PASAR MALAM PRO MEMORIA Terug naar zojuist. Er is dus die grote Houtrust die gevuld moet worden. Standhouders krijgen, is niet zo moei lijk. Er zijn genoeg (kleine) zelfstandi gen, van wie de living bestaat uit het verkopen van eten, schilderijen, kle ding, drop etc. Artiesten zijn er ook genoeg. Ze komen wel als ze maar dik betaald worden. Dat worden ze dan ook opdat de jeugd zal komen (meer inkomsten) (grote fout). En natuurlijk moet er ook wat "Indisch" zijn, maar wat is Indisch (daar gaan we weer). Eheh, eten. Ister, veel tentjes. Eheh, krontjong. Ister, concours. Eheheh, moeilijk deze. Na itoe, Indonesië. En dus komen er Indonesische artiesten, kunstenaars, dansers etc. we schieten al op. Vooruit, die Surinaamse tent kan er ook wel bij en die encyclopedie ook. En voor de autochtonen zonder enige fantasie natuurlijk wat kermisattracties. Zie hier, we zijn rond. Open die tent. En daar komt de loyale Indo en de be langstellende of de zich vervelende Nederlander, op naar de pasar malam. En laten er zoveel mogelijk bezoekers komen want de kosten moeten gedekt worden. Enorme kosten, ook voor de standhouders. Ook zij willen winst ma ken want zij staan daar ook niet meer voor hun lol (en dat is duidelijk merk baar: met een strak gezicht wachten ze passief af tot er iets gekocht wordt; er wordt niet meer gelachen). Verar ming. De kosten moeten gedekt wor den. De huur van de Houtrust, de tal loze voorzieningen en medewerkers, de peperdure "artiesten", de Indone sische gasten (tickets, verblijfkosten), public relations, administratie etc etc. Waar komt dat geld vandaan? Entree gelden en standverhuur. Een manchet berekening leert mij dat voor de orga nisatie de inkomsten rond de 1 miljoen gulden liggen. De uitgaven weet ik niet maar die zullen ook niet gering zijn. Omdat het mogelijk is dat er geen kip op de pm komt, moet men zich voor de risico's indekken: er wordt een en treeprijs bepaald en de standhuur, op basis van de grootte van de stand, wordt vastgesteld. En dat is ook niet gering. Dat beseffen de standhouders ook en zij willen de kosten er uit halen en als het kan ook winst maken. En dus zie je leuke prijzen. Gemiddeld 7 gulden voor 3 stokjes saté (vaak inderdaad niet te eten), 10 gulden voor een plukje bami of gado-gado, 2,50 voor een zielig pasteitje of een ver kommerde bapao, 4,50 voor een slok ijs shanghai en ga maar door. Er wordt wel gekocht hoor. Men is nu eenmaal binnen, 8 gulden entree betaald, reis achter de rug, honger en dorst dus ga maar na. En dan, je bent uit en kijk je niet op een cent. Pas thuis merk je dat je een klein kapitaal kwijt bent en dat je toch nog honger hebt. En over het eten ben je niet te spreken. Weinig, niet lekker, duur en overal donderen ze suiker in. Jawel, ogenblik Boekholt, voor je ver der gaat. Er zijn toch maar 80.000 be zoekers geweest. Zeker, zeker, kwan titatief een indrukwekkend aantal maar het zegt nog niets over de kwaliteit van een pasar malam en daar gaat het dacht ik toch om. De pm is de pm allang niet meer. Een van de hoofdoor zaken daarvan zijn de zakelijke be langen: zoveel mogelijk bezoekers ten behoeve van een zo'n groot mogelijk inkomen. Als dat doel bereikt kan wor den door het oorspronkelijke Indische karakter van de pm geweld aan te doen, dan gebeurt dat. Soit. Jammer, jammer, erg jammer. Maar wat doe je eraan? Helemaal