van het ITT (slechts twee richtingen) was te be perkt, het curriculum (leergang) vol deed niet aan de eisen van een weten schappelijke studie, briljante studie hoofden kunnen altijd overstappen naar een universiteit en wat het meeste aansprak: voor de afgestudeerden stond een mooie carrière open. In te genstelling tot de Universiteiten zijn de afgestudeerden van de S.T.T.T. verze kerd van direkte plaatsing in het be drijfsleven. De 550 textielfabrieken vechten om bekwame vakmensen en bekommeren zich niet om de titel Sar jana of Doctor. Men beschouwt die beroering onder de studenten als een storm in een glas water, die spoedig weggeëbd zal zijn. (lees verder volgende pagina onderaan) 26

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1982 | | pagina 26