IEMAND "Iemand" was nauw betrokken bij de krontjongband van de In dische Club Amsterdam. We kennen zijn naam. maar weten niet of hij nog in leven is. Hij heeft Gerard Hoffmann destijds geen uitdrukkelijke toestemming verleend om zijn mededelingen te publiceren. Ik houd me dus voorlopig op de vlakte wat de naam betreft, maar ik heb zijn brieven voor me liggen en ci teer daaruit. Ik vertrouw erop dat zijn informaties juist zijn, maar had niemand om erover van gedachten te wisselen. Cy. Ltd. op de krontjongband heeft geattendeerd. De I.C.A. kreeg name lijk van genoemde maatschappij de uitnodiging om van de krontjongband grammofoonplaten te laten maken. Per nummer wilde Columbia 100,be talen en het aantal op te nemen num mers werd op 20 vastgesteld. Het honorarium - dat aan de I.C.A. ten goede kwam - was voor die tijd niet gek. De opnamen vonden plaats in de Co lumbia-studio in het hartje van Amster dam. "Iemand" suggereerde dat op die plek later de bioscoop "De Uitkijk" gevestigd werd; dat zou dus op Prin sengracht 452 zijn geweest. "We hebben de 20 stukjes na de no dige heropnamen uiteindelijk (niet he lemaal vlekkeloos) definitief op de plaat gekregen." Wat nu vrijwel geen amateur die een opname maakt meer overkomt, gebeurde toen meer dan eens: een krakende stoel, langzamer spelen dan afgesproken was, praten voordat de opname was beëindigd. Wat dat "niet helemaal vlekkeloos" betreft: ik heb bij Gerard enkele op namen van de band kunnen beluiste ren.. Ik weet niet meer welk nummer het was, maar één van de platen ein digt met een vrij lange gitaarsolo. Je hóórt gewoon dat die solist zich een zaam voelt, angstig om zich heen kijkt, zich vergist en snel herstelt maar er eigenlijk weinig van terecht brengt. Het is gewoon uniek dat dit gestuntel op de plaat is vastgelegd en in de handel is gebracht Bezetting en herrie. De krontjongband van de Indische Club Amsterdam telde bij de plaatopnamen de volgende leden: Janus Meyes, gi taar; Louis Noll, gitaar; Willy Noll; gitaar; Piet Begemann, krontjong en ukelele; Charly van den Berg. solo zang, krontjong, ukelele, gitaar; Wout Rhemrev, viool; Wim Stolk, viool en fluit; J. H. (Boengkie) Stadelmann, viool. Zo was de samenstelling van de band volgens de opgave van "Iemand". Ook het volgende verhaal komt grotendeels uit dezelfde bron. Kort na het verschijnen van de platen barstte binnen de krontjongband een fikse herrie los. Met Columbia was namelijk afgesproken dat op de plaat etiketten geen namen van personen vermeld zouden worden (wat op de platen van "Eurasia" en "Insulinde" ook niet was gebeurd). Desondanks bleek de toenmalige voorzitter van de I.C.A., J. H. Stadelmann von Escholz- matt, als leider van de krontjongband te zijn genoemd als "o.l.v. J. H. Stadel mann". Op sommige persingen van de platen schijnt op het etiket ook nog te hebben gestaan "Krontjongclub Bintang Delapan" (acht sterren, ver gelijk "The Big Eight" van Eurasia) waar de meeste spelers niets van hebben geweten. De meningsverschillen liepen nadien zo hoog op dat de krontjongband na het verschijnen van de eerste serie platen uit elkaar ging. Columbia had daar evenwel geen boodschap aan. De platen vonden gre tige aftrek, niet alleen in het begin van de jaren dertig maar ook nog lang daarna. Zelfs na 1945 verschenen nog persingen van de 15 jaar oude matrij zen. Rond 1955 werden enkele num mers uitgebracht op EP-tjes, 45-toeren plaatjes met twee nummers per kant, en nog weer later verdwaalden zes nummers op een krontjong-verzamel L P. van het merk Imperial. Originele opvatting Uit de brieven van "Iemand" citeer ik weer: "In het hele spelbedrijf was er nog een naam die ik zou willen noe men, n.l. van de heer Mogot, die onze schakel was voor het verkrijgen van de diverse melodieën, rechtstreeks uit de Archipel." Daar hebben we Frans Mogot terug, die ook zoveel heeft betekend voor de Haagse krontjongorkesten "Eura sia" en "Insulinde"! De invloed van "Den Haag" op het Amsterdamse krontjonggebeuren is nu toch wel aan- Frans Mogot - melodiën uit de archipel - getoond. Het is bovendien ook in en kele platen van de Amsterdamse kron tjongband te horen. Opvallend is na melijk dat "Koleh Koleh" en "Si Pato- kaan op vrijwel dezelfde manier wor den gespeeld als door de krontjong orkest "Eurasia". Overigens blijkt "Maannacht in Soerabaja" van de I.C.A. hetzelfde nummer te zijn als "Krontjong Soerabaja" van Eurasia, maar dit terzijde. Ik ben zo vrij om te veronderstellen dat de krontjongband uit Amsterdam zeker niet spontaan heeft zitten im proviseren - op een enkele vioolsolo na - maar de door Frans Mogot op papier gezette partijen voor een groot deel heeft nagespeeld. Het repetoire. Het kan haast niet anders, mede door de invloed van Frans Mogot, dat het repertoire overeenkomsten vertoont met dat van de twee Haagse bands. "Iemand" herinnerde zich nog vrijwel alle nummers die door de krontjong band van I.C.A. op de plaat waren ge zet. Omdat ik nog te weinig plaat- en matrijsnummers weet en ook onvol doende solisten-namen ken, waag ik me nog niet aan een systematische discografie. De hierna volgende lijst is dus voor een groot gedeelte in wil lekeurige volgorde: Koleh Koleh; Boenga Hati; Sereh Wan- gi; Si Patokaan; Batavia Stamboul; Lief Indië; Ajoen Ajoen; Bintang Be- tawi; Serenade de Bandan; Maannacht in Soerabaja; Ninah Ninah Bobo; In dian Moonlight; Terang Boelan; Om- bak Poetih Poetih; O Ina Ni Keke; La- goe Moritskoe; Boeroeng Kaka; Nona Manis; Toean dan Njonja; Hei Hei (lees verder volgende pagina) J. H. Stadelmann von Escholzmatt als voorzitter van de ICA. 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1982 | | pagina 13