VOETSTAPPEN IN'N ANDERE WERELD De wijkende grens Het verwondert me altijd weer als mensen van alles bedenken om bovennatuur lijke ervaringen, hetzij zelf beleefd of uit betrouwbare bron vernomen, zo "natuurlijk" mogelijk te verklaren. Dit kwam bij me op bij het lezen van het interessante artikel "De verpleegster", onder de hoofdtitel "Over geesten en spoken gesproken" in Moesson van 15 augustus j.l. In de inleiding oppert F. v.d. Bosch diplomatiek dat wat een echt paar in Malang beleefde met een meerijdende verpleegster, misschien een droom was. "Dat de verhalen soms een beetje opgesmukt zijn, wil ik geloven. Ik geloof zelfs dat dat er bijkomt. Ook dromen worden verfraaid, maar daarom zijn ze nog geen bedrog I" Diplomatiek, vergoelijkend, tactvol, vol sympathie voor het verhaal zelf - maar wat gebeurde was toch een droom Gedroomd door twee mensen tegelijk waarvan minstens één, de man, zowel wakker als bij zijn verstand geweest moet zijn, want hij bestond het om zijn auto midden in de nacht van Soerabaja naar Malang te rijden. Zoals telkens opgemerkt wordt door hen die zonder meer in het bovennatuurlijke geloven: de aangevoerde- "verklaringen" zijn soms fantastischer dan de gebeurtenissen zelf. Waarom ontkennen mensen dat het bovennatuurlijke bestaat? Wij weten niet waar of wat wij waren voor onze geboorte, wij weten niet waar wij na onze dood heen gaan. Maar in het arm zalig beetje tijd hier op aarde moet alles verklaard kunnen worden. En als we geconfronteerd worden met het totaal onverklaarbare, vinden we er wel iets op. Wat mensen verzinnen om bijvoor beeld klopgeesten en andere manifes taties te "verklaren" zou een moppen boekje kunnen vullen. Het lijkt toch zo voor de hand liggend om te zeggen: wat er hier aan de gang is snappen we niet, maar laten we er een ernstige studie van maken. Met de nadruk op ernstig. Men kan aan het occulte geloven of niet, maar het niet eraan geloven heeft niets te maken met ontwikkeling. Als de Javaanse vriend van de schrijver van dit artikel met benijdenswaardige zekerheid zegt dat hij "wel weet dat zulke ervaringen in iemands innerlijk opwellen", dan is dat een persoonlijke mening waar hij het volste recht op heeft. Het heeft echter niets te maken met het feit dat hij "academisch ge vormd and all that" is. Het alom ge respecteerde British Society of Psy chical Research werd opgericht door geleerden en laat alleen universitair gevormden en bona fide researchers (vaak verenigd in dezelfde persoon) toe. Ik vond dat tot mijn leedwezen uit toen ik probeerde lid te worden I Zo wel de Universiteit van Utrecht als Duke University in de V.S. (en mis schien andere Europese ook?) geven colleges in parapsychologie. Ik bestudeer en verzamel boeken over hauntings (er is geen echt goede Ne derlandse vertaling voor), geestver schijningen, spookhuizen, uitsluitend dat beperkte gedeelte van het uitge breide en grotendeels onontgonnen studiegebied van de parapsychologie. Het fascineert mij eindeloos. Ik geloof er aan. Maar een goed student van parapsychologie heeft altijd een open mind. Elke haunting is het tegengestel de van iemand die terecht staat en die voor de wet onschuldig blijft tot hij schuldig bevonden is. Elke haunting moet als schuldig (aan bedrog, ver zinsel) behandeld worden tot alles na gezocht en alle bedrog uitgesloten is - dan wordt het onschuldig i.e. waar ver klaard. En soms dat niet eens. Het be vestigen van de "echtheid" van een haunting heeft gewoonlijk heel wat voeten in de aarde. Hoe te verklaren dat zovele mensen zelfs een persoonlijk ondervonden oc culte ervaring uit alle macht proberen weg te praten of, wat het meeste voor komt, verzwijgen als een doodzonde? Vinden ze een sympathiek gehoor, dan zeggen ze: ja, ik ben niet gek, ik wéét wat ik gezien (gehoord, gevoeld) heb, het was iets onverklaarbaars, maar als ik 't rondvertel lachen ze me uit (den ken ze dat ik gek ben)Wat zijn we bang voor spot, voor avontuur. Want zo'n belevenis is toch een avon tuur in een no-man's land waarvan de grens even teruggeweken is om ons een glimp te geven van een andere wereld. Ja, we zijn bang. Want in die andere wereld hebben we helemaal geen voet aan de grond. Het is alle maal (sorry voor de flauwe mop) zwe verig en we moeten meezweven in- plaats van fiks op vaste grond te staan. De studie van het bovennatuurlijke is heel oud, maar vordert heel langzaam, ze schijnt voor lange perioden stil te staan. Oorzaken: gebrek aan mede werking want het is bewezen dat veel meer mensen occulte belevenissen hebben dan openbaar gemaakt wordt; bedriegerij, voor profijt of publiciteit; angst voor het idee van dood en/of hiernamaals dat men liever helemaal wegdrukt; de mythe dat alleen onont wikkelde, goedgelovige mensen aan het bovennatuurlijke geloven waardoor velen zich laten intimideren; het alles doordringend modern materialisme dat zo geheel vreemd - en daardoor vijan dig - is aan de wereld van parapsycho logie. Tenslotte, helemaal afgescheiden van het occulte maar toch een "kissing cousin" is die prachtige vorm van lite raire kunst, het spookverhaal. Ook die verzamel ik en daar geniet ik van, in tegenstelling met de horror story die me onmiddellijk tegenstaat. Ik heb nooit Poe of Collins of Roald Dahl kunnen waarderen. Ik kan geen ge noegen beleven aan verhalen over wat mensen elkaar kunnen aandoen: ik heb daar toch al geen illusies over. Maar de zachtzinnige, treurende, verbijster de schimmen, authentiek of gefin geerd, zijn altijd interessant gezel schap. En de volgende heeft zelfs ge voel voor humor: Twee mannen, vreemdelingen voor el kaar, ontmoeten elkaar toevallig in de doodstille, schemerige galerijen van een eeuwenoud kasteel, op een late wintermiddag. Een van hen, licht huive rend, zegt: "Nogal spookachtig, vindt u niet?" "Gelooft u aan spoken?" vraagt de andere. "Neen," zegt de eerste spreker, "En U "Ja, ik wel", zegt de andere - en lost op in het niet. GREET GAUDREAU POLTERGEIST Ik ben gek op griezelfilms, goed grie zelig, als er maar een zekere spanning in zit, die eigenlijk buiten het werke lijke griezelen voelbaar is. Maar te genwoordig is dat griezelen ontaard in puur sadisme, met de schokeffecten loopt het echt de spuigaten uit, niet eng, meer misselijk-makend en voor labiele figuren (en daar lopen er nogal wat rond tegenwoordig) kan het funest worden. Funest voor de slachtoffers die ze maken in de eerste plaats. Dat men in het Westen eigenlijk niet goed raad weet met het begrip "spo ken en geesten" bewijst de film "Pol tergeist" van Spielberg. Sluit mooi aan bij wat Greet Gaudreau in haar artikel schrijft, de grens van bovennatuurlijk is zo ver verschoven dat we beland zijn in een gebied van je reinste mis daad en agressie. In "Poltergeist" (klopgeest, wraak geest) laat een gewetenloze project ontwikkelaar (zijn er die wél een ge weten hebben?) een modelhuis bou- (lees verder volgende pagina) 18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1982 | | pagina 18