ORIENT TRAVEL B.V.
KINDEREN VAN ÉÉN VADER
Het was tijdens een van mijn buiten
landse vakanties dat ik op een ge
geven moment - als enige 'Indose' -
in gesprek kwam met een groep toe
risten, die in hetzelfde hotel logeer
den als ik. Onder hen waren Belgen,
Fransen, Amerikanen en zelfs een paar
Philipino's. Het was een zeer geani
meerd gesprek en ook zeer interes
sant. Men besprak niet alleen de er
varingen van de vakantie en hoe
goedkoop bepaalde zaken op de kop
waren getikt, maar ik vernam ook de
achtergrond van diverse mensen en
de toestand in de diverse landen van
herkomst.
Tijdens dergelijke gesprekken, waarbij
je een goed kontakt hebt met de ge
sprekpartners, valt het mij altijd op
dat het er geen bliksem toe doet van
welke nationaliteit of ras je bent. Je
bent gewoon mensen onder elkaar,
zonder problemen over rang of stand.
Je lacht en praat en eet met hen; er
is een zekere kameraadschap en ver
bondenheid.
Als je dan terugkomt in Holland en
geconfronteerd wordt met de termen
"etnische minderheden", "discrimina
tie" en "identiteitscrisis" vraag ik mij
af "is dat nou nodig?"
Wat voor nut heeft het elk mens in
een apart hokje te duwen, wat voor
nut heeft het om je te laten voorstaan
op jouw specifieke afkomst en des-
zelfs kwaliteiten
Natuurlijk heeft elk mens het recht
om te leven volgens zijn aard en ge
woonten, verworven door opvoeding
en adat, mits deze aard en gewoonten
niet hinderlijk en storend zijn voor een
harmonieuze samenleving met je om
geving. Het is een kwestie van geven
en nemen.
Naar mijn overtuiging is het niet de
plicht van een mens om ernaar te
streven het ras waar hij toe behoort,
over anderen te laten heersen, noch
is hij erbij gebaat steeds de zielige
underdog te spelen die geplaagd wordt
door discriminatie en onheuse be
handeling.
Als wij werkelijk het leven op deze
overvolle en reeds behoorlijk verziek
te planeet leefbaar en enigszins ple
zierig willen maken voor ons én het
nageslacht, dan zullen wij elk individu
dat ons pad kruist in de eerste plaats
als mens moeten zien. Een mens met
precies dezelfde zwakheden, moge
lijk- en onmogelijkheden die wij zelf
bezitten. Hem behandelen zoals wij
zelf behandeld wensen te worden Wat
vervelende eigenschappen betreft:
een gierige en onhygiënische Hollan
der is dat niet persé omdat hij HOL
LANDER is. Zulke mensen heb je ook
onder Indo's. Een slome en lakse Indo
is dat niet persé omdat hij Indo is. Er
zijn ook slome en lakse Hollanders.
Maar Hollander, Indo, Surinamer of
bootvluchteling uit Vietnam, wij be
horen allen tot één en hetzelfde ras:
het Menselijke ras. Allen met gelijke
rechten en plichten, dezelfde her
komst en dezelfde eindbestemming.
En bovenal: allen met dezelfde op
dracht om de aarde te beheren (niet
om haar te verzieken) en elkaar lief
te hebben (niet om vanwege verschil
in geboorteland elkaar het leven zuur
te maken). Het leven is zo kort en het
is zo spijtig als wij de ons toegemeten
tijd aan onnutte en ijdele zaken be
steden.
JUDY MENDEL (39)
Reactie
De grootste pacifist was (en is) Hij,
wiens geboorte men met Kerst ge
denkt. Maar Hij was en bleef ook wat
hij was: een Jood. Hij schaamde zich
daar niet voor en Hij respecteerde ook
de Joodse wetten en tradities. Ik wil
maar zeggen, het een hoeft het ander
beslist niet uit te sluiten.
