ORIENT TRAVEL B.V. KINDEREN VAN ÉÉN VADER Het was tijdens een van mijn buiten landse vakanties dat ik op een ge geven moment - als enige 'Indose' - in gesprek kwam met een groep toe risten, die in hetzelfde hotel logeer den als ik. Onder hen waren Belgen, Fransen, Amerikanen en zelfs een paar Philipino's. Het was een zeer geani meerd gesprek en ook zeer interes sant. Men besprak niet alleen de er varingen van de vakantie en hoe goedkoop bepaalde zaken op de kop waren getikt, maar ik vernam ook de achtergrond van diverse mensen en de toestand in de diverse landen van herkomst. Tijdens dergelijke gesprekken, waarbij je een goed kontakt hebt met de ge sprekpartners, valt het mij altijd op dat het er geen bliksem toe doet van welke nationaliteit of ras je bent. Je bent gewoon mensen onder elkaar, zonder problemen over rang of stand. Je lacht en praat en eet met hen; er is een zekere kameraadschap en ver bondenheid. Als je dan terugkomt in Holland en geconfronteerd wordt met de termen "etnische minderheden", "discrimina tie" en "identiteitscrisis" vraag ik mij af "is dat nou nodig?" Wat voor nut heeft het elk mens in een apart hokje te duwen, wat voor nut heeft het om je te laten voorstaan op jouw specifieke afkomst en des- zelfs kwaliteiten Natuurlijk heeft elk mens het recht om te leven volgens zijn aard en ge woonten, verworven door opvoeding en adat, mits deze aard en gewoonten niet hinderlijk en storend zijn voor een harmonieuze samenleving met je om geving. Het is een kwestie van geven en nemen. Naar mijn overtuiging is het niet de plicht van een mens om ernaar te streven het ras waar hij toe behoort, over anderen te laten heersen, noch is hij erbij gebaat steeds de zielige underdog te spelen die geplaagd wordt door discriminatie en onheuse be handeling. Als wij werkelijk het leven op deze overvolle en reeds behoorlijk verziek te planeet leefbaar en enigszins ple zierig willen maken voor ons én het nageslacht, dan zullen wij elk individu dat ons pad kruist in de eerste plaats als mens moeten zien. Een mens met precies dezelfde zwakheden, moge lijk- en onmogelijkheden die wij zelf bezitten. Hem behandelen zoals wij zelf behandeld wensen te worden Wat vervelende eigenschappen betreft: een gierige en onhygiënische Hollan der is dat niet persé omdat hij HOL LANDER is. Zulke mensen heb je ook onder Indo's. Een slome en lakse Indo is dat niet persé omdat hij Indo is. Er zijn ook slome en lakse Hollanders. Maar Hollander, Indo, Surinamer of bootvluchteling uit Vietnam, wij be horen allen tot één en hetzelfde ras: het Menselijke ras. Allen met gelijke rechten en plichten, dezelfde her komst en dezelfde eindbestemming. En bovenal: allen met dezelfde op dracht om de aarde te beheren (niet om haar te verzieken) en elkaar lief te hebben (niet om vanwege verschil in geboorteland elkaar het leven zuur te maken). Het leven is zo kort en het is zo spijtig als wij de ons toegemeten tijd aan onnutte en ijdele zaken be steden. JUDY MENDEL (39) Reactie De grootste pacifist was (en is) Hij, wiens geboorte men met Kerst ge denkt. Maar Hij was en bleef ook wat hij was: een Jood. Hij schaamde zich daar niet voor en Hij respecteerde ook de Joodse wetten en tradities. Ik wil maar zeggen, het een hoeft het ander beslist niet uit te sluiten. Wat betreft jouw overwegingen echter: met jouw leeftijd moet je toch onder hand ook weten dat een fijne vakantie ervaring een dierbare herinnering kan zijn maar nooit een solide basis om te trouwen, zaken te doen, hemels te worden of naastenliefde te propage ren. Enkele enthousiaste toeristen, aardige lui, blijkbaar van jouw ni veau, doen door hun houding en con versatie jou ontspannen en geven jou geloof in de mensheid. Echter, geen van de toeristen was zichzelf: ze wa ren op vakantie, in een ander land, hadden geen beslommeringen, werden niet gehinderd etc. Geen wonder dat je een leuke stemming krijgt. Stel je voor dat je een gesprek had gehad met onbeschofte, stinkende lui die handtastelijk werden. Wat had je dan gedacht? Maar dat gezelschap beviel je en dus bleef je bij hen. Ge lijkgerichtheid. Maar, het is de vraag of die gelijkgerichtheid was blijven bestaan als je hen ook had mee gemaakt in hun gewone, dagelijkse leven bij hen thuis, als zij zichzelf zijn. Verder: mensen in een hokje duwen heeft inderdaad geen zin. Wat wel heel veel zin heeft, is dat iedereen, ook de Indo, zijn eigen plaats be paalt. Weet wie en wat hij is. leder mens is toch IEMAND en die iemand denkt, doet en voelt wenst, etc. etc. Daarbij is hij dan ook nog geel, zwart, blank, rood en wat al niet. Als je dan zegt dat alle mensen gelijk zijn, dan ontken je toch ieders identiteit, af komst en zijn. Is dat niet compleet crazy? Stel je voor dat men tegen jou zegt: "Dag mens", in plaats van "dag Judy". Of dit: "Ik wil naar huis." "Niet nodig mens, we zijn allemaal mensen, overal ben je thuis." Wat is jouw thuis? Toch niet alleen die muren met dat dak erop? Tot slot dit: uit je brief blijkt dat je bewust of onbewust Moesson verwijt dat wij de Indo's ophemelen ten koste van met name de Nederlanders. Wel nu, Judy, voor de duizendste maal, maar nu met andere woorden: Moesson hemelt de Indo niet op en Moesson is niet anti-belanda. Wat be treft dit laatste: Een Indo en een Ne derlander zijn beide mensen, akkoord. Hun primaire levensbehoeften en drif ten zijn identiek, akkoord. En dan al? De totaal verschillende gedachten, ambities, gevoelens, achtergrond, wen sen, ziel etc. etc. tellen niet mee? Wat maakt een mens een mens? Wie staat jou het meest na wat betreft denkpatroon, zieleleven, gevoelsleven en adat? Een Yank, een Turk, een neger, een Nederlander, of een Indo? Een Indo toch? Logisch toch? Wil niet zeggen dat we die anderen haten. Als je iemand mept, is het juist degene die je het meest nastaat: de Indo. Maar laat niemand aan de Indo komen anders mep je die anderen. Liefde loos Misschien, maar liefde bestaat ook uit een groot stuk wederzijds respect en respect is onder andere erkennen dat je zelf bestaat maar ook een ander. Een mens is iemand en dat je iemand bent betekent, dat je je onderscheidt van andere iemanden. Ontken je dat, dan besta je niet. RB. De specialist op het Verre Oosten biedt aan Speciaal tarief JAKARTAf 1.790 Geen risico: U betaalt de reiskosten pas bij ontvangst van uw tickets, (slechts 10% deposito bij boeking) Rokin 52 - AMSTERDAM - Tel. 020 - 24 25 38 Laan van Meerdervoort 291 - DEN HAAG Tel. 070-63 83 67 Singel 486 - 1017 AW AMSTERDAM Tel. 020 - 23 74 84 Groeneweg 1 - 1381 CM WEESP Tel. 02940 - 1 48 88 1 79 58 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1982 | | pagina 4