opnieuw beginnen, in het klein. Selectief in alle opzichten. Net als toen in de Dierentuin vóór '60. Dat was "Tjalie's pasar malam". Hoe ze het lef hebben op do PM Besar te spreken over de "pasar van Tjalie", terwijl de herinnering aan hem totaal is weggedreund en weggecommerciali- seerd! Elk begin is moeilijk, her-begin nen nog moeilijker. Maar het moet kunnen als we de jonge Indo's, al wa ren het maar een handje vol, willen laten kennismaken met de echte pasar malam. Idealisme. Knettergek. N.B. Het grootste tuig dat op de pm rond loopt zijn "ouders" die hun peuters tot twaalf uur 's nachts op de pm laten rondlopen en dat zijn "ouders" die met hun nog geen zes maanden oude ba- bies persé uit willen en voor de levens grote speakers gaan staan van een spelende pop-groep en die gaan lachen als hun kind gaat huilen. RALPH BOEKHOLT Met iets van een oud optimisme be stelde ik toch maar weer een portie ijs Sjanghai en binnen twee minuten zette een jongeman een plastic beker tje voor me. "Is jullie ijsmachine kapot?" vroeg ik. Het bekertje was half gevuld met een hoopje van de bekende cocktail-mix, bedekt met een sliertje dikke melk. Geen es pasra te bespeuren. "Hoezo?" vroeg de jongeman, "er zit toch ijs in Geïnteresseerd bleef hij toekijken hoe ik met het plastic lepel tje de vruchten opzij schoof. Samen beleefden wij de onthulling van drie bikkelgrote klontjes ijs. "Ziet U wel!" riep hij triomfantelijk. "Us pasra moet er bovenop, zó hoog!" zei ik in een zwakke poging tot cultuur Nu, vliegtuigladingen vol Indonesische cultuur: krissenmakers, poppensnij- ders, mandenvlechters, koperslagers, weefsters, batiksters, zilverbewerkers. Volksnijverheid als gesubsidieerde cul- tuurbijdrage. Cultuur voor de cultuur- bewuste en vermaak voor het gewone kijkpubliek, praktische gedachte. Straks weet iedereen in Nederland hoe je krissen moet maken en een wajang pop, maar hoe een echt goede es- sjanghai er uit ziet weet niemand. Vroeger, als je op de pasar malam kennissen ontmoette zeiden ze direkt: "Weet je waar je heerlijk kunt eten Bij(volgde een naam)." De laatste keer op een pasar malam schoot bij de ingang een vriendin op me af, rukte paniekerig aan mijn arm: "Ga niét bij behoud. Ik betaalde 4,50, gebroken(naam) eten, vréééselijk Zo'n 15 jaar geleden een ijs-stand midden op de pasar malam, centrum van koele vreugde. Els (Visser) en Joop (zijn naam vergeten, maar iedereen kende hem) zwengelden uren lang aan de es-pasra machine (elektrische kwa men pas twee jaar later) en met een lach en een grap werden kommen vol ijsbergen geproduceerd. Vruchten onderin, een es- pasra kegel van zo'n 10 cm met rode en groene stroopgletchers en een wit te dikke-melk top. 1,50. Voor zo'n es Sjanghai ging je zitten Ook zalige ijs mokka, een hoog glas met koffie en geschaafd ijs, voor één gulden. Verderop tahoe-belah. Een dikke plak warmgebakken tahoe, doormidden gesne den, lik petis ertussen, tja- bé rawit erbij. Om een vlugge honger te stillen, 60 cent. Lekker eten, lek ker drinken, een stuk on vervangbaar geluk. Puur cultuur. stond er Ze doen maar wat, men eet maar wat, het verkoopt tóch wel L.D. "Buitengewoon geschikt van het pasar malam comité om de laatste koppensneller uit Borneo te laten overkomen, maar ik kijk toch liever naar die batiksters I" 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1982 | | pagina 3