DE OEDJOENG Pasoeroean's sociëteit de "Harmonie". HOTEL EN SOCIËTEIT De oude Pasoeroeanezen onder ons zo die er nog zijn - moeten zich wel de ogen hebben uitgewreven bij het zien van het pover gebouwtje, op de foto in Moesson van 15-5-1982 bij het arti kel over Johannes van Soest aange duid als de Sociëteit Concordia van Pasoeroean. In werkelijkheid is (was?) dit een im posant wit gebouw in oud-koloniale stijl, van de straat gescheiden door een groot gazon, dat de oprijlaan be grensde, en met een brede marmeren trap naar de wijde, door Ionische zui len gesteunde voorgalerij. Die soos stamt uit de rijke tijd van de suiker, waarvan in de Oosthoek Pasoeroean het middelpunt was. Naast de soos had je dan ook het Suiker proefstation. Van oudsher is dit een volksvermaak voor de desabevolking net als de koeda-kèpang. Of het Oedjoengspel over heel Indonesië en in het vroegere Indië bekend is weet ik niet. Ik weet wel dat het in de omstreken van Jom- bang bekend staat, omdat ik zelf hier ben geboren. Maar dit werd al ver voor de oorlog verboden. In de tijd ver voor 1930, toen het nog uitgevoerd mocht worden, behoorde mijn vader tot één van hen, die af en toe na een goede padi-oogst dit schouwspel ging tanggappen. Wij hadden ons huis in de desa met een ruime voorgalerij, dus geen moei lijkheden voor een uitvoering. Een ie der kende mijn vader en onze naaste familieleden. Mijn vader liet dan één van de voormannen of de "Djago", zo als ze genoemd worden, komen om af te spreken hoeveel zo'n partijtje Oe djoengspel moest kosten. Hoe lang zo'n tanggapan duurt kan ik niet pre- Hoewel zelf geen ex-ingezetene van Pasoeroean moest ik er meerdere ma len voor enige tijd zijn en bewaar aan die soos vele genoegelijke herinnerin gen. Vandaar - zij het wat laat - maar geen van de lezers van Moesson schijnt dit te weten of te hebben opge merkt - dat ik U toch nog op die ver keerde foto wil attenderen. P. STOLK Het "povere" gebouwtje op de foto in Moesson 15-5-'82 is de voorgalerij van Hotel Morbeck in Pasoeroean, overi gens in dezelfde oud-koloniale stijl ge bouwd als de Sociëteit de "Harmonie" (niet "Concordia" I). Voor een niet-Pa- soeroeanees lag de vergissing voor de hand, waarvoor wij de lezers onze verontschuldiging aanbieden. Intussen plaatsen wij hierboven de echte soos van Pasoeroean. cies vertellen, want ik was een jaar of vijf, maar ik kan het me nog goed herinneren. Voor mij leek het een hele dag. Intussen ging het als een lopend vuurtje dat er bij die toean op die dag en die datum de Oedjoeng vertoond zou worden. Mijn vader was altijd gek op tanggap pen. Dan wajang koelit, dan wajang orang, en de Oedjoeng. Voor de orang djoealan was en is het een goede ge legenheid om te kunnen verkopen, djadjanan tot ijs-setrop toe. Dat ging makkelijk want wij hadden een groot voorerf. Van heinde en ver kwamen ze om te kijken. Als je altijd in een stad hebt gewoond kun je je niet voorstel len hoe gezellig het kan toegaan in de desa. Nu terug naar het Oedjoengspel. De leider zoekt dan spelers uit diverse desa's. De Oedjoeng is een gevecht tussen twee man en een rotan zweep als wapen; het moet een goede rotan soort zijn. De spelers kleedden zich als de Madoerees in een zwarte wijde broek en een oedeng (hoofddoek) met de punt naar boven, en bloot bovenlijf. Als het spel gaat beginnen hoor je de klanken van de kendang, gong, kenong of kempooi, en onder deze begeleiding komen de spelers naar voren, twee man staan tegenover elkaar. Degene die in de verdediging is, heft de ro- tanzweep in een halve boog voor het gezicht en de tegenstander moet met zijn zweep de ander proberen te raken op de blote rug. Het publiek kijkt ge spannen toe en af en toe klinkt een gejoel. Ik geloof dat het op dezelfde wijze toegaat als bij een boks- of voet balwedstrijd met de supporters. Het spei of gevecht duurt slechts een paar minuten en dan komt de ene in de verdediging en de ander moet er op toeslaan. De speler die slagen heeft geïncasseerd is de verliezende partij. De striemen op die blote rug zien er rood-zwart uit, maar na zo'n gevecht vegen ze met hun vlakke hand met wat spuug erop over de striemen en dan is het gedaan. Vroeger ging, voor het spel begon, eerst één van de mannen (Beso) een dans uitvoeren met een slendang pani over de schouder en in de slendang een koperen bo- kor (kom). Hij kwam langs de kijkers en een ieder gooide er wat centjes in. Die centen waren waarschijnlijk voor de winnaar. De slendang pani is een zijden slen dang, lichtgroen tot geel gekleurd, met zwarte franje aan beide uiteinden en bepaalde figuren op de slendang zijn ook zwart. Deze batikfiguren hebben een bepaalde naam. Onder dezelfde klanken van de kendang, gong en kempooi werd de dans uitgevoerd. Misschien hoorde dat in die oude tijd wel zo. Wie onder onze oudere Indo's is dit Oedjongspel bekend? In 1976 toen ik met mijn man voor het eerst weer naar Indonesië kwam, kregen wij een uit nodiging van de loerah van de desa Ngoro, waar wij ook logeerden, om naar een Oedjoeng-uitvoering te kij ken. Er moest geld in het laatje komen om een wijkhuis te kunnen opzetten. Na eerst vergunningen te hebben ge kregen van diverse instanties mochten ze het opvoeren. Na een halve eeuw zag ik dit spel weer. Voor mijn man was het nieuw. Het verschil was, dat ze nu sloegen met een zweep van lidi (nerven van klapperblad) gevlochten, eindigend in een punt. Geen speciale kleding als de Madoerees, wel ontbloot bovenlijf, en onder dezelfde klanken van de muziek. Geen voordans door één van de spelers. Als altijd een groot enthou siast publiek en niet te vergeten de orang djoealan. Wat wil je als het op de aloon-aloon wordt vertoond. Voor enkele honderd roepiahs konden wij het spel bijwonen. Kort geleden ben ik weer in Indonesië geweest en weer werd er een Oedjoengspel ge geven, maar ik maakte het niet mee, ik zat in Jakarta. A. v.d. S. 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1982 | | pagina 11