BIJ DE VOORPLAAT Sagon gewoon NIEUWE ONTDEKKING? KUNST-AGENDA Ik liep kortgeleden op de grote pasar van Wonosobo en kwam op een gegeven moment ook op de afdeling koekjes en andere snoeperijen. Al die kleurtjes van al dat verschillende spul heb ik al vele malen gefotografeerd en ik wilde dus meteen maar stevig doorstappen. Maar toen werd mijn oog opeens getrokken door een hele rij vrouwtjes die druk bezig waren met koekjes maken die ik nog niet eerder ergens gezien had. Bleef tuurlijk meteen staan en begon te fotograferen. De meeste vrouwtjes zaten alleen, maar een heleboel zaten ook wel met z'n tweetjes in hun hokje/ afdeling. En dan bakte de één terwijl de ander de voorbereidingen deed. De koeken die klaar waren, waren wit en zagen er kruimelig uit. Ernaast kon je zien hoe het gemaakt werd. Op kleine anglootjes stond het bakje en op het dekseltje daarvan werden ook brandende arang-stukjes gelegd. Zodat het koekje van twee kanten te gelijk, van onder en boven, klaar- stoomde. Achter het vrouwtje stond meestal een tampah met geraspte klapper en voor haar stonden alvast de bakjes met een soort witte brij klaar om gekookt (of hoe noem je dit soort klaarmaken te worden. Ik be gon een praatje met de verkoopster. Hoe of het koekje heette Sagon, was het korte antwoord. Waar wordt het van gemaakt Geraspte klapper gemengd met suiker. BOUWMAKEN - BOW MAKING Van een lezer gehoord: "Jullie verkla ring voor "bouwmaker" (stoerdoener, opschepper) is niet juist. Dat bouw heeft niets te maken met het fysieke "goed gebouwd zijn", maar komt van het woordje "bow", het Engelse strik, lint. Uit de Engelse tijd (1811-1816) stamt de uitdrukking "bow making". Wanneer men een cadeautje wilde op sieren werd er, net als bij ons trou wens, een lint om heen, een strik op, gedaan. Bow making betekende dus "mooi maken, opsieren". En die uit drukking is dus de oorsprong van "bouwmaker". Kan. EITJE IN DE MAST Na mijn vraag "waar komt het woord masthead vandaan?" van een paar maanden terug, zijn er langzamerhand zoveel verklaringen voor binnenge druppeld, dat het de hoogste tijd wordt dat ik eens "in de mast" klim. Want dat is het nu precies: de top van de mast werd/wordt (aldus de zee vaarders onder onze lezers) gebruikt om al het scheepsnieuws aan op te hangen. Windrichting, vaarkoers, snelheid en andere noodzakelijke informaties be treffende het scheepsgebeuren. Klopt dus met wat een periodiek aan de topmast hangt, liever gezegd onder de "masthead samenbrengt", alle gege vens over redactie, administratie, etc. Volgens Dave Bromet uit Australië be ls het erg zoet? vroeg ik. Ahh, sedang sadja Pak, zei ze glim lachend. Nou ja, dan weet ik het wel. Als een Javaan iets "sedang" vindt dan is het voor mij "mierezoet" (want die Ja vaantjes stoppen werkelijk overal kilo's suiker in, yeeechhh Ik had trouwens net bijzonder goed gelunched en had absoluut geen plaats meer voor een stukje sagon. Dus zei ik maar als afscheid dat ik het een andere keer wel zou proberen. Thuis gekomen de foto's afgedrukt en ver telde ik Udjie dat ik een "nieuw koek je had ontdekt" en liet haar deze plaat zien. Allaahhh, sagon zei ze meteen, en op de grote pasar van Yogya word je er ook mee doodgegooid Hhmmm, en dat terwijl ik dacht dat ik de pasar van Yogya als m'n broekzak kende en toch wel oog heb voor bij zondere dingen ROGIER INDISCHE JEUGDJAREN Door een onverwachte technische storing moeten wij het slot van de "Indische jeugdjaren' van mevrouw Knijff-Dermoüt voor het volgende nummer bewaren. KERST/NIEUWJAARS KOPIJ Wie wil ons helpen van het komende Kerst-Nieuwjaarsnummer een extra mooie uitgave te maken? Foto's, ver halen alles is welkom. Het hoeven niet speciaal kerstverhalen te zijn, het gaat om een prettige, zinvolle inhoud van het geschrevene. Zend zo spoedig mogelijk in Red. Moesson tekent "to masthead" een vlag in top hijsen. Wat hem wil voorkomen dat dit op sprekende wijze aangeeft "onder welke vlag Moesson vaart". Maar dat is het geloof ik niet precies. En nu dat "love" bij tennis. Dat wist iedereen, behalve ik want ik weet (behalve van boksen) nul van elke sport. Love komt van "L'oeuf" dat de Fransen gebruikten voor O en de En gelsen maakten er fonetisch "love" van. En zo komt deuce van "deux". Tennissen is van oorsprong een Fran se sport en geen Engelse. U ziet één domme kan meer vragen dan 10 wijzen kunnen antwoorden. In dit geval ech ter: dank aan U wijze lezers L.D. Rogier is waarschijnlijk zo overstelpt door steeds weer nieuwe indrukken en ervarin gen in Indonesië, dat hij "the good old days" uit zijn prilste jeugd aan het verge ten is. Wie weet nu niet wat sagon is Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik terug kan denken aan een alles behalve rijke jeugd en daardoor op veel eenvoudige lekkernijen van de straat en in eigen keuken gemaakt. Eén daarvan was sagon. Oude broodkorstjes werden altijd kurk droog gedroogd (tampa op het dak) voor paneermeel of zo. Als Ma djenkel was van het gebedel om een snoepcent dan maakte ze sagon. Zo Oud brood fijnstampen. Ampas klappa (ze bewaarde speciaal voor dat doel gebruikte ampas, een paar uur wind en zon ge droogd). Broodkruim en klapper met wat zout lichtbruin en vooral droog gongseng in een niet te hete wadjan. De massa af laten koelen en dan vermengen met witte suiker. Alles werd nog eens fijngestampt en dan kregen we een tjentong (peper huisje) vol om te snoepen. De rest werd in een stopfles bewaard. Als ik kinderen hier "zwart-wit" zie eten, moet ik aan sa gon denken. Verhouding van broodkruim klapper, kira-kira 1 op 2 en suiker naar smaak. Als je te hard uitademde stoof de sagon in het rond De kue sagon of sagon gulung die op de foto van Rogier gemaakt wordt, heeft ke- tanmeel inplaats van brood. Recept staat in Catenius van den Meyden. Maar sagon ge woon, zoals Ma die voor ons maakte, is de lekkerste. Of de tjoetjoeks die zullen waar deren Reken er maar niet op D MODERNE BATIKSCHILDERKUNST IN PASADENHA Vanaf zaterdag 2 oktober kan men in Galerie Nusawi in Den Haag kennis maken met werk van moderne Javaan se batikschilders zoals Wien Samsu Wienarwo, Bambang Sugiarto, Harry Agung en Ardi Sudjono, vier prominen te vertegenwoordigers van de zogehe ten Libra-groep te Yogya. De expositie is te bezichtigen op dins dag t/m zaterdag van 11-17 uur in Ga lerie Nusawi, Venestraat 23 g te Den Haag. Wien Samsu Wienarwo (geb. 1950) volgde de Academy of Fine Arts in Yogya en werkt thans in de kraton al daar. Natuurtaferelen met een con trastrijk kleurgevoel kenmerken zijn werk. Hij kreeg in 1971 een studie beurs voor een reis door de Verenigde Staten en exposeerde o.a. in Australië, Zwitserland en West-Duitsland. Bambang Sugiarto (geb. 1948) stu deerde aan het Batik Researchcenter te Yogya. Hij exposeerde ook buiten Indonesië. Zijn werk vertoont het dua lisme tussen moderne en traditionele ontwerpen. Bambang is de initiatief nemer van de Libra-groep. Naast batikschilderijen worden er Ba linese schilderijen en gekleurde pen tekeningen van Batuan geëxposeerd van o.a. Ida Bagus Made Togog en Ida Bagus Putu Gede. 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1982 | | pagina 2