(Geldnodig td,078-180866* /etiakauion financieringen HELL-DRIVERS IN ACTIE Nieuws uit Indonesië Dagelijks geopend van 9 uur tot 20uur Kareldoormanweg 9 3317 ZD Dordrecht telefoon: 078-18 08 66* PERSOONLIJKE LENINGEN "CHIPS" Op de Belgische en Britse tv loopt de Amerikaanse serie "Chips". Spannende avonturen van twee jonge politieagenten van het motorcorps die het Recht dienen door (zonder geweld wetsovertreders in te reke nen. Altijd na een adembenemende achtervolging op hun zware motors. Zoiets als "Supeltas" in Jakarta. Hoe worden wilde olifanten in bedwang gehouden? In India en Srilanka doen ze het met tamme soortgenoten. Hoe worden duivels uitgedreven? Als het mogelijk ware, door andere duivels. Een dergelijke gedachte ligt ten grond slag aan het bestaan van een groep van 20 of meer mannen in Jakarta. Officieel worden ze "Supeltas" ge noemd, acronym voor: Sukarelawan Pengatur Lalulintas, oftewel: Vrijwillige Verkeersleiders. Zelf noemen ze zich "pemburu": ja gers. Het zijn krachtpatsers op het gebied van jagen, maar in een bijzon der soort jacht dan. Want die jacht voeren ze uit op eenHarley Da vidson Jazeker, zo'n echte vertrouw de H.D., aan vele lezers nog van voor de oorlog bekend. Hoe is het moge lijk? Want die motor wordt al jaren lang niet meer geproduceerd. Eén van die jagers bezit nog een H.D. van het jaar 1923. Ja, dat is het geheim van deze rijders, en het vernuft van hun bekwame technici, die spare-parts van andere motoren geschikt weten te POIRRIÉ "Hoe was 't vroeger eigenlijk gesteld met jullie tolerantie ten opzichte van de Neder landse gastarbeiders in Indië 20 maken voor de H.D.I En ze hebben er geen problemen mee. De genoemde "Supeltas" is weer de elite van die-hards, uitgekozen uit de club van H.D. bezitters: Ikatan Sport Harley Davidson in Jakarta. Het zijn werkelijk die-hards, die voor de duvel niet bang zijn, en als echte Hell-Dri- vers de toeschouwers verstomd doen staan door hun demonstraties op hun H.D. van 1250 cc, met of zonder zij span. In allerlei wedstrijden hebben ze al vele prijzen in de wacht gesleept. En het zijn geen avontuurlijke jonge knapen, maar mannen van 30 tot over de 50 jaar. Ze oefenen dikwijls op het "examenterrein" voor het rijbewijs naast het Hoofdbureau van Politie in Jakarta (Jalan Gatot Subroto). De agen ten komen belangstellend en goedkeu rend kijken, want deze "jagers" zijn hun zeer gewaardeerde helpers in het verkeer. Als ze "dienst" doen, hebben ze een soort blauw-wit uniform aan, maar het zijn geen officiële agenten. Het zijn onbezoldigde vrijwilligers, niettemin streng geselecteerd voordat ze goed gekeurd worden. Want ze nemen een zware taak op zich: Jagen op de talrijke "pengebut", de plaag voor het verkeer in de hoofdstad: dat zijn de tieners, die met brullende motoren op onverantwoorde wijze door en tussen en zelfs tegen het verkeer in razen tot zelfs op de Jalan Gajah Mada toe. En vooral op de grote feestdagen: Kerstmis, Nieuwjaar, Lebaran; tot grote ontsteltenis en ont stemming van de bevolking. Dan staan de "pemburu" klaar om deze duivels achterna te gaan, en ze tot stoppen te dwingen. U begrijpt: hiervoor is een zeer grote concentra tie en vaardigheid nodig, en een ge weldige koelbloedigheid. Want rijden die duiveltjes 80 km/u., de jagers moe ten 100 km/u. kunnen halen, ook in de verkeersdrukte I Als die plagen koppig voortracen, zijn de jagers gemachtigd, ze desnoods aan te rijden, en tegen de grond te smakken( wie niet horen wil, moet voelen). Maar ze moeten er op bedacht zijn zelf geen ongeval te krijgen (bv. door het springen van een band) of een ongeval aan anderen te veroorzaken. Het is een groot risico, wantop een ongevallen-verzeke ring kunnen zij niet rekenen. Als ze zo'n tiener te pakken krijgen, mogen ze meteen zijn rijbewijs en nummerbewijs in beslag nemen, en hem dan overdragen aan de dichtst bijzijnde politiepost voor verdere af handeling. De jager gaat op zijn trou we motor naar huis, of misschien eerst weer naar een ander geval van pengebut. Het is voor hem een sport, maar hij vervult daarmee een sociale functie in de samenleving, zonder pre tenties, uit burgerzin. Zouden ook hier in Nederland ooit zulke vrijwillige jagers-in-het-verkeer komen M.F. Netto in handen 96 x 60 x 48 x 36 x 5.000,- 127,66 148,67 183,70 10.000.- 243,67 285,60 355,63 12.500,- 301,68 354,15 441,59 15 000,- 359,69 422,64 527,55 17.500,- 417,70 491,13 613,52 20.000,- 346,67 475,70 559,62 699,48 25.000,- 430,18 591,72 696,60 871,41 Afwijkende bedragen en looptijden moge lijk. Overlijdensrisiko gedekt. Binnen één dag geregeld. Geen bijkomende kosten. c bij geen gehoor 013 -34 28 49 J

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1982 | | pagina 20