FILMACTEURS GEZOCHT Nieuws uit Indonesië De Indonesische filmproducenten en regisseurs zitten er mee. Er worden films gemaakt over het "koloniale" verleden, en daar komen uiteraard ook Hollandse/ Europese gezichten in voor. Denk bv. maar aan de hier bekende film "Max Have- 'aar". En zo zijn er nog vele andere gemaakt. Met make-up en zo kan wel wat worden bereikt, maar dat is toch niet "echt". Wat dan? "Importeren" vanuit Nederland of andere landen? Tja, dat is tijdrovend en natuurlijk nogal kostbaar. Temeer, omdat het dikwijls alleen over figurantenrollen gaat, die in de film alleen enkele ogenblikken te zien zijn en maar een woord of twee te zeggen hebben. Je kunt toch bv. niet voor de rol van een KNIL-soldaat een Richard Burton of Franco Nero laten komen? Dus maar proberen "lokale krachten" te vinden, die zich voor die rollen lenen. In het begin ging dat nogal moeilijk, en zag men in de oude films alleen het gezicht van ene Bernard Eyzerdraat op het scherm. Maar gaandeweg hebben de regisseurs de weg gevonden, en nu is er geen probleem meer. Zo gaat bv. een assistent de hele dag op Airport Halim op de loer liggen en bekijkt aandachtig de binnenkomende toeristen uit het buitenland. Bij een bepaald type heeft hij veelal succes: jongelui met een platte beurs, die al te graag een zakcentje verdienen voor het even in de studio staan of lopen met een historisch pakje aan. Verdere eisen worden niet gesteld. Zulke toeristen zijn overigens niet al leen op de luchthaven te vinden, ze drentelen overal rond in Jakarta,' en kunnen zo van de straat worden mee getroond naar de plek van shooting. Maar ook voor "echte" en meer in houdelijke rollen kunnen de regisseurs nu ook geschikte amateurs vinden. Een mooi voorbeeld is de film "Kartini" van de bekende regisseur Syumanjaya. De meeste opnamen hadden plaats in de historische omgeving van Jepara. rubber, die dan over de stoelen wer den gedrapeerd, hopende hiermee nog enigszins de "bangsats" ietwat af te remmen en hun beten niet al te hard te laten aankomen. Kwam men dan weer thuis na een avondje uit genoten te hebben van de film, dan was het eerste wat men deed met heel de familie op de badkamer af stevenen om zich grondig in te zepen en af te spoelen, terwijl het vrouwvolk daarna nog lange tijd bezig was de haren vooral goed uit te kam men I In die jaren kwamen er heel wat goede Amerikaanse speelfilms op het witte doek waardoor de bezoekersstroom bleef aanhouden ondanks het genoem de jeukerige ongerief. Men had in In donesië toentertijd ook nog geen t.v. en veel andere afleiding was er ook al niet. Wilde men enige ontspanning dan was men wel practisch aangewe zen op de film. De vervuiling van de bioscopen werd ten leste zo ernstig dat "het betere oudere publiek", gewend aan de toe standen van oudsher, liever maar weg bleef. Deze toestand sleepte zich voort tot er een einde kwam aan de z.g. "Soekarno-periode". Het nieuwe regiem, de "Orde Baru", bracht welkome buitenlandse invloe den met zich mee, geldelijke steun en Rol van de Ass. Resident in de film werd vervuld door ene Dondt, gepens. majoor TNI, Indischman, maar warga- negara geworden. Deze haalde een goede sobat over mee te gaan, ome Willem, echte Belanda, maar al heel lang in Indonesia, indertijd op een plan tage in Nd. Sumatra, thans transport ondernemer in Demak. Willem kreeg de rol van Dr. Tenuell, niet al te moei lijk: op zijn spreekuur patiënten onder zoeken, en daar ontving hij de Wedana van Mayong. Zijn acting was goed, maarhij kon niet nalaten telkens in de camera te kijken, zodat de re gisseur telkens weer riep: "Cut, op nieuw". En dit herhaalde zich tot 24 x toe. De regisseur wanhopig: "Maar meer vernieuwingsmogelijkheden voor de exploitanten. De periode vlak na 1950 was er één van opbouw en