Pasar Malam of een stukje Micro-economie BIJ DE VOORPLAAT VERBAZING, HERKENNING Een hele poos geleden deed een lezer het aardige voorstel om op de voorplaat af en toe ook eens een Indisch gezicht te zetten. "Er zijn zoveel mooie Indische meisjes (en hij bedoelde ook oude foto's) waarom zou den we daar niet trots op zijn?" Goed idee, maar goede ideeën hebben een aanloop nodig en deze foto lijkt mij een prachtige start. Een veelzeggende plaat bovendien, de uitdrukking op die beide ge zichten vertellen evenveel als een interview. Johan Ghijsels, die in de toekomst meer voor Moesson zal doen - zag deze lieve Indische dames op de laatste Pasar Malam Besar in Den Haag. Wat het opmerkelijke is? Het jonge meisje schijnt iets te herken nen, wat haar oma(?) enigszins verbaast. De pasar is ook niet met haar oud gewor den. L.D. "Wat een boer niet kent, lust (eet) hij niet Zou dat gezegde na het onstaan van de pasar malam in Nederland nog wel opgaan? In ieder geval een plaatje om bij te piekeren. Twee (eet) culturen hand in hand, patat en pisang goreng. Wat had u gehad willen hebben Foto door Johan Ghijsels geschoten op de Pasar Malam in Borne. (Onbekende dames, de originele foto kunt U bij de redactie Moesson opvragen. En bedankt voor het lenen van jullie lieve gezichten De pasar malam besar is weer voorbij. In 10 dagen heeft dit evenement 80.000 bezoekers getrokken. Dit jaar iets meer ouderen en iets minder jongeren. Omdat de Haagse pasar malam de enige echte heet te zijn en omdat het voor deze gelegenheid gemakkelijk is deze pasar symbool te stellen voor al die kleinere pasars, wil ik even bij het afgelopen evenement stilstaan. Een evenement, zeg dat wel. Ga maar na, heel die grote Houtrust moet je als organisatie toch maar zien te vullen met stands, artiesten en bezoekers. En dat, en alles wat er bij komt kijken, is voorwaar geen kleinigheid. Van een bezoeker mag en hoef je echter niet te verwachten dat hij hier (lang) bij stilstaat. Een bezoeker wil gewoon naar de pasar malam. En waarom wil hij dat? Stomme vraag natuurlijk, maar goed. Een Indo zit ergens thuis of in een tehuis. Hij is Indo en wil wat, het liefst iets Indisch. Die sfeer, die lucht, bekenden ontmoeten, dingen kopen, eten proeven, zomaar. Hij wil dus niet veel, niets bijzonders maar gewoon samen met anderen zich senang voelen. En dan leest hij dat er weer pm is. "Ajo" zegt hij tegen zichzelf of tegen wie naast hem zit en daar gaan ze. Met de trein, auto of tegelijk met een hele grote bus. ook de organisatie van de pm niet he lemaal voor niets wil werken. Onge twijfeld is er ook een brok idealisme maar dat schijnt toch aardig te botsen met commerciële belangen. Grote geld bedragen zijn in het spel en dus wordt besloten de deuren van de pm open te gooien voor iedereen. Ook het po diumprogramma moet voor de "buiten staanders" worden aangepast en dus krijg je op de drukste dagen (week ends) oorverdovend kabaal van pop groepen. Drie uren hebben deze nodig om hun apparatuur af te breken, dus u kunt nagaan. Dat alleen een handje vol Haagse punk-figuren zich bij dat kabaal amuseren, is blijkbaar niet be langrijk. En een Nederlander, waarom komt hij naar de pm? Nou, de pm is toch al een begrip en het is toch leuker en anders dan de Nederlandse beurzen: die sfeer en dat eten. En natuurlijk zijn er velen vroeger in Indië geweest. Bovendien, als je niets te doen hebt en je woont in de buurt dan ga je even en je bent toch even uit. Je ziet en hoort dan nog eens wat. Goed, even tot zover. Sluit nu even uw ogen en bezoek met mij de pm van zo'n 15-20 jaar terug. "Eheheh, Trui, jij, eindelijk zie ik je weer. En hoe"? Tjeplok, tjeplok. Of dit: "Aadoeh, kijk dan hier, kwe talam, zo lekker en daar, adoeh, martabak, zo heerlijk, kom dan, we gaan hier zitten". Al. Wat we zojuist zagen bestaat dus niet meer, is niet meer. Heel die sfeer, vooral bij het binnenkomen van de pm, dat welkome, dat thuis komen, is niet meer en daarvoor is niets in de plaats gekomen. Verarming. Oude Indo is niet meer of komt niet meer. En dan ook, de pm is niet nieuw meer. In elk ge hucht wordt iets dergelijks wel geor ganiseerd en in elk dorp heb je een toko waar je alles kunt kopen. Voor koejes hoef je niet meer naar het Haagje. Maar goed, we gaan verder. Er is dus een organisatie, die zich blijkbaar ten doel stelt jaarlijks een grote pm te organiseren. Een schoon streven voorwaar, want als je het goed aanpakt en een echte pm maakt, dan voorzie je in een grote en vooral diepe behoefte VAN INDO'S. Maar zoals gezegd, oude Indo komt niet meer en de jongeren, ach, die zijn niet zo ge motiveerd, evenmin als de "geassimi- leerden". Wie blijven, zijn Indo's, die koste wat kost een pm willen mee maken. Een loyale kleine groep (die alles slikt en wie je van alles in de maag kunt splitsen). Deze groep zet echter geen financiële zoden aan de dijk. Want let wel, voor niets gaat de zon op en tegenwoordig wil iedereen voor het minste geringste dik betaald worden. En ik kan me voorstellen dat "Ik heb je gewaarschuwd Toet, Zaterdag is altijd de drukste dag I" 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1982 | | pagina 2