Wat betreft jouw overwegingen echter:
met jouw leeftijd moet je toch onder
hand ook weten dat een fijne vakantie
ervaring een dierbare herinnering kan
zijn maar nooit een solide basis om
te trouwen, zaken te doen, hemels te
worden of naastenliefde te propage
ren. Enkele enthousiaste toeristen,
aardige lui, blijkbaar van jouw ni
veau, doen door hun houding en con
versatie jou ontspannen en geven jou
geloof in de mensheid. Echter, geen
van de toeristen was zichzelf: ze wa
ren op vakantie, in een ander land,
hadden geen beslommeringen, werden
niet gehinderd etc. Geen wonder dat
je een leuke stemming krijgt.
Stel je voor dat je een gesprek had
gehad met onbeschofte, stinkende lui
die handtastelijk werden. Wat had je
dan gedacht? Maar dat gezelschap
beviel je en dus bleef je bij hen. Ge
lijkgerichtheid. Maar, het is de vraag
of die gelijkgerichtheid was blijven
bestaan als je hen ook had mee
gemaakt in hun gewone, dagelijkse
leven bij hen thuis, als zij zichzelf zijn.
Verder: mensen in een hokje duwen
heeft inderdaad geen zin. Wat wel
heel veel zin heeft, is dat iedereen,
ook de Indo, zijn eigen plaats be
paalt. Weet wie en wat hij is. leder
mens is toch IEMAND en die iemand
denkt, doet en voelt wenst, etc. etc.
Daarbij is hij dan ook nog geel, zwart,
blank, rood en wat al niet. Als je dan
zegt dat alle mensen gelijk zijn, dan
ontken je toch ieders identiteit, af
komst en zijn. Is dat niet compleet
crazy? Stel je voor dat men tegen jou
zegt: "Dag mens", in plaats van "dag
Judy".
Of dit: "Ik wil naar huis." "Niet nodig
mens, we zijn allemaal mensen, overal
ben je thuis." Wat is jouw thuis? Toch
niet alleen die muren met dat dak
erop?
Tot slot dit: uit je brief blijkt dat je
bewust of onbewust Moesson verwijt
dat wij de Indo's ophemelen ten koste
van met name de Nederlanders. Wel
nu, Judy, voor de duizendste maal,
maar nu met andere woorden:
Moesson hemelt de Indo niet op en
Moesson is niet anti-belanda. Wat be
treft dit laatste: Een Indo en een Ne
derlander zijn beide mensen, akkoord.
Hun primaire levensbehoeften en drif
ten zijn identiek, akkoord. En dan al?
De totaal verschillende gedachten,
ambities, gevoelens, achtergrond, wen
sen, ziel etc. etc. tellen niet mee?
Wat maakt een mens een mens? Wie
staat jou het meest na wat betreft
denkpatroon, zieleleven, gevoelsleven
en adat? Een Yank, een Turk, een
neger, een Nederlander, of een Indo?
Een Indo toch? Logisch toch? Wil niet
zeggen dat we die anderen haten. Als
je iemand mept, is het juist degene
die je het meest nastaat: de Indo.
Maar laat niemand aan de Indo komen
anders mep je die anderen. Liefde
loos
Misschien, maar liefde bestaat ook uit
een groot stuk wederzijds respect en
respect is onder andere erkennen dat
je zelf bestaat maar ook een ander.
Een mens is iemand en dat je iemand
bent betekent, dat je je onderscheidt
van andere iemanden. Ontken je dat,
dan besta je niet.
RB.
De specialist op het Verre Oosten biedt aan
Speciaal tarief JAKARTAf 1.790
Geen risico: U betaalt de reiskosten pas bij ontvangst van uw tickets,
(slechts 10% deposito bij boeking)
Rokin 52 - AMSTERDAM - Tel. 020 - 24 25 38
Laan van Meerdervoort 291 - DEN HAAG
Tel. 070-63 83 67
Singel 486 - 1017 AW AMSTERDAM
Tel. 020 - 23 74 84
Groeneweg 1 - 1381 CM WEESP
Tel. 02940 - 1 48 88 1 79 58
4