schoonmaak na de woelige dagen van de overgangstijd, welke U allen uiteraard bekend is en waar ik maar niet over zal uitweiden. Gezegd kan worden dat het tijdvak 1950 tot zo ongeveer 1957 beslist een bloei-periode vormde. In deze dagen draaiden de beste na-oorlogse Ameri kaanse films van d e grootheden uit die tijd zoals Gary Cooper, Gary Grant, Clark Gable, Marilyn Monroe, Bette Davis, Audry Hepburn, Joan Crawford en zovele andere beroemdheden van het zilveren scherm. Na 1957, als ge volg van de anti-westerse stemming in dit land, eerst tegen Nederland, later ook tegen Amerika en Engeland, kwam er een grote ommekeer. Het begon al met het feit dat alle wes terse namen van de diverse bioscopen moesten verdwijnen. Het Broadway- theater b.v. werd omgedoopt in Ardjuno bioscoop, Rex werd Ria, Luxor werd Jaya, enz. Amerikaanse films werden zoveel mogelijk onttrokken aan de cir culatie en in de plaats daarvan kwamen Chinese-, Indiase- en ook eigen Indo nesische films, zonder veel succes overigens, waardoor de diverse exploi tanten gevoelige verliezen leden. De inkomsten van deze lieden daalden meneer, kijk toch niet in de camera, gewoon doorpraten". Pas de 25e maal liep alles goed I En Willem maar zwe ten en hijgen: "Ja, maar dit is ook mijn werk niet. Laat mij maar prutsen aan auto's en machines. Ik wou alleen maar proberen mee te doen. Maar als ik zo anderen rugi toebreng, is het de laatste keer, dat ik acteer In Jepara kreeg Syuman onverhoopt een geschenk uit de hemel. Kartini had indertijd een eigen guru om haar Hol lands te leren. Deze rol zou worden vervuld door de (professional) actrice Farida Feisol. Maar deze was plotse ling verhinderd. Wat nu? Toevallig hoorde Syuman, dat er in Jepara een Duitse toeriste was. Hij er op af. Bleek dat Margott lerares Frans was, en zeer geïnteresseerd in vrouwenemancipatie. Na lezing van Kartini's autobiografie was zij speciaal naar Jepara gegaan om de situatie op te nemen. Zij hapte dadelijk toe. Nooit voor de film ge speeld, maar deze rol ging haar uit stekend af: "Maar ik ben immers ook lerares, en ik doe zoals ik voor mijn eigen leerlingen sta". Zij was er trots op, aan deze film "Kartini" te hebben meegewerkt. "Als de film klaar is en in roulatie komt, bericht het mij, dan kom ik over, om ze te zien. Niet van wege mijn eigen gezicht, maar omdat ik het hele leven van Kartini uitge beeld wil zien Wie weet, als U op vakantie in Indo nesia bent, dat U ook een kans krijgt, aan zo'n film mee te doen? Pak die kans I M.F. schrikbarend terwijl van enig onder houd dientengevolge geen sprake meer kon zijn. Toen kwam er ook wrijving met Maleisië en Singapore, hetgeen de situatie nog verergerde. Het werd een complete afgang voor het bioscoop wezen welke voortduurde totdat er een nieuwe regering aan de macht kwam, de eerder genoemde "orde Baru", wel ke afrekende met de oude normen van samenwerking met communistische elementen en men wederom de steun verkreeg van Amerika en Europese niet communistische landen. Een stroom van investerings-kapitaal kwam het land binnen en ook de bioscoopwereld profiteerde hiervan. Nieuwe moderne theaters verrezen uit de grond terwijl de reeds bestaande bioscopen "van standing" zoals het oude Broadway (Ardjuno nu), Maxim (Sky) en Kranggan werden opgeknapt en van air conditioning voorzien. Tot de z.g. nieuwbouw theaters behoren: Mitra (oude biljart- en kegelzaal van de Simpang Club), President naast het oude Broadway, Surabaya op de grond van de goedangs van Lindetevis - Stok vis tegenover de oude Stadstuin, een tweetal bioscopen op het Jaarmarkt terrein en verder verschillende kleinere gebouwtjes in de nieuwe buitenwijken van de stad. (lees verder pagina 13, 1e kolom bovenaan) 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1982 | | pagina 9