DE STOOMTRACTIE OP JAVA EN SUMATRA
Kluwer Technische Boeken B.V. - Deventer
wi i muil ii li ii muni iimmm urn
Weinig gebieden zijn in spoor-
wegtechnisch opzicht zo interes
sant als de Indonesische archipel.
Zowel vlakte- als berglijnen en
zelfs tandstaaftrajecten zijn er
nodig om de treindienst te on
derhouden. Bovendien maken de
klimatologische omstandigheden
de aanleg en exploitatie van
spoorwegen in dit tropische ge
bied nu niet bepaald eenvoudig.
Zowel de aanleg, met vele vaak
imponerende kunstwerken, als de
dienstuitvoering en exploitatie
hebben veel van zowel mensen
als materieel gevergd.
In dit boek wordt de historie van
de Indonesische spoorwegen uit
voerig en rijk geïllustreerd be
sproken, waarbij de nadruk ligt
op de locomotieven die zonder
enige twijfel het meest indruk
wekkende en interessante aspect
van de Indonesische spoorwegen
vormen.
Nagenoeg alle locomotieven zijn
vereeuwigd in een of meer teke
ningen op schaal 1:87 (hO) en
enkele foto's, terwijl hun con
structie en prestaties omstandig
worden toegelicht.
Van medio negentiende tot midden twintigste eeuw vormden de Indonesische spoor
wegen bovendien een stuk Nederlandse trots, waarover merkwaardig genoeg nog nau
welijks iets geschreven is.
Daarom is in dit boek de historie van de stoomtractie in dit voormalige rijksdeel op
waardige wijze vastgelegd.
De Stoomtractie op Java en Sumatra werd op 6 september j.l. aangeboden aan de
ambassadeur van Indonesië, Zijne Excellentie de heer A. KOSASIH.
Het bevat 223 pagina's en is geïllustreerd met ruim 150 schitterende foto's en vele
gedetailleerde tekeningen van rollend materieel.
Het boek, dat tot 1 oktober a.s. f 59,50 kost, is nu volop verkrijgbaar via de boekhandel.
Na 1 oktober kost het boek 69,50.
Het is onder andere verkrijgbaar bij
is een uitgave van
(advertentie)
Arnhem - De Gelderse Boekhandel Utrecht - Broese Kemink Rotterdam - De Wetenschappelijke
Boekhandel Den Haag e.o. - Paagman - Vroom Dreesmann - De Bijenkorf - Verwijs en Stam -
Moesson - Van Stockum Scheveningen - Den Duik Leiden - De Boeckhalle